FIA oznámila, že od stáje BMW Sauber také obdržela "působivou" přihlášku, ale vzhledem k nejasnostem ohledně budoucího vlastníka ji zatím nepřijala. FIA však nabídla týmu BMW Sauber "čtrnácté místo" v šampionátu, což znamená, že švýcarský tým by mohl být náhradníkem, kdyby se někdo odhlásil. FIA současně dodala, že se bude snažit rozšířit startovní pole na čtrnáct týmů a "okamžitě bude konzultovat se stávajícími týmy vhodnost zavedení pravidla, které by umožnilo start 28 vozů".
Společnost Lotus F1 vzešla z partnerství mezi malajskou vládou a konsorciem malajských podnikatelů. Šéfem týmu Lotus bude patnáctý nejbohatší člověk v Malajsii, pětačtyřicetiletý Tony Fernandes, zakladatel a výkonný ředitel malajské společnosti Tune Group, vlastníka letecké společnosti Air Asia. Technickým ředitelem týmu Lotus bude Mike Gascoyne, který má víc než dvacetileté zkušenosti z F1, kde ve stejné pozici pracoval u týmů Force India, Toyota, Renault a Jordan. Lotus bude jezdit s motorem Cosworth.
Tým bude zatím sídlit v britském Norfolku, kde měl základnu i původní Lotus. Později bude sídlo a technické centrum týmu vybudováno na Mezinárodním malajském okruhu v Sepangu, kde také vznikne budoucí design vozů F1 Lotus.
Jméno Lotus se do F1 vrátí poprvé od roku 1994. Společnost Lotus Engineering založil Colin Chapman v roce 1952 v britském Hornsey, v roce 1958 Lotus debutoval jako tým F1 ve Velké ceně Monaka.
Lotus patří k nejúspěšnějším závodním týmům v historii, v letech 1963 až 1978 získal sedm vítězství v Poháru konstruktérů a šest individuálních titulů mistra světa F1, triumfoval také v závodě 500 mil v Indianapolis. Za vedení šéfdesignéra a zakladatele Colina Chapmana uvedl do motoristického sportu celou řadu inovativních a experimentálních vývojových prvků.
Vozy Lotus pilotovaly takové hvězdy historie F1 jako byli Graham Hill, Stirling Moss, Emerson Fittipaldi, Jochen Rindt, Mario Andretti, Nigel Mansell, Elio de Angelis, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Mika Häkkinen nebo Ronnie Peterson.
Vozy Lotus odstartovaly do 489 závodů, dosáhly 73 vítězství, 102 pole positions, 65 nejrychlejších kol. Posledním závodem slavného týmu byla Velká cena Austrálie v roce 1994.
Po odchodu z F1 koupil práva na název Lotus David Hunt, bratr bývalého pilota a mistra světa z roku 1976 Jamese Hunta. S jeho souhlasem mínila pod jménem Lotus letos v červnu vstoupit do F1 společnost Litespeed. Lotus Cars, sesterská společnost původního týmu Lotus, se však od toho distancovala a chtěla značku Lotus bránit.
V září malajská vláda vyjádřila přání podpořit tým Lotus ve vstupu do F1 s cílem propagovat malajského výrobce automobilů Proton, který vlastní společnost Lotus Cars.