Kovalainen v pátek na nejlepší ztrácel 4,2 vteřiny a tým trochu zdržel kvůli svému čtvrtečnímu výletu mimo trať. Trulli v sobotu za Buttonem zaostal dokonce o 4,6 sekundy.
"Nebyli jsme schopni vyvíjet aerodynamiku tak, jak bychom měli. Na stavbu auta jsme měli jen pět měsíců, všechno je proto trochu konzervativní. Než začali s návrhem, neměli žádné informace o motoru, proto je chlazení a všechno ostatní kolem docela konzervativní," přiznává Kovalainen.
"Je myslím jasné, že nám ve srovnání s nejrychlejšími schází přítlak. Není to překvapení, čekali jsme to - už jen při pohledu na čísla jsme věděli, jak na tom budeme."
"Určitě se můžeme zlepšit. Při pohledu na auto bych mohl vylepšit několik věcí. Jsem si jistý, že toho budeme schopni, zabere to však trochu času. Jakmile všichni v Británii - designérský i výrobní tým - začnou pracovat, budeme schopni učinit velké pokroky," dodává Fin.
Ve čtvrtek s monopostem havaroval, přes noc muselo být narychlo doručeno nové přední křídlo, protože tým s sebou na okruhu neměl dostatek náhradních dílů. Může je však potěšit spolehlivost vozu, kterou udělali vzhledem k ujeté vzdálenosti velký dojem.
"Potenciál myslím máme. První dojmy jsou dobré. V pomalých zatáčkách se auto chová docela dobře, jen mu schází přilnavost, v těch rychlejších tak docela dost ztrácíme, což je možná dáno i problémy s nastavením. Základy jsou však dobré a já si řízení docela užil," říká Fin.
Kovalainen, který přišel do Lotusu z McLarenu, může také dobře porovnat motor Mercedesu se staronovým Cosworthem, jenž pohání monopost T127: "V oblasti čistého výkonu moc neztrácí. Není zřejmě tak dobrý, ale celkové dojmy jsou docela pozitivní - ovladatelnost byla velmi konkurenceschopná, když to srovnám s Mercedesem. Sílu má v trochu jiných oblastech, momentálně však podle mě patří k těm silnějším stránkám vozu."
Jarno Trulli byl se závěrečným dnem v Jerezu, kdy najezdil nejvíce kilometrů ze všech, velmi spokojený: "Mám opravdu velkou radost z mého prvního testu s Lotusem a měl jsem dnes štěstí, že na autě vše fungovalo a neměli jsme žádné větší problémy. Ujeli jsme velkou vzdálenost a díky tomu získali spoustu informací. Měl jsem příležitost poprvé se více sžít s vozem, bylo to dobré (být v Jerezu)."
Zatímco druhý nováček - Virgin - toho za uplynulé dva týdny kvůli různým technickým problémům najezdil méně, a o Camposu či USF1 ani vidu, ani slechu, byl Lotus schopen ujet spoustu kol má tedy dobře nakročeno k tomu, aby se stal nejlepším z nových týmů.
Těší to samozřejmě i technického ředitele Mika Gascoyna: "Celkově to byly čtyři velmi povzbudivé dny. Hlavním cílem tohoto testu byla spolehlivost, během posledních dvou dní jsme na suché trati našli i směr, kterým se v oblasti nastavení vozu ubírat, což nám umožní zaměřit se v Barceloně na naši rychlost."