Ferrari, Red Bull a Renault se rozhodly podat protest proti týmům Williams, Toyota a Brawn poté, co komisaři po čtvrtečních technických prohlídkách dali svolení ke startu vozům s progresivně řešenými difusory.
Williams, Toyota a Brawn podle protestujících používají větší zadní difuzor, což je součást vozu, která vytváří podtlak, větší přilnavost zadních pneumatik a díky tomu umožňuje jezdit s menším naklopením lišt na spoileru. Výsledkem je pak větší maximální rychlost nebo naopak při stejné rychlosti větší přítlak v zatáčkách. Předmětem protestu je výklad technických předpisů, když “výtržníci“difuzor v podstatě zdvojili upravením konstrukce zadní části vozu.
Ross Brawn se však brání a dodává: „Po příjezdu do Austrálie jsme si byli jistí, že náš difuzor je v pořádku, neboť nám ho komisaři schválili. Naši soupeři mají plné právo nesouhlasit s názorem zástupců FIA. Ovšem tím, že komisaři všechno schválili, znamená to, že náš difuzor je naprosto vyhovující."
Aktuální protest poměrně přesně opakuje historii. Poté když byly pro rok 1981 zakázány vozy s konstrukcí tzv. wing car, jež měly pohyblivé těsnící lišty na podvozku a tím výhodu v rychlosti a přísavném efektu, Colin Chapmann vymyslel pro svůj Team Lotus dvojité šasi, které umožňovalo dosáhnout stejných efektů, ale úplně odlišnou konstrukcí. Revoluční vůz Lotus 88B byl též plně vyhovující podle pravidel a splňoval všechny stanovené parametry. Ovšem technický náskok se stal trnem v oku méně technicky progresivních, zato bohatších a vlivnějších soupeřů. Protesty iniciované Ferrari způsobily zákaz vozu pro závod. Nakonec se objevil alespoň v tréninku pro domácí GP Velké Británie, ale byl zase odmávnut černou vlajkou.
Místo, aby vítězil technický pokrok a atraktivnost závodů, vytváří se řada protestů, aby se mohli oslabit soupeři ve prospěch bohatých týmů, kteří neunesou, že by je mohl porážet vůz, jenž byl loni ještě daleko vzadu...