Čím je zajímavý nový okruh v Jižní Koreji?

GP Koreje | foto: Caterham F1 Team

Jeongam - jediný nový okruh v letošním kalendáři Formule 1 přitáhne kolotoč Formule 1 poprvé do Jižní Koreje, kde se pojede 17. závod sezóny 2010. Protože se na dokončovaném okruhu pojede vůbec poprvé, nemají týmy k dispozici žádná reálná data, pouze ta ze svých simulátorů. Čím je zbrusu nový Mezinárodní korejský okruh zajímavý a jaké jsou jeho technické parametry?

Týmy svou přípravu zahájily již před několika měsíci poté, co obdržely od FIA detailní mapu, kterou převedly do digitální podoby pro své simulační nástroje. Ty jim umožnily udělat si přibližnou představu o úrovni aerodynamiky, nastavení zavěšení, světlé výšky, nastavení aktivního diferenciálu, mapování motoru i citlivosti na množství paliva.

Velkou neznámou zůstává ovšem přilnavost asfaltu, který byl položen teprve minulý týden, stejně jako případné hrboly a sklon vozovky. Protože je nový, bude dráha zpočátku velmi kluzká, což by mohlo pomoci k vyššímu počtu chyb, předjížděcích manévru a celkově k zajímavější podívané. Déšť by k tomu tentokrát dle meteorologů neměl přispět, ti očekávají suchý závod.

Jak dlouho trvá pilotům naučit se novou trať? "Vždy jsem překvapen tím, jak rychle přijdou na ideální stopu. Dnes jsou samozřejmě simulátory velkou pomocí. Obvykle jim to však zabere přibližně 6 kol, než získají 95% pochopení okruhu," uvedl včera šéf závodních inženýrů Ferrari Chris Dyer.

Jedno kolo měří 5621 m. Závod je vypsán na 55 kol, což představuje celkovou délku 309,155 km. Nachází se zde celkem 18 zatáček, z toho 7 pravotočivých a 11 levotočivých - což napovídá o tom, že se bude jezdit proti směru hodinových ručiček, stejně jako poslední dva závody v Brazílii a Abú Zabí. Takových to okruhů je v letošním kalendáři celkem 5 (ještě Turecko a Singapur), tedy menšina. Pro piloty mohou být o něco náročnější, protože je zatěžována druhá strana svalstva, než jsou většinou zvyklí.


Mapa okruhu (zdroj: Formula1.com)

Z pohledu aerodynamiky si trať žádá střední přítlak, podobně jako japonská Suzuka. Většina týmů už sem žádné novinky neplánuje, protože již plně pracují na vozech pro rok 2011.

Průměrná rychlost by se měla pohybovat dle Renaultu kolem 195 km/hod (maximální 315 km/hod), dle Force Indie kolem 197 km/hod (max. 310 km/hod). Časy na jedno kolo týmy odhadují pod jednu a tři čtvrtě minuty.

Nejvyšší rychlost dosáhnou na 1 150 m dlouhé rovince po téměř 16 vteřinách se sešlápnutým plynem až k podlaze mezi zatáčkami číslo dva a tři, což zvýhodní týmy s nejefektivněji fungujícím F-kanálem. Nejrychlejší je osmá zatáčka, kde by rychlost neměla klesnout pod 235 km/hod - vozy by ji měly projíždět téměř naplno, nejpomalejší naopak ta třetí na konci dlouhé rovinky, kterou budou piloti projíždět 65 km/hod.


Většina pilotů si včera poprvé se svými inženýry prohlídla nový okruh

Okruh tedy obsahuje širokou škálu všech možných zatáček - od těch pomalých, technicky náročných (č. 4 - 6, 15, 16) až po velmi rychlé (č. 7, 8). Nalézt optimální vyvážení a nastavení proto nebude jednoduché (i s přihlédnutím ke spoustě neznámých, jako je například zmíněná přilnavost povrchu a její vývoj během víkendu).

Celkově se na plný plyn pojede 55% okruhu, na brzdách piloti stráví 20%. Z pohledu brzd by se mělo jednat o pohodový okruh, jejich opotřebení bude nízké. Převodovka bude muset změnit poměry 47krát během jednoho kola.

Zabrat naopak zřejmě dostanou pneumatiky. Bridgestone proto pro nový podnik zvolil  konzervativnější a bezpečnější přístup - přiveze tvrdší směsi ze svého portfolia pro suchý závod, konkrétně měkkou (soft - bude odlišena zeleným proužkem) a tvrdou (hard).


Simulovaný průjezd Red Bullů okruhem v Jeongamu

Průběžně aktualizovaná fotogalerie z Jeongamu: zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy