Čím je zajímavý Hungaroring?

gp maďarska | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Maďarský okruh na Hungaroringu patří k těm nejpomalejším v kalendáři, mnozí jej řadí kvůli omezeným možnostem předjíždění i k těm nejnudnějším. Nám Čechům je však blízký zejména svou vzdáleností - vždyť z Brna je vzdušnou čárou vzdálený pouze 270 km. Jaké jsou jeho technické parametry?

Nedělní Velká cena Maďarska je vypsána na 70 kol, při níž vítěz při délce jednoho kola 4381 m ujede ve směru hodinových ručiček celkem 306,630 km.

Nachází se zde 14 zatáček, z toho 8 pravotočivých a 6 levotočivých., většina z nich je pomalých až středně rychlých. Jedna zatáčka střídá v rychlém sledu na úzké dráze druhou, piloti si nemají čas během kola nikde odpočinout.  Převodovka provede 50 změn převodových poměrů. Kvůli absenci delších rovinek zde týmy nastavují vozy podobně jako v Monaku na maximální možný přítlak. Vysoké je zde i opotřebení brzd.


Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com

Na plný plyn se jede 55% času jednoho kola, nejdéle přitom na startovní/cílové rovince, která měří 700 metrů a piloti tento úsek od zatáčky č. 14 zvládnou s pedálem na podlaze za 11 vteřin. Na jejím konci dosahují monoposty maximální rychlosti lehce přes 290 km/hod.

Z pohledu motoru je potřebná dobrá trakce a kroutící moment kvůli dobrému výjezdu ze zatáček. Jeho ovladatelnost ve vysokých otáčkách je důležitá pro hladký výjezd ze zatáček, obzvlášť z té poslední při nájezdu na cílovou rovinku, na jejímž konci se nachází jediné vhodné místo k předjíždění. Jeho chlazení zde bývá kvůli absenci rovinek a obvykle horkému počasí často problém.

Průměrná spotřeba paliva na kolo činí necelé 2 kg - z tohoto pohledu není okruh moc náročný, délku závodu by zvládl i starý Virgin VR-01. Časová ztráta průjezdu boxovou uličkou představuje 17 vteřin. I zde bude za současných podmínek letos ideální jednozastávková strategie, přičemž v boxech by se piloti měli začít objevovat před 20. kolem.

Bridgestone letos přiveze středně tvrdou a super-měkkou (option, označena zeleným proužkem) směs ze svého portfolia pneumatik. Jejich opotřebení je zde poměrně vysoké vzhledem vysoké úrovni přilnavosti okruhu a k tomu, že se zde jezdí s vysokým přítlakem.


Průjezd jednoho kola na Hungaroringu s Markem Webberem

Rekord zde drží Michael Schumacher, který zde během závodu v roce 2004 zajel dokonce rychlejší kolo než v kvalifikaci - za 1:19,071 min. Loni zde byl nejrychlejší ve druhé části kvalifikace Mark Webber, jeho čas měl hodnotu 1:20,358 min.

Na závěr přikládám několik fotografií okruhu, které jsem tam nafotil před 2 lety: zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy