Postoj týmů k rozpočtovým stropům

Toyota | foto: Panasonic Toyota Racing

12. června se má rozhodnout o týmech, které se zúčastní sezóny 2010. FOTA ovšem podala přihlášku, která není v souladu s pravidly. FIA i Ecclestone ovšem zatím mlčí, což by mohlo být znamení velkého překvapení. Podívejme se na situaci v jednotlivých týmech.

Ferrari
Italský tým vede ostatní členy FOTA v boji proti rozpočtovým stropům a není ochoten přistoupit na jakoukoliv jejich formu. S velkou pravděpodobností nejde jen o pouhé stropy, ale o snahu ukázat svou moc a přesunout dosavadní rozložení sil více k týmům. Je také možné, že Ferrari se chce úplně zbavit Mosleyho a dosadit do vedení FIA vhodnějšího člověka. Sám Mosley prohlásil, že některé týmy si jeho znovuzvolení nepřejí.
Vzhledem k radikálním prohlášením a výhružkám o odchodu by momentálně byl každý ústupek prohrou. Ta ovšem může být nevyhnutelná, protože Ferrari má smlouvu s Ecclestonem o účasti v F1 do roku 2012. Bernie by je při předčasném odchodu mohl žalovat a požadovat přibližně 300 milionů dolarů.
Vznik konkurenční série sice není zcela nemožný, ale při pokročilém datu a současné ekonomické situaci není příliš pravděpodobný.

Toyota
Šéf týmu John Howett napodobuje nekompromisní postoj Ferrari. V zákulisí kolují zvěsti, že o odchodu z F1 už je dávno rozhodnuto a že Toyota tedy nemá co ztratit. Toyota zatím neoslnila ani s rozpočtem v řádu stovek milionů dolarů a logicky se jim pod mnohem nižší strop nechce. Změny v pravidlech iniciované FOTA v zimě měly snížit rozpočty týmů o 50 %, Toyota ho ale snížila jen na 280 milionů dolarů z původních 360. I přes ohlášené propouštění by v týmu stále mělo pracovat asi 1000 zaměstnanců.

BMW
Tým se navenek se nepřiklonil k žádnému názoru, Theissen podporuje postupné snižování rozpočtu podle návrhu Mercedesu. Vedení společnosti ale na tým tlačí a strop by zřejmě nakonec přijali v zájmu zachování aktivit v F1.

Renault
Briatore je připraven na všechny možnosti. Pokud Mosley strop prosadí a Renault z F1 odejde, mohl by převzít tým za nízkou cenu po vzoru Rosse Brawna.

McLaren
Mercedes přišel v Monaku s mírovým plánem o postupném zavádění Mosleyho stropu. Stropy jako takové tedy podporuje, protože ve vedení automobilky roste tlak na snižování nákladů v programu F1, jako ostatně v každé automobilce s výjimkou prosperujícího Ferrari.
Šéf týmu Whitmarsh a McLaren samotný by za normálních okolností asi zaujal stejný postoj jako Ferrari, momentálně ale nechce Mercedes ztratit a dělá nutné ústupky.

Red Bull
Mateschitz je také striktně proti stropům, především protože nehodlá dopustit zkoumání financí firmy cizími pozorovateli. Mosley už udělal ústupek v podobě vyjmutí platu jednoho zaměstnance ze stropů. To je zaměřeno speciálně na Adriana Neweyho, který by měl ročně dostávat asi 9 milionů dolarů.

Toro Rosso
Rozpočtový strop by pro tým mohl být spásou, kvůli příslušnosti k Red Bullu ale musí "držet basu" s FOTA.

Brawn GP
Brawn zastává stejný postoj jako Williams, který se pod rozpočty přihlásil. S FOTA souhlasí pravděpodobně kvůli zájmu o motory Mercedes a vyčkává na postup McLarenu. V případě neshody by ale určitě chtěli v F1 pokračovat i s motory Cosworth.

Force India
Mallya stropy podporuje, spolupráce s McLarenem je ale ještě hlubší než v případě Brawnu a tak čeká na jejich rozhodnutí.

Mosley zatím mlčí a zdá se, že to tak zůstane až do 12. června. Tehdy by mohl nastat například následující scénář: Mosley ohlásí soupisku přijatých týmů, kde bude Williams, Ferrari a několik vybraných nováčků. Zůstane tak několik volných míst, o která se poperou zbývající týmy FOTA. Tím se současně naruší jednotnost asociace týmů. Nedá se čekat odchod McLarenu, Brawnu a Force India, nejpečlivěji pak budou budoucnost zvažovat u BMW, Renaultu a Toyoty.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy