Prohlášení pilotů po deštivém závodě v Číně

Hektická Velká cena Číny se vyznačovala několikerými hromadnými zastávkami boxech, při nichž piloti přezouvali pneumatiky jak na běžícím páse. Jaké si dojmy odnášejí z dnešního závodu?

McLAREN

Jenson Button, 1.
Tohle bylo mé nejlepší vítězství ve Formuli 1. Každý závod vyhrajete proto, že jste nejlepší, tohle bylo ale velmi zvláštní vítězství v obzvlášť těžkých podmínkách. A je to o to uspokojivější, že to bylo dominantní vítězství celého Vodafone McLaren Mercedes týmu. Získali jsme první i druhé místo díky tomu, že všechno v týmu perfektně klapalo. Od strategických rozhodnutí po zastávky v boxech – potřebujete, aby všechno vycházelo, abyste v takových poměrech mohli zvítězit. Dnes jsme vskutku učinili všechno správně, nevyhráli jsme díky štěstí. Udělali jsme správná rozhodnutí – kluci na boxové zídce i ve Wokingu pomohli ke skvělým rozhodnutím – lepší podporu si už ani nemůžu přát.

Mých prvních několik měsíců s Vodafone McLaren Mercedesem bylo výjimečných, opravdu se nyní cítím jako součást týmu, takže dnešní výsledek byl pro nás velkým vzrušením, povzbuzením a před Barcelonou, kde startuje evropská část, nás naplňuje nadšením. Doufáme, že tam budeme ještě silnější.

Lewis Hamilton, 2.
Nejprve bych chtěl pogratulovat Jensonovi, odvedl neuvěřitelnou práci a skvěle volil v tak obtížných podmínkách pneumatiky. Na startu to bylo velmi těžké, začalo totiž hned pršet a bylo těžké se rozhodnout, zda okamžitě zajed do boxů pro přechodné pneumatiky. Zabočil jsem tam pozdě, když jsem si myslel, že k tomu slyším v rádiu poznámku, a zabočil jsem do boxů, když už jsem byl skoro za poslední zatáčkou. Žel nebyla to dobrá volba – pneumatiky se téměř okamžitě začaly drolit a musel jsem do boxů znovu, tentokrát pro suché pneumatiky. Přesto jsem zůstal klidný a získal jsem spoustu pozic, než začalo znovu pršet.

Chtěl bych poděkovat týmu nejen za bezvadná strategická rozhodnutí, ale i za skvěle provedené zastávky v boxech. Pracoval špičkově, proto chci všem klukům poděkovat za neuvěřitelné úsilí. Ke konci závodu už mé pneumatiky nebyly moc ve formě. I když jsem tedy byl schopný předjet spoustu aut, na dostižení Jensona to už nebylo. Oba jsme měli fantastické odpoledne a myslím, že si celý tým zaslouží tento parádní výsledek – první a druhé místo. Doufám, že se diváci dobře bavili!

Víme, že máme na voze stále co vylepšovat, ale dvě vítězství ze čtyř závodů a vedení v šampionátech jen posílí naše odhodlání. Tým je momentálně velmi silný, je to fantastické být jeho součástí. Věříme, že do Velké ceny Španělska, která se koná příští měsíc, uděláme ještě větší pokrok. Chtěl bych také poslat mé poděkování a povzbuzení všem mužům a ženám, kteří tak usilovně pracují ve Wokingu a v Stuttgartu: vašeho úsilí si velmi cením a dnešní vítězství jsme dosáhli jen díky neuvěřitelnému úsilí vás všech.

Martin Whitmarsh
Dnešní závod byl opravdu obtížný jak pro piloty, tak i pro tým. Bylo velmi obtížné volit správnou strategii, nakonec jsme ale zřejmě vybrali dvě odlišné, které seděly Jensonovi i Lewisovi.

Lewis předvedl parádní jízdu, pro niž byly charakteristické vášeň a talent, na což jsme si u něj už zvykli.  Myslím, že některé jeho předjížděcí manévry byly zkrátka ohromující. Jenson jel jako mistr světa a získal nádherné vítězství v extrémně obtížných podmínkách. Nenašli byste moc pilotů, kteří by si vedli lépe než on, jeho výkon byl dnes velmi, velmi působivý.

Tým odvedl také fantastickou práci. Bylo to velmi rušné odpoledne pro lidi v boxech, myslím si však, že ti naši si vedli obzvlášť dobře. Ocenit musíme i Mercedes-Benz nejen za dodání vítězného motoru, ale také za to, že to byli oni, kdo dnes poháněli tři nejlepší vozy – bylo to poprvé od roku 1955, co Mercedes-Benz obsadil všechny příčky na pódiu.

Milovníky statistických perliček Formule 1 může také zajímat to, že dnešní výsledek je prvním výlučně britským doublem od roku 1999, kdy na A1-Ringu zvítězil Eddie Irvine před Davidem Coulthardem. Nyní doufáme, že se nám podaří dostat co nejdříve vozy i sebe z Číny domů a pak do Španělska. Na závod v Barceloně se těšíme. Věříme, že tam budeme znovu velmi konkurenceschopní.

 

MERCEDES

Nico Rosberg, 3.
Je to fantastické být na stupních vítězů ve druhém závodě za sebou. Byl to rušný závod, ale my jsme udělali ta správná rozhodnutí a zůstávali ve hře. Podle rady Jocka (závodní inženýr) jsem zůstal na suchých pneumatikách. Doufal jsem jenom, že už přestane pršet. Bylo to správné rozhodnutí a bylo hezké ocitnout se na samotném čele. Při druhém dešti mi odcházely pneumatiky a Jenson se přede mě dostal. Na přechodných nám to moc nešlo, ale třetí místo je pozitivní a jasně to dokazuje, že se ubíráme správným směrem.

Michael Schumacher, 10.
Dnešek, stejně jako celý víkend, bych nejradši zapomenul. Nebylo to dobré pro mě a taky ode mě. Musím to brát jako další zkušenost. Je prostě frustrující, že jsme si s pneumatikami lépe nerozuměl. Moje strategie nebyla nejlepší, protože jsem v posledních deseti kolech měl prakticky jenom slicky. Patřil jsem mezi ty, kteří do boxů zajeli velice brzy. Měli jsme to udělat jinak. Zažil jsme spoustu těsných a napínavých soubojů, ale kvůli brzké zastávce jsem je měl předem prohrané. Gratuluji Nickovi k pódiu a jsem rád, že alespoň někdo odváží slušnou dávku bodů. Těším se domů, ale nevím, jestli se mi tam vůbec podaří vrátit.

 

FERRARI

Fernando Alonso, 4.
V takových závodech se může leccos přihodit. Pětkrát jsem byl v boxech, což určitě není obvyklé. Myslím, že jsme dělali správná rozhodnutí ve správný čas. V takových závodech chápete až po jejich skončení, co by bylo to nejlepší, protože ani na boxové zídce ani v autě nemáme křišťálovou kouli. Udělal jsem vážnou chybu na startu, zklamaly mě reflexy a vystartoval jsem brzy. Nikdy se mi to ještě nestalo, zklamal jsem sám sebe. Naštěstí jsem i přes penalizaci dojel čtvrtý.

Předjetí Felipeho? Kdyby nebyl mým týmovým kolegou, tak by se kolem toho tolik nemluvilo. Pro mě to byl normální manévr, určitě nezhorší náš vztah. Máme skvělý potenciál a musíme doufat, že se nám podaří odjet normální závod jako v Bahrajnu.

Začátek šampionátu ale vychází docela dobře: ukázali jsme, že jsme konkurenceschopní na všech tratích a máme vše, co je potřeba k zisku titulu. Jasně, že musíme získávat více bodů a zlepšit naši výkonnost v kvalifikaci. McLaren si prvenství zaslouží, protože dostávají z vozu vždy maximum, přestože ho nemají nejrychlejší.

Felipe Massa, 9.
Byl to hodně komplikovaný závod, s jehož výsledkem nemůžu být spokojený. Dva body jsou samozřejmě lepší než nic, ale v nadcházejících závodech musíme odvést lepší práci – to znamená zapracovat na vývoji auta. Od počátku bylo obtížné v proměnlivých podmínkách činit správná rozhodnutí týkající se pneumatik.

Co se předjížděcího manévru Fernanda týče, dostal jsem na výjezdu z vlásenky do kaluže a ztratil nad vozem kontrolu. Podařilo se mu dostat na mou úroveň a při vjezdu do boxů mě předjet. Ztratil jsem kvůli tomu pár míst, protože jsem musel čekat, až ho odbaví.

V dalších kolech jsem se hodně trápil s pneumatikami, Michael zlobily ještě více a mě se podařilo jej předjet. Viděli jsme, jak se situace může mezi závody radikálně změnit. Musíme pracovat co nejusilovněji, abychom využili maximum našeho potenciálu.

Stefano Domenicali
Nejprve bych chtěl složit kompliment mechanikům v boxech, kteří dnes odvedli úžasnou práci, když zvládli tři dvojité zastávky v boxech bez jediné chybičky, čímž pomohli pilotům k postupu vpřed. Co se týče strategických rozhodnutí, obzvlášť první zastávky: dle prvních čtyř finišujících je vidět, že dva z nich stavěli jednou a zbylí dva se rozhodli jinak, což jen poukazuje na to, jak je těžké ihned vyhodnotit, co je správné. Když se ohlédneme zpět, Buttonovi se to vyplatilo více – stejně tak bychom mohli říct, že nebýt penalizace za ulitý start, mohl Fernando bojovat o vítězství.

Co se týče předjetí Felipeho Fernandem, viděli jsme to jen z opakovaného záznamu v televizi – myslím, že to byl jen závodní incident, mezi těmito dvěma piloty neexistuje absolutně žádný problém. Když závodíte a chcete vyhrát, pak k tomu může dojít.

Po prvních čtyřech dílech šampionátu cítíme trochu lítost. Určitě si z nich odvážíme méně, než na co jsme měli – ať už kvůli incidentům, které jsme nemohli ovlivnit, nebo někdy také kvůli věcem, za které si můžeme sami. Přesto jsme stále jasně v boji o oba tituly - a to je vždy velmi důležité. Nyní se musíme zaměřit na vývoj našeho vozu a jeho výkonnost, obzvlášť v kvalifikaci. V Barceloně se musíme dostat zpět na pódium, což je zcela v našich možnostech.

 

RENAULT

Robert Kubica, 5.
Dnešní závod byl velice vzrušující a je dobré, že se nám podařilo získat větší porci bodů. Můj start nebyl ideální a následně jsem ztatil několik pozic, ale potom jsme udělali dobré rozhodnutí, zůstali jsme na suchých pneumatikách i když začínalo pršet a tím jsem se dostal až na třetí pozici. Kritickým momentem mého závodu byl druhý výjezd safety caru, který ukončil mé naděje na pódiové umístění, v tu chvíli jsem ztratil náskok před ostatními jezdci. Takže ačkoli jsem rád za konečné páté místo, stále cítím jakési zklamání z propásnuté šance dostat se na pódium.

Vitalij Petrov, 7.
Jsem šťastný, že se mi poprvé podařilo dokončit závod a to hned na bodovaném umístění. Jednalo se obecně o těžký závod a nejsložitější bylo udělat dobré rozhodnutí v pravý čas. Na začátku, když začalo pršet, někteří jezdci se rozhodli přezout na přechodné pneumatiky, ale my jsme se rozhodli zůstat na suchých, což byla nakonec dobrá strategie. Následně jsem s týmem diskutoval  nejlepší moment k přezutí na přechodné pneumatiky a opět nám to vyšlo. Když jsem pak přezul podruhé, věděl jsem, že musím být velice šetrný k novému obutí, i když jsme nevěděli, jestli bude pršet i nadále. Až dokonce jsem jel na limitu a inženýři mě informovali o tom, že má výkonnost je velice dobrá. Ke konci závodu se mi podařilo provést několik dobrých předjížděcích manévrů, především ty na Schumachera a Webbera.

Eric Boullier, šéf týmu
Dostat dvě auta na body je skvělý výsledek a já jsem velice spokojený s naší výkonností. Vidět Vitalije skórovat je neméně fantastické, především v takovém stylu, jaký dnes předvedl. Jeho výkonnost byla velice dobrá a tento výsledek mu dodá další jistoty. Robert zajel další špičkový závod a neudělal za celý víkend jedinou chybu. Navíc musím vzdát hold týmu, který jak zde, tak doma v Enstone pracoval velice tvrdě. Dnešní výsledek je odměnou za jejich snažení.

 

RED BULL

Sebastian Vettel, 6.
To, že jsem nakonec dojel šestý, může být docela důležité, dnes však naši hlavni soupeři dojeli před námi a to není dobré. Byl to pro nás velmi těžký závod, oba jsme se za jistých podmínek hodně trápili. Když jsme před sebou měli čistý vzduch, naše rychlost byla dobrá, ale v těchto podmínkách to bylo hop nebo trop, sotva se držíte na dráze. Musíme pochopit, proč nejsme rychlí hned od počátku, zejména po restartu. Trochu jsme postrádali i dostatečnou teplotu pneumatik.

Po výjezdu od mechaniků jsem byl před ním, nevím proč se tak snažil dotknout se mě. Doufal jsem, že mi nezpůsobí defekt pneumatiky. Moc ho nechápu, protože jsem byl o kousek před ním. Během závodu pak byl stejně o něco rychlejší, takže uvidíme.

Mark Webber, 8.
Dnes nás sfoukli, byl to pro nás velmi těžký závod. Důvod je prostý: nebyli jsme dostatečně rychlí. Neustále se měnily podmínky, ale to bylo stejné pro všechny. Náš vůz je v těchto podmínkách velmi citlivý, pokud vám nevyjde pár věcí. Jinak zajímavý závod. Víme, kde v těchto podmínkách ztrácíme a musíme to zkrátka zlepšit.

 

FORCE INDIA

Adrian Sutil, 12.
Tentokrát to byl opravdu strategický závod. Chvílemi bylo velmi těžké říci, které pneumatiky by byly nejlepší, protože chvíli pršelo, pak bylo sucho, poté začalo zase lít. Začali jsme na suchých pneumatikách, pak jsem jel pro přechodné, když po prvním kole vyjel safety-car. Bylo to správné rozhodnutí, protože už pršelo docela hodně a pak jsem díky tomu snadno předjel spoustu aut.
Déšť pak ustal a my jsme přezuli zpět na suché pneumatiky na několik kol, než začalo zase pršet. Na druhé sadě přechodných pneumatik, které jsme nasadili v 19. kole, jsem byl schopen několik kol bojovat s těmi nejrychlejšími včetně Lewise, Sebastiana a Felipeho – pak se ale začaly gumy drolit a musel jsem znovu do boxů. Při této své poslední zastávce jsem přišel o několik míst a spadl zpět na 13. pozici. Ačkoliv jsme se mohli přiblížit na rozdíl 1 vteřiny, už nezbylo dost kol na to, abych jej zkusil předjet. Ale tak už to někdy chodívá – někdy v takových závodech vyhrajete, jindy to zkrátka nevychází.

Vitantonio Liuzzi, nedokončil
Bohužel jsem měl problém se zahřátím brzd během zahřívacího kola. Před čtvrtou zatáčkou jsem zabrzdil, ztratil kontrolu nad vozem a vyletěl z tratě. Je to opravdu škoda, protože se mi povedlo dobře odstartovat a do první zatáčky jsem získal tři pozice. Za takovýchto podmínek to pro mě mohl být zajímavý závod. Dopadlo to tak, jak to dopadlo a my musíme v příštích závodech zabrat.

 

WILLIAMS

Rubens Barrichello, 12.
Závod nešel podle plánu. Byl jsem brzy povolán do boxů pro přechodné pneumatiky, což nebyla ta nejlepší volba a závod se pak podle toho taky odvíjel. Myslím, že jsme pak už dělali jenom správná rozhodnutí, ale bylo to již pozdě.

Nico Hülkenberg, 15.
Byl to těžký závod a zřejmě pro tým ne příliš vydařený. Když se podíváme na pozitiva, tak jsem odjel celou závodní vzdálenost a vyzkoušel různé podmínky, kterým jsme dnes byli vystaveni. Hlavně data získaná o pneumatikách budou v budoucnu užitečná. Když se podíváme na výsledek, tak prostě nejsme tam, kde bychom chtěli.

 

TORO ROSSO

Jaime Alguersuari, 13.
Zkoušel jsem dnes získat nějaké body, ale na konci už to nebylo možné, když jsem o kolo předjížděl jednoho jezdce z týmu Hispania, který byl pomalejší než já a mávaly pro mne modré vlajky, ale on jezdil ze strany na stranu. Zkusil jsem se vrátit zpět doprava, ale on se vrátil také a dotkl se mého křídla, které jsem ztratil. Zkusili jsme přejít na přechodné pneumatiky dřív než kdokoli jiný, ale na konci jsem musel pro další sadu.

Dělal jsem, co jsem jen v tak bláznivém závodě mohl udělat. Na slikách jsme byli velmi rychlí, dostal jsem se před Sutila a dále tam bylo několik dobrých předjížděcích manévrů, ale jsem zklamaný s výsledkem. Nyní se přesunujeme k závodu do Barcelony, kde doufám opět v body.

Sebastian Buemi, nedokončil
Mým prvním problémem byl fakt, že jsem v pátek nevyjel, protože to znamená, že se nemůžete modifikovat na trať tak dobře, a když startujete z prostředku startovního pole, tak je vždy hrozba takového incidentu.

Nechci nikoho vinit z té bouračky, ale Liuzzi ztratil kontrolu nad svým autem a naboural do mě. Byl to velmi náročný víkend a teď potřebujeme pracovat a sledovat, co zmůžeme v Barceloně. Také potřebuji o trochu více štěstí.

Franz Tost
Sebastien dobře odstartoval, ale naneštěstí byl sestřelen Liuzzim, který se roztočil při brzdění. Bylo to už podruhé, co byl Sebastien zapleten do incidentu, který sám nezpůsobil. Celkově se o víkendu předvedl dobře, i přesto, že v pátek postrádal tréninkové jízdy. Jsem si jistý, že brzy přijde dobrý výsledek. Jaime zajel dobrý závod, i přesto, že pro něj měnící se podmínky nebyly jednoduché. Musel provést dvě extra zastávky navíc - poprvé, když si v prvním kole myslel, že má poničené přední křídlo poté, co došlo ke kontaktu s Kobajašim. Ale když přijel do boxů, tak jsme nezjistili žádnou závadu, proto jsme nic neměnili. Druhá zastávka následovala potom, co ztratil přední křídlo. Jsem si jistý, že bez těchto dvou zastávek bychom dojeli znovu na bodech. Výkon našeho auta byl dobrý a tým pracoval celé odpoledne výborně navzdory počasí, takže se už těšíme do Španělska.

 

LOTUS

Heikki Kovalainen, 14.
Tohle byl skvělý způsob, jak završit první čtyři závody. Myslím, že jsme v dnešních složitých podmínkách zvolili tu správnou strategii. Tempo bylo dobré – opět jsme byli nejlepšími nováčky a zvládli jsme bojovat i s Williamsem. Společně s týmem jsme se rozhodli zůstat na suchách pneumatikách. Trať nebyla dostatečně mokrá a po restartu, se déšť ještě více zmírnil. Ostatní auta na mokrých gumách měly problémy, takže jsme se rozhodli správně. Ne vždy to musí vyjít, ale dnes se to podařilo a jsme rád za každého v Lotus Racing i za naše fanoušky.

Jarno Trulli, nedokončil
Od začátku jsem měl problémy, což je škoda, protože víkend byl jinak bezproblémový a mohl jsem na to tlačit. Podmínky nebyly tak hrozné, ale v 18.kole jsme musel odstoupit kvůli problémům s hydraulikou. Tým odvedl dobrou práci, aby mě mohli vrátit na trať, ale nakonec jsme stejně musel skončit. Máme teď trochu času před Španělskem, kam se chystáme s novými vylepšeními.

 

HRT

Bruno Senna, 16.
Jsme šťastný, že jsme znovu dokončili závod. Neměli jsme žádné zkoušenosti s jízdou v mokrých podmínkách, takže to bylo dnes trošičku obtížnější. Měl jsme problémy s příliš tmavým hledím do těchto podmínek. Mokrý závod jsme si užil. Jsem šťastný za tým, který odvedl skvělou práci a opět máme dvě auta v cíli.

Karun Chandhok, 17.
Mám radost, že se nám podařilo znovu dokončit závod, po našem nepříliš povedeném debutu v Bahrajnu a to navíc za mokrých podmínek. Protože jsme byli nuceni změnit hydraulické komponenty na voze, musel jsem startovat z boxů. Změna se vyplatila, protože auto vydrželo plně funkční až do konce závodu. Bylo to obtížné, protože jsme vpředu neměl dostatek přilnavosti a dost s tím bojoval. Několikrát jsem vyjel, ale podařilo se mi dojet až do cíle.

 

VIRGIN

Timo Glock, nedokončil
Velmi těžký den jako pro mě, tak i pro tým. Všechno šlo dobře až do konce startovní procedury, kdy přišel problém a tam nebylo nic, co bychom s tím mohli dělat. Zdálo se, že to bude dobrý závod - jeden, kde bychom běžně chtěli být jeho součástí. V těchto chvílích, kdy jsou věci velkým zklamáním, musíte se oprostit od frustrace a dostat maximum z toho, co máte. Jsem s jistý, že si zajistíme lepší start do evropské části.

Lucas di Grassi, nedokončil
Tohle samozřejmě není ta správná cesta, jak zakončit náš víkend a je to velmi frustrující, protože jsme měli dva dobré dny - pátek a sobotu. Vím, že pořádně zapracujeme na tom, abychom identifikovali problémy, napravili je a vrátili se zpět na tu úroveň výkonu, jak jsme zaznamenali v Malajsii, protože máme na to, abychom pokračovali ve výkonech nejlepších z nových týmů.

Nick Wirth, technický ředitel
Po noci, kdy jsme měli auta v Park Fermé, jsme začali odhalovat, že spojka na Lucasově autě není úplně v pořádku. Před startem jsme ji vyměnili, ale stále nefungovala dokonale i přesto, že jsme jej stáhli do boxů, pak jsme jej pustili do závodu, ale nakonec jsme ho museli stáhnout. V Timově autě selhal na startovním roštu ventil na motoru, který zajišťuje tlak vzduchu, což nás donutilo odvést auto do garáže. Pokoušeli jsme se systém vzduchu znovu doplnit, ale bylo jasné, že unikla podstatná část vzduchu ze systému, což bylo těžké tak rychle nahradit, ale jsem si jistý, že se vypořádáme s problémy a do Barcelony o trochu poskočíme kupředu.

 

SAUBER

Pedro de la Rosa, nedokončil
Samozřejmě, že jsem hluboce zklamán. S pneumatikami jsme udělali ta správná rozhodnutí. Začal jsem na slickách a pokračoval na nich i při úvodním mrholení. Užíval jsem si předjíždění a dostal se až na čtvrté místo. Byli jsme v situaci, kterou bychom rády využili, bohužel jsme si ji nechali uniknout. Nevím, co se přesně stalo. Cítil jsem, že něco není v pořádku s motorem a pak jsme musel vůz odstavit v deváté zatáčce.

Kamuj Kobajaši, nedokončil

Je to smůla. Podmínky na trati byly těžké a to vždy nabízí šanci, i když nestartujete z předních pozic. Jsem si jistý, že jsme mohli bodovat. Měl jsem dobrý start, ale po několika zatáčkách do mě vletěl Vitantonio Liuzzi a vyřadil mě.
 
James Key, technický ředitel
Jistě se jednalo o velice zajímavý závod z pohledu diváka, pro nás však byl spíše frustrující. Kamui se bohužel stal obětí nehody, za kterou nemohl. Pedro měl znamenitý závod a dobře zvolil pneumatiky. Zůstal na suchých, zatímco ostatní přezouvali na mokré. Posunul se na čtvrté místo, kde sváděl bitvu s Petrovem a zajížděl dobré časy. Naneštěstí přišel problém s motorem. Souvisí to s motorem, ale nemůžu říct, zda to byl přímo motor, nebo problém s podvozkem. Je potřeba to ještě zanalyzovat. Měli jsme dnes dobrou příležitost získat body, bohužel se to nestalo.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy