Technické parametry městského okruhu v Monaku

Sutil, Adrian | foto: Sahara Force India

Městský okruh v Monaku s dlouholetou tradicí představuje pro piloty velkou výzvu. Prudké zatáčky, žádné dlouhé rovinky, kde by si mohli odpočinout, žádné únikové zóny, kluzká a úzká trať - to vše patřičně zvedá adrenalit, byť závody jsou zde kvůli absenci míst k předjíždění poměrně nudné.

Monaku patří díky své charakteristice několik prvenství: nejkratší kolo ze všech v kalendáři - 3 340 m, nejkratší vzdálenost nedělního závodu - 260,520 km, ovšem s nejvyšším počtem kol - 78 a nejnižší průměrnou rychlostí. Z celkového počtu 19 zatáček je 12 pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček.

Protože je nejpomalejší, jezdí se zde s maximálním přítlakem. Nároky na motory zde nejsou nijak vysoké, nicméně týmy zde musí myslet na jejich chlazení kvůli množství pomalých zatáček a absence dlouhých rovinek. Důležitá je zde ovladatelnost motoru a schopnost rychle akcelerovat při nižších zařazených rychlostech a otáčkách. Během jednoho okruhu jde převodovka změní rychlost celkem 54krát.


Mapa okruhu (zdroj)

Nejdelším místem, kde se jede na plný plyn, je rovinka vedoucí tunelem. Měří 500 m a s plynem na podlaze podle na ní piloti stráví méně než 9 vteřin (přibližně 1/7 kola), během jednoho okruhu celkově pouze 42% času.

Hodně zde dostávají zabrat brzdy, jejich opotřebení je zde kvůli častému brzdění vysoké. Opotřebení pneumatik je střední, Bridgestone zde přivezl super-měkkou (option, označenou zeleným proužkem) a střední (prime) směs.

Ztráta za průjezd boxovou uličkou činí 17,8 vteřiny. Monoposty v Monaku spotřebují pouze 1,7 kg paliva na jedno kolo, do cíle by se tedy měl bez problémů dostat i druhý Virgin VR-01, který i zde pojede s menší palivovou nádrží. Lucas di Grassi zde tedy bude mít paradoxně malinkou výhodu.

Rekord zde drží Michael Schumacher, který dokázal v roce 2004 jedno kolo proletět za 1:14,439 min. Ve druhé části kvalifikace se mu loni nejblíže přiblížil s problematickým Ferrari F60 Kimi Räikkönen s časem 1:14,514 min.

Letos zdejší městská trať doznala několika významných změn: tři místa byla přeasfaltována (od Sainte Devote po křižovatku na kopci s ulicí Avenue de Monte Carlo, od kasina po Portier a výjezd z tunelu po šikanu), nový povrch dostala i boxová ulička. Pro piloty je to obtížné, protože tato místa se budou lišit v přilnavosti.

Další změnou jsou vyšší obrubníky v šikaně za tunelem a na výjezdu z Piscine, aby se zabránilo jezdcům v krácení tratě.


Kolo Monakem s Markem Webberem na simulátoru Red Bullu

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy