Brzy ráno v Maďarsku pršelo, ale piloti k prvnímu tréninku vyjížděli na suché trati pod zataženou oblohou s teplotami lehce přes 22 °C.
Hungaroring, kvůli omezeným možnostem předjíždění také nazývaný Hunga-boring (boring (angl.) = nudný) se tento víkend chytá na svou jubilejní 25. velkou cenu. Pamětníci zde vzpomínají na Piquetovo odvážné předjetí, čímž se dostal do vedení; kruté odstoupení Mansella poté, co dominoval závodnímu víkendu, krásný souboj Senny s Prostem v první zatáčce; jednu z mála přítomností Onyxe Stefana Johanssona; první vítězství Damona Hilla; Boutsenovu prvotřídní obranu a další významné momenty.
Před rokem zde debutoval Jaime Alguersuari poté, co se Toro Rosso zbavilo Sebastiena Bourdaise. Dnes měl díky znalosti okruhu o jeden problém méně. Prohlásil, že se díky tomu může více soustředit na vyvážení svého vozu a výkonnost. Toro Rosso do Maďarska přivezlo letos svůj první větší balík aerodynamických úprav, od kterého si slibují postup do poslední části sobotní kvalifikace
Týmy přestavily své vozy v aerodynamických konfiguracích pro maximální přítlak, jako první vyjely z garáže Force Indie: Paul di Resta nahrazující v prvním tréninku Vitantonia Liuzziho a Adrian Sutil testující nové výfuky u podlahy hned za ním. Mechanici novou podlahu dávali dohromady, přičemž na sebe vtipně pokřikovali: „Makej nebo běž domů!“ Indický tým si od nových výfuků slibuje pár desetinek k dobru s vědomím, že po optimalizaci bude představovat velký krok kupředu.
McLaren přivezl aerodynamický balík, který by měl více vyhovovat danému okruhu, než tomu bylo na Hockenheimu a k víkendu vzhlížejí s optimismem.
Brzy se ukázal také Sakon Jamamoto, jenž bude o víkendu nastupovat místo Karuna Chandhoka. U Lotusu testovali oba závodní piloti – Fairuz Fauzy je tentokráte jen pozoroval z boxové zídky. V průběhu tréninku zjistili, že mají příliš vysoký tlak v pneumatikách, inženýři je proto ke konci trochu upravovali.
Během instalačních kol jezdci hlásili nízkou přilnavost, což je při prvním tréninku zcela normální. Nezvykle moc jich ujel Nico Rosberg – nepamatuji, že by někdo zpočátku ujel v úvodu 6 kol v rychlém sledu bez jediného měřeného. Na jeho voze se překvapivě objevilo stejné křídlo, s nímž závodil minulý týden v Německu.
S výjezdy po instalaci nikdo moc nespěchal, což vysvětlil technický ředitel Lotusu Mike Gascoyne slovy: "Počkáme si s prvními jízdami, protože trať je zde jako obvykle hodně zaprášená v prvním tréninku a pneumatiky se tím znečišťují." Všichni navíc plánují na dopoledne použití pouze jedné sady tvrdší směsi, což je dalším důvodem, proč se neujelo tolik kol.
Garáže v Maďarsku patří k těm nejmenším v letošním kalendáři
První měřené kolo zajel až po 20 minutách Felipe Massa, který zde loni prožil hrůzostrašnou nehodu - 1:38,521 min. Hlavním úkolem Ferrari dopoledne bylo srovnání dvou odlišných přední křídel a řešení pro další závody. Felipe ve druhé části jezdil také bez F-kanálu. Fernando občas projel boxy, kde si vyzkoušel start.
Red Bull zkoušel různá nastavení světlé výšky, aby byl vůz co nejníž, ale aby nedocházelo k častému kontaktu s vozovkou. Na nastavení se zaměří až odpoledne. Christian Horner uvedl, že v Hockenheimu bylo Ferrari o něco rychlejší. "Hockenheim jim vyhovoval a určitě budou rychlí i tady, ale jsem si jistý, že tento okruh bude více vyhovovat našemu vozu. Naši piloti zde navíc jezdí rádi."
Felipeho po pár vteřinách překonal Sutil - 1:26,143 min. Problémy v úvodu pronásledovaly Mercedes - Schumacher zůstal stát na konci boxové uličky. Hülkenberg jezdil se zvláštní sadou senzorů na pravé straně vozu - po devíti kolech se vrátil do garáže a inženýři začali zkoumat nasbíraná data.
Vozy Virginu jezdily s různým úhlem náklonu kol, Glock zkoušel také starty ze špinavější strany boxové uličky.
Po hodině bylo pořadí následující:
1. Webber 1:21,106 min
2. Vettel + 0,110
3. Kubica + 1,122
4. Button + 1,338
5. Barrichello + 1,495
6. Schumacher + 1,816
7. Alonso + 1,887
9. Rosberg + 1,945
Sauber De la Rosy hodně mimo trať v rychlé čtvrté zatáčce
Hamilton se svým vozem nebyl vůbec spokojený, stěžoval si na vyvážení a soudě dle spousty času stráveného v garáži to vypadalo i na nějaké technické problémy.
V nájezdu na cílovou rovinku dostal smyk Petrov, ve čtvrté byl příliš široký Sutil a De la Rosa, jeho kolega Kobajaši ve třinácté, jinak se úvodní část obešla bez větších incidentů.
Počty ujetých kol
Nejvyšší rychlosti dosáhl na cílové rovince náhradní Di Resta: 293 km/hod, 2. Sutil - 290, 3. Rosberg - 288, 4. Button - 288, 5. Massa - 288 a 6. Kubica - 287.
Nejrychlejší kolo zajel v samotném závěru za hustého provozu Mark Webber. Red Bully jsou zde ve formě, soupeřům za sebou nadělili v prvním tréninku více než jednu vteřinu.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | 1:20,976 min |
2. | 6 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 0,130 |
3. | 11 | Robert KUBICA | pol | Renault F1 Team | + 1,096 |
4. | 1 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 1,468 |
5. | 9 | Rubens BARRICHELLO | bra | AT&T Williams F1 Team | + 1,625 |
6. | 22 | Pedro DE LA ROSA | esp | BMW Sauber F1 | + 1,788 |
7. | 8 | Fernando ALONSO | esp | Marlboro Scudéria Ferrari | + 1,796 |
8. | 4 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes GP Petronas | + 1,801 |
9. | 3 | Michael SCHUMACHER | deu | Mercedes GP Petronas | + 1,816 |
10. | 10 | Nico HÜLKENBERG | deu | AT&T Williams F1 Team | + 1,990 |
11. | 14 | Adrian SUTIL | deu | Kingfisher Force India F1 | + 2,027 |
12. | 7 | Felipe MASSA | bra | Marlboro Scudéria Ferrari | + 2,031 |
13. | 12 | Vitalij PETROV | rus | Renault F1 Team | + 2,273 |
14. | 23 | Kamuj KOBAJAŠI | jpn | BMW Sauber F1 | + 2,351 |
15. | 14 | Paul DI RESTA | gbr | Kingfisher Force India F1 | + 2,544 |
16. | 16 | Sebastien BUEMI | che | Scudéria Toro Rosso | + 2,804 |
17. | 17 | Jaime ALGUERSUARI | esp | Scudéria Toro Rosso | + 2,892 |
18. | 2 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 3,099 |
19. | 18 | Jarno TRULLI | ita | Lotus Racing | + 4,056 |
20. | 19 | Heikki KOVALAINEN | fin | Lotus Racing | + 4,234 |
21. | 24 | Timo GLOCK | deu | Virgin Racing | + 5,014 |
22. | 25 | Lucas DI GRASSI | bra | Virgin Racing | + 5,710 |
23. | 21 | Bruno SENNA | bra | Hispania Racing F1 Team | + 6,014 |
24. | 21 | Sakon JAMAMOTO | jpn | Hispania Racing F1 Team | + 7,181 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ