Prohlášení týmů po kvalifikaci v Singapuru - Massa mění motor

Alonso, Fernando | foto: Scuderia Ferrari

Jak byli piloti a další významní představitelé spokojeni s dnešní kvalifikací a co říkali na své výkony?

FERRARI

Fernando Alonso, 1.
Každé vítězství v kvalifikaci je důležité. Je jasné, že startovat zepředu v závodě jako je tento v této části sezóny je velmi důležité a dává mi to naději na další snížení ztráty v šampionátu. Dvě kvalifikační vítězství po sobě na odlišných okruzích, jako je Monza a Singapur, je velkým povzbuzením, protože to znamená, že můžeme být opravdu konkurenceschopní na všech typech okruhů.

Nebyl to očividně jednoduchý den, v kvalifikaci se nám podařilo z vozu dostat to nejlepší, zatímco naši hlavní soupeři tohle podle mě říci nemohou. Upřímně jsem očekával, že po dominantních výkonech během víkendu budou na čele a že budu moci realisticky pomýšlet na třetí příčku – místo toho jsem na čele. Je to něco jako velikonoční překvapení. V prostřední části jsem prožil trochu napínavý okamžik, když nefungovalo něco tak, jak to s mapováním motor fungovat má, ale po přeprogramování se vše vrátilo do normálu.

Start bude zítra hodně důležitý, ale ještě důležitější bude udržení plné koncentrace po celých 61 kol závodu, což bude hodně namáhavé jak na fyzičku, tak na vůz. Podmínky na trati budou hrát klíčovou roli, protože jak jsme mohli vidět, tak některé úseky zůstávají vlhké po dlouhou dobu, takže stačí trochu deště i několik hodin před startem, a podmínky se mohou změnit. Musím se soustředit na svůj vlastní závod, musíme odvést dobrý výsledek, jsme v nejlepší možné pozici na to, abychom uspěli.

Felipe Massa, 24.
Měl jsem problém s převodovkou, který nastal náhle, bez nějakého varování, takže jsem musel zastavit na trati. Musíme nyní přijít na to, co se přesně stalo. Vyměníme raději motor vzhledem k tomu, že jsme poslední na roštu.

Očekávám velmi komplikovaný závod, zvláště na trati, kde je předjíždění velmi obtížné, na druhou stranu je pravda, že stát se může cokoliv: déšť, safety-car – kdo ví!

Jsem samozřejmě velmi zklamaný, protože dnes jsme měli velmi rychlé auto, jak dokázal Fernando. Tuto trať mám rád, ale zdá se, že mi zde moc štěstí nepřeje.

Stefano Domenicali, šéf týmu
Byl to vskutku den různých emocí. Jsme velmi zklamání kvůli technickému problému, který vyřadil Felipeho z kvalifikace, zítra ho čeká velmi těžký závod, stejně jako Fernanda, akorát jeho vyhlídky jsou úplně odlišné, protože startuje z prvního místa. Podal výjimečný kvalifikační výkon, dostal z vozu úplně vše a přidal i něco navíc k nejrychlejšímu času v poslední části kvalifikace.

Zítra bude velmi důležité dobře odstartovat a učinit správná rozhodnutí, obzvlášť vzhledem k počasí a možnému výjezdu safety-caru. Musíme myslet také na to, že klíčovým prvkem je spolehlivost.

 

RED BULL

Sebastian Vettel, 2.
Byla to pro nás trochu nepodařená kvalifikace, nikdy jsme se pořádně nedostali do správného rytmu. Byl jsem často v provozu a nepodařilo se mi zajet tak čisté kolo jako v tréninku.

V poslední části kvalifikace jsem špatně odhadl odstup od vozu přede mnou, a tak jsem za čtyři nebo pět zatáček dojel Michaela Schumachera, takže jsem ztratil první měřené kolo. Ve druhém měřeném kole jsem se mírně dotkl zdi v zatáčce číslo 13, což mě stálo určitý čas.

Myslím si, že jsme měli auto na zisk poleposition, snad budeme rychlí na startu. Myslím, že máme výhodu, ale v kvalifikaci to bylo hodně vyrovnané a tak se nám toho nepodařilo úplně využít. Samozřejmě nepůjdu spát úplně nejšťastnější. Jsem si jistý, že ostatní jsou šťastnější.

(Na závěr dodal s šibalským úsměvem: "Když zaprší, může se stát cokoliv. Fernando zde v roce 2008 [kdy Piquet záměrně boura] vyhrál z 15. místa." Alonso si v tu chvíli vedle Sebastiana pouze odkašlal).

Mark Webber, 5.
Jsem trochu zklamaný. Vím, že ti v předu byli dnes velmi silní, ale já jsem prostě nemohl zajet jedno rychlé kolo. Mohlo to být horší, ale i lepší. Nicméně pořád věříme ve vydařený zítřejší závod.

Nemohl jsem se dostat do rytmu. Vím, jsou na trati místa, na kterých jsem ztrácel čas. Je to jednoduché, prostě jsem nebyl dostatečně rychlý. Fernando získal pole position, které si zaslouží, a já mu k němu upřímně gratuluji.

Christian Horner, šéf týmu
Druhé a páté místo je dobrá výchozí pozice do zítřejšího závodu, ale je to frustrující poté, co jsme předvedli tak slibné výkony ve volných trénincích. Sebastian měl rozjeté dobré kolo, ale ztratil čas na výjezdu ze zatáčky číslo 12. První místo nám uteklo jen těsně.

Mark neměl úplně čistou trať při prvním výjezdu, a tak za to musel v druhém pořádně zatáhnout a bohužel to stačilo jen na páté místo. Zítra to bude dlouhý a vyčerpávající závod, ale my víme, že máme silné auto, a tak se na to těšíme.

 

MCLAREN

Lewis Hamilton, 3.
Nebyla to úplně špatná kvalifikace. Ve srovnání s Monzou jsme dosáhli značného pokroku. Z vozu bychom možná mohli získat ještě o trošku víc, ale nemohu si ztěžovat. Alespoň jsem na čisté straně dráhy.

V prvním výjezdu v závěrečné části kvalifikace jsem byl až moc blízko za Jensonem, takže jsem v posledním sektoru trošku ztrácel přítlak, ale i tak to nebylo špatné kolo. Druhý výjezd se mi moc nepovedl, dokonce jsem se ani nezlepšil. Nebylo to dobré kolo.

Nás vůz je vždy lepší v časech na dlouhých jízdách než v časech na jedno kolo. Proto doufám, že nás zítra čeká úspěšný závod.

Jenson Button, 4.
Všechno je v pořádku, ale třetí část kvalifikace byla docela obtížná. V prvním výjezdu jsem na to hodně šlapal i při zaváděcím kole, abych si mohl být jistý, že stihnu dva výjezdy. Jenže potom jsem to v měřeném kole v prvním sektoru přehnal a zničil si trošku zadní pneumatiky.

Jenže jsem neměl připravené žádné náhradní, a tak jsem se trošku potýkal s vozem. Nicméně čtvrté místo není špatné, jsme docela blízko Red Bullum. Ferrari dnes bylo silné, ale náš výsledek je lepší, než jsem si mysleli, že by mohl být.

Start do závodu bude důležitý. Problém je, že muže přede mnou asi nepředjedu, protože má stejný vůz jako já. Ale třeba takový Vettel už letos předvedl pár chabých startů. Neříkám, že se to bude opakovat i zítra, ale je to pro nás malá výhoda.

Martin Whitmarsh, šéf týmu
Jenson i Lewis dnes večer podali opravdu skvělý výkon. Na pole-position jsme ztratili pár desetin. Včera a dnes jsme udělali dobrý pokrok a myslíme si, že bychom mohli být v zítřejším závodě velmi silní.

Kdybych to měl porovnat s Monakem a Hungaroringem, dvěma poměrně pomalými okruhu, tak jsem naší rychlostí zde v Singapuru, což je také docela pomalý okruh, velmi potěšen. Za tímto zlepšením stojí velmi tvrdá práce hodně lidí a všem jim děkuji. Cítíme, že v závodě budeme moci bojovat se všemi a to bychom také zítra chtěli udělat.

WILLIAMS

Rubens Barrichello, 6.
Především bych chtěl poděkovat týmu za to, že přivezly nové díly na tento závod a které dobře fungovaly. Samozřejmě, že naše očekávání byla dosti veliká, myslím si, že jsme ho dnes bezesporu naplnili, a připravili jsme si dobrý základ pro zítřejší závod.

Nico Hülkenberg, 12.
Dnešní večer byl pro mě dost frustrující. Nemám pro to žádné vysvětlení, vůz se choval perfektně během celého víkendu a bez problému jsme se neustále pohybovali v nejlepší desítce. V první části Q2 na první sadě pneumatik jsem se dostal těsně za Sutila a pak přišla žlutá fáze.  Zajel jsem do boxu na výměnu pneumatik, byl jsem stále přesvědčen, že zajedu dobré kolo, ale vyvážení vozu se střídalo jako noc a den. Nejsem si jistý, zda je to pro nás problém, ale budeme bojovat dál. I když předjíždění na této tati není snadné, ale je tu velké riziko nehod, takže nějaké možnosti stále existují, vůz je dostatečně rychlý.

Sam Michael, technický ředitel
Byl to skvělý výkon, hlavně z pohledu Rubense, demonstroval tak, že změny, které jsme udělaly na voze, fungovaly dobře. Bohužel Nicovi unikla třetí část kvalifikace o desetinu sekundy, je to opravdu škoda, on byl hodně rychlý.

 

MERCEDES

Nico Rosberg, 7.
Cítím, že jsme mohli být v dnešní kvalifikaci lepší, nicméně sedmá pozice je pořád OK. Obzvláště poté, co se mi se softy poměrně těžko jezdí a autu s nimi chybí přítlak na zádi. Startujeme z čisté části tratě, takže bude důležité mít dobrý start. Ve zbývajících závodech musíme získat body, takže to bude náš cíl i zde.

Michael Schumacher, 9.
Naším cílem bylo dostat se do Q3 a to se nám povedlo, takže jsem s naší kvalifikační rychlostí docela spokojen. Zkusili jsme rozdílná nastavení, která se v některých chvílích vyplatila a v jiných ne. Dnes to byla docela zábava, jet takto v noci, ale je to docela zvláštní zážitek.

Poznáte, že jedete pod umělým osvětlením, ale nijak to neovlivní vaší rychlost. Start z deváté pozice znamená start z lepší části trati, takže plán je získat nějaké pozice na startu.

Ross Brawn, šéf týmu
S naší rychlostí během víkendu jsme spokojení. Včera jsme s autem nebyli tak úplně spokojení, ale inženýři a jezdci odvedli přes noc skvělou práci a podařilo se jim najít nějaké vylepšení. Podařilo se nám kvalifikovat tam, kde bychom měli být s autem, které máme.

Mohli jsme být možná trochu výše v Q3, ale i tak je to solidní výsledek. Nico i Michael startují z dobré strany dráhy a auto se ovládá docela solidně. Takže jsme v dobré pozici, abychom zítra získali dobrý výsledek. Týmu se dnes podařilo z auta dostat dobrý výkon.

 

RENAULT

Robert Kubica, 8.
Myslím, že musíme zůstat realisté v této části sezóny, protože top týmy na to hodně tlačí v oblasti vývoje svých vozů, zatímco my jsme sem přivezli pouze drobné vylepšení. Mercedes a Williams jsou na tom s rychlosti podobně jako my už několik závodů, takže jsme věděli, že budeme bojovat ve druhé části nejlepší desítky. Znamená to, že dnes bylo těžké dosáhnout lepší než 8. pozice.

Autu chybí přilnavost, klouže vpředu i vzadu, ale s mým kolem jsem byl docela spokojený. Načasovali jsme to tak, že jsme zajeli v poslední části pouze jedno měřené kolo – bylo to hop nebo trop. Myslím, že jsme z vozu dostali téměř vše.

Vitalij Petrov, 13.
Vzhledem k časům jsem se do poslední části kvalifikace mohl dnes dostat, udělal jsem však chybu během své první jízdy v prostřední části. Úvodní části jsem prošel na tvrdší sadě a na měkčí jsem na to hodně tlačil a probrzdil jsem do zatáčky číslo pět, ztratil kontrolu nad vozem a pravým zadním kolem narazil do zdi. Bylo tam stále mokro po odpoledním dešti, jako po celý víkend. Dostalo mě to, byla to má chyba. Vím, že to zítra bude těžký závod, obzvlášť proto, že se zde v Singapuru dost těžce předjíždí.

Eric Boullier, šéf týmu
Protrpěli jsme dnes frustrující kvalifikaci. Náš přístup v poslední fázi s Robertem byl příliš konzervativní. Cítili jsme, že nebude dost času na dvě jízdy, proto vše spočívalo na jediném měřeném kole, což ho stálo trochu času – ačkoliv nemůžeme popřít fakt, že tento okruh není pro náš balík ideální.

Vitalij odvedl ráno dobrou práci, když se dal dohromady po prvním dnu tréninků. Byla škoda, že narazil do zdi, protože měl reálnou šanci na proklouznutí mezi nejlepších deset.

 

SAUBER

Kamuj Kobajaši, 10.
Jsem velmi šťastný. Podařilo se mi v kvalifikaci zajet pár dobrých kol. V pátek to během tréninků tak dobře nešlo. Pro mě byl okruh nový a samozřejmě náročný, stejně jako vypořádat se ze zdejším neobyčejným vedrem a světlem. Ale taky jsem nebyl s autem spokojený ve volných trénincích. Tým odvedl skvělou práci a podařilo se mu náš vůz zlepšit, takže to bylo v kvalifikaci dobré a myslím, že jsme dosáhli nejlepšího možného výsledku, na jaký jsme mohli dnes pomýšlet.

Nick Heidfeld, 15.
Nejsem úplně spokojený. Doufal jsem ve víc a myslím si, že jsem z auta nedostal úplné maximum. Ale možná to není reálné s ohledem na skutečnost, že jsem včera jezdil vůbec poprvé s těmito pneumatikami. Právě tam je hodně co se učit a jsem si jistý, že z toho budeme brzy těžit. Pro závod nejsem pesimista, protože dlouhé výjezdy ve volných trénincích simulující závod, byly docela dobré. Pojďme se podívat, co s tím můžeme zítra udělat.

Peter Sauber, šéf týmu
Pro Nicka to byla první kvalifikace v tomto autě a s těmito pneumatikami, z čehož ani jedno neznal. Výsledek je tedy v pořádku. Desáté místo Kamuie bylo po třech volných trénincích překvapením pro nás všechny. Gratulace k skvělému výsledku! Jednalo se o „předehru“ před domácím závodem Kamuie za dva týdny v Japonsku.

 

TORO ROSSO

Jaime Alguersuari, 11.
Je to škoda, že jsme se nakonec nedostali do poslední části, protože můj víkend byl od počátku velmi dobrý. Nemyslím si, že bychom měli být nespokojeni s tím, čeho jsme dosáhli. Jsem potěšen tímto výkonem, i proto, že tým udělal velký pokrok s autem. Jsem překvapený, že jsme tak vysoko na roštu, protože v dnešním tréninku jsme měli problém s nastavením vozu, ale byli jsme to schopni do kvalifikace opravit.

Po svém nejlepším výkonu sezóny bych rád popřál vše nejlepší mému šéfmechanikovi Albertu Gavarinimu, který jinak bývá stále s námi, ale po silniční nehodě zůstal doma v Itálii.

Zdejší trať je fyzicky velmi náročná, navíc je vedro a chybí dlouhé rovinky, kde byste si mohli oddechnout, cítím se však dobře a těším se už na zítřejší závod, protože budeme mít podle mě největší šanci na zisk bodů – obzvlášť proto, že auto bývá lepší během závodů než během kvalifikaci, takže můžeme být optimisty.

Sébastien Buemi, 14.
Kvalifikace mi dnes moc nešla, zasekl jsem se v provozu v každém kole a jedno volné kolo jsem jel pod žlutými vlajkami. Hlavním problémem byla nedostatečná přilnavost. Jaime měl velmi dobré kolo, i když jsem byl při dnešním tréninku lepší než on, ale nejsem si jistý, co bylo hlavním problémem, takže jsem přirozeně zklamaný.

Co se týče závodu, předjíždění nebude jednoduché zvláště na této trati, ale start ze 14. místa není žádná katastrofa. Bude to dlouhý závod a nesmíme udělat žádnou chybu, musíme zvolit dobrou strategii a zvládnout pit-stop. Pak uvidíme, jak dopadneme v závodě. Bude to fyzicky velmi náročně, takže je nutné průběžné doplňování tekutin.

Giorgio Ascanelli
Jaime vypadl z poslední části kvalifikace, chybělo mu pár milisekund! Myslím, že tým odvedl dobrou práci, minule v Monze a teď zde, auto je lepší než dříve. Není to díky novému vývoji, ale spíše tím, že jsme tvrdě pracovali, abychom byli lepší. Jezdci odvedli dobrou práci a Jaime jezdil fantasticky: mohli jsme postoupit do poslední části kvalifikace, ale musí se ještě trochu učit, aby z auta dostal co nejvíc, a jsem přesvědčený, že to bude brzy. Je to naše nejlepší umístění v kvalifikaci v letošní sezóně, takže nejsem smutný a zítra budeme mít dobrý závod.

 

FORCE INDIA

Adrian Sutil, 16.
Celkově to pro nás byla velmi frustrující kvalifikace. První část na tvrdších pneumatikách šla dobře, mohli jsme postoupit mezi nejlepších deset, pak jsme ale nasadili ty měkčí a již jsme se nedokázali zlepšit.

Měli jsme méně přilnavosti než na tvrdší sadě a také jsem se dostal při výjezdu z boxů do provozu, což mi narušilo i mé letmé kolo. Všechno šlo špatně, takže jsem zklamaný. Zítra to bude obtížné, protože se těžce předjíždí, pokud ale vjede safety-car či se stane něco neočekávaného, budeme se snažit udělat vše, abychom toho využili.

Vitantonio Liuzzi, 17.
Výsledek kvalifikace je pro nás velkým zklamáním. V první části jsme měli rychlost, ale pak ve druhé během mého prvního kola druhé jízdy jsem měl problém s předními brzdami. Bylo to velmi zvláštní, protože jsme se s tímto problémem za celý víkend nesetkali.

Žel kvůli tomu jsem přišel o to nejlepší, co pneumatiky nabízely během kola, jež mohlo být rychlejší. Po penalizacích budeme startovat alespoň z 16. místa, budeme však muset doufat, že se během závodu něco stane, co bychom mohli využít, protože předjíždění je zde velmi obtížné.

Otmar Szafnauer, provozní ředitel
Celkově to pro nás dnes nebyl kdovíjak skvělý den. Po včerejších výkonech a vyvážení vozu jsme čekali více, postihlo nás však několik problémů, což nás v prostřední části docela překvapilo.

Začínáme více zezadu, než jsme si mysleli, takže se budeme muset podívat na všechny možné strategie pro zítřejší závod. Jak jsme viděli v minulých letech, s mantinely tak blízko se může stát cokoliv. Budeme proto doufat, že se nám podaří si zítra polepšit.

 

VIRGIN

Timo Glock, 18.
Jsem velmi spokojený naším dnešním umístěním, a to jak z mého pohledu, tak z pohledu týmu. Nebylo snadné dnes řídit auto, ale dělal jsem všechno a zabojoval. Byli jsme příliš tvrdí k měkkým pneumatikám, obzvláště na zádi, takže kdyby zůstali v dobré kondici, získali bychom ještě lepší umístění. Celkově jsme ovšem podali dobrý výkon, opět jako nejlepší z nových týmů, a těšíme se na zítřek. Mám rád tento okruh, zvlášť když se jede na suchu, proto doufám, že v závodě bude trať podobná. Uvidíme, co se nám podaří.

Lucas di Grassi, 20.
Z naší strany velmi dobré kvalifikační umístěn, když jsem skončil před jedním Lotusem. I když jsem přišel o jeden trénink, odjel jsem snad nejlepší kvalifikaci v tomto roce. Je to hodně obtížná trať, proto se pokaždé, když sednu do auta, zlepšuju - desetinku zde, desetinku tam. Těším se na zítřejší závod.

John Booth, šéf týmu
Velmi uspokojující den. Obě skupiny dobře pracovaly na odstranění včerejších problémů a vyladili vyvážení vozu bez ohledu na dnešní obtížné podmínky. Lucas rovněž odvedl skvělou práci, když včera ztratil hodně čas a měl smůlu, když byl na samotném konci vytlačen Kovalainenem. Obě auta jezdí tento víkend spolehlivě, těšíme se na zítřejší vzrušující závod.

 

LOTUS

Heikki Kovalainen, 19.
Dnes byla kvalifikace docela obtížná, abych řekl pravdu. Hodně to ztížil provoz, na trati bylo ve svých pomalých kolech moc aut, když jsem jel své rychlé. Myslím, že jsem přišel o svou nejlepší příležitost na druhé sadě pneumatik, které byly úplně nové. Dal jsem tomu úplně vše a myslím, že poslední kolo bylo tak dobré, jak jen dnes vůbec mohlo být, aspoň jsem se tedy dostal mezi Virginy a docela blízko Timovi. Zítra je stále o co hrát, jsme v dobré formě pro závod, takže uvidíme.

Jarno Trulli, 21.
Jsem hodně zklamaný z toho, jak to dnes šlo.  Dopolední trénink byl dost dobrý, ale během první jízdy na měkčí sadě jsem neměl žádnou přilnavost, proto jsem přezul na tvrdší. Myslím, že jsem z auta dostal ke konci všechno. Brzdění zde hraje velkou roli a já jsem se celý víkend trápil s blokováním zadních kol, takže doufám, že se to zítra zlepší.

Mike Gascoyne, technický ředitel
Jsem hodně zklamaný dnešní kvalifikaci. Jarno nebyl spokojený s vyvážením po celý víkend, což se přeneslo do kvalifikace. Heikki byl na měkčí sadě spokojenější, žel zdrželi ho v kole, které mohlo být jeho nejrychlejší. Přesto si myslím, že závodní rychlost našeho vozu je dobrá, a těšíme se na zítřejší lepší výkony v závodě, než tomu bylo dnes.

 

HRT

Christian Klien, 22.
Je skvělé být zpátky a jsem velmi šťastný z mého dnešního kvalifikačního umístění. Byl jsem před sezónou trochu nervózní, ale teď jsem plně koncentrovaný, abych mohl zajíždět nejlepší kola. Během víkendu bych se mohl neustále zlepšovat, abychom dosáhli našeho nejlepšího umístění. Jsem připraven na všechno, co by se zítra mohlo v závodě stát, doufám v dobrý výsledek.

Bruno Senna, 23.
Bylo těžké dnes řídit. Během třetích tréninků jsem se potýkal s nedotáčivostí a v kvalifikaci zase s přetáčivostí vozu. Ale zítra tomu bude jinak a věříme, že se podmínky na trati zlepší. Pokusíme se být zítra lepší, a moc se těším na moji první závodní noc.

Colin Kolles, ředitel týmu
S dnešním výsledkem v kvalifikaci jsme docela spokojeni, Christian Klien si stále lépe zvykal na závodní monopost, a cítil se v něm lépe než včera. Během celého víkendu se zlepšuje, ale potýkal se s velkým provozem na trati během třetí části tréninku. Odvádí velmi dobrou práci.

Bruno Senna mohl využít dobré podmínky a výborné pneumatiky a dnes na to hodně tlačil. Jsem si jistý, že ho uvidíme v dobré formě během závodu. Zítra to bude vzhledem k horku a vlhkosti velmi těžké, a jezdci musí být velice pozorní, aby nedělali chyby.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy