Concordská dohoda má být uzavřena za pár dní

FOTA | foto: FOTA

Dohoda měla být uzavřena již dříve po Velké ceně Německa, ale drobné neshody ji stále posouvají na pozdější termín. Optimističtější odhady ale říkají, že k podpisu dojde během tohoto víkendu, nejpozději o pár dní později.

Celkem je potřeba uzavřít rovnou několik dohod, které spolu vzájemně souvisí. Jednak samotnou Concordskou dohodu (mezi týmy, majitelem komerčních práv a případně i FIA), dohodu o omezení nákladů (mezi týmy samotnými) a dohodu o podobě Sportovních i Technických pravidel.

Změny v pravidlech už by měly být uzavřeny. Základem zůstanou letošní pravidla, minimální hmotnost vozů se posouvá z 605 na 620 kg, přední pneumatiky se zúží o 25 mm a KERS zůstává nepovinný. Není tedy přímo zakázaný, na jeho vyřazení se dohodly pouze týmy FOTA a pokud do FOTA nové týmy s Williamsem a Force India nevstoupí, mohou KERS používat. Je ale nepravděpodobné, že by kterýkoliv z nich mimo Williamsu dokázal vyvinout funkční systém, který bude poskytovat alespoň minimální výhodu.

Týmy se ale zřejmě ještě nedokázaly plně shodnout na snížení nákladů, dohoda měla být uzavřena již ve středu minulý týden, ale nakonec z ní sešlo. Nováčci totiž mají logicky jiné požadavky, než automobilky. Do F1 vstoupili pod rozpočtovými stropy a chtějí udržet náklady na nižší úrovni. Kdyby neprosadili svou vůli, mohou v extrémním případě zažalovat FIA.

Tím, kdo chce další změny (zejména v oblasti nákladů) by měl být Williams, ale spojení CVC (majitel komerčních práv) a FOTA je natolik silné, že ostatní, včetně FIA, si nemohou příliš vyskakovat. V případě, že dá FOTA ostatním ultimátum, nemají zřejmě velké šance uspět s odbojem. „To (CVC a FOTA) je šampionát,“ řekl jeden z šéfů týmů.

I s CVC ale ještě probíhají jednání, týmy totiž chtějí více závodů v obchodně atraktivních zemích, vyšší podíl z celkových příjmů F1 a protože Concordskou dohodu uzavírá každý tým samostatně, chtějí McLaren a Williams přejít na podobnou úroveň jako Ferrari. To má totiž díky své historické hodnotě zajištěny vyšší odměny.

Přesto by vše mohlo být uzavřeno již v Maďarsku, v nejrychlejším případě už dnes, případně v neděli po závodě. Podle Maria Theissena z BMW by podpis měl přijít nejpozději do několika dnů po Velké ceně.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy