McLaren: Všichni se ješte o hodně zlepší

Hamilton, Lewis | foto: McLaren

Dle McLarenu týmy ještě zdaleka nevytěžili z vozů vše v rámci letošních pravidel. K využití maxima nabízeného potenciálu se ti nejlepší dostanou až někdy v polovině příští sezóny. Monoposty pak budou značně předčit ty z počátku letošního seriálu.

Velké změny v pravidlech vždy trochu zamíchají pořadím a nejinak tomu bylo i letos, když se BrawnGP a Red Bull posunuli dopředu, zatímco tradiční špičkové týmy - McLaren a Ferrari - se zpočátku trápily (a zvláště stříbrní se trápí pořád), než vozy vyladily v souladu s novými předpisy.

I když se McLaren od Německa trochu zvedl, má se podle Pata Frye, hlavního inženýra současného monopostu MP4-25, stále hodně co učit. "V historii to vždy pár po změnách v pravidlech trvalo, než se věci srovnaly. Myslím, že jsme pořád ve velmi rané fázi poznání toho, co bychom mohli dokázat se současnou aerodynamikou. A očekávám strmou křivku učení nejméně do poloviny příštího roku."



Počátek roku se vyznačoval přechodným obdobím nejistoty poté, co tři týmy nasadily (nyní využívané již všemi týmy) dvojité difuzory - ostatní podali protest proti jejich legálnosti. V příštím roce budou do vozů zakomponovány již od počátku.

To je další z  věcí, jež by dle Frye mohla mít vážný dopad na relativní výkonnost týmů: "Dvojité difuzory samozřejmě většina přizpůsobovala svým vozům místo toho, aby své vozy navrhla pro ně. Jsem si jistý, že se v této oblastí dočkáme několika změn a možná potrvá rok či dva, než se to ustálí."

Velkou změnou danou novými pravidly bylo i znovuzavedení hladkých pneumatik. Ty hrají očividně  při omezení aerodynamiky a úrovní přítlaků velmi důležitou roli - pro mnohé je dost obtížné z nich dostat optimální výkonnost na různých typech okruhů.

Fry uvádí, že jsou faktorem, díky kterému může tým získat rozhodující výhodu: "Vůz může být na jedné trati dobrý a na jiné se pořadí najednou obrátí.Je to pneumatikami a tím, jak je auto využívá. Máte-li špatný den v Silverstone s tvrdší směsí během chladnějšího počasí, nikdo je nedokáže dostatečně zahřát, což se obrátí ve prospěch vozů, které jsou k pneumatikám drsnější. Stejně jako aerodynamický vývoj během sezony, tak i výběr pneumatiky podle mne přispívá ke změnám pořadí okruh od okruhu."



Další věcí, která by mohla hodně věcí příští rok změnit, je KERS. Týmy však odsouhlasili, že se jej pro příští rok zřeknou. McLaren je týmem, který zaznamenal první vítězství s vozem vybaveným KERSem ,v Belgii totéž dokázalo Ferrari. Týmy tak přijdou o technologii, která zlepšuje jejich časy o 0,35 sec na kolo.

Ztratí na tom McLaren a propadne se opět mezi nejpomalejší týmy? Fry je přesvědčen, že vývoj McLarenu v oblasti aerodynamiky by měl tento nedostatek plně kompenzovat: "Budeme muset tvrději pracovat a získat to někde jinde!"

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy