Bob Bell o problémech nového Renaultu R29

Bell, Bob | foto: Lotus F1 Team

Technický ředitel Renaultu Bob Bell pohovořil o některých problémech, s nimiž se potýkali při testování svého nového vozu R29

Bobe, jste po 2 testech spokojeni s výkonností R29?
"Jsme stále ve velmi rané fázi, ale já jsem čím dál tím více spokojen s jeho výkonností. První testy v Portimau pro nás byly zklamáním, protože sucho bylo pouze jeden den, a i když auto bylo dobré z pohledu spolehlivosti, zůstávala spousta nezodpovězených otázek týkající se výkonností. Je pravdou, že jsme nevypadali moc dobře během prvního testu, ale nás to opravdu ani moc nepřekvapovalo, protože jsme vyjeli s prozatímním šasi, abychom odjeli co nejvíce kilometrů, zhodnotili spolehlivost a vyzkoušeli KERS. Takže jsme opravdu nečekali, že budeme konkurenceschopní, zvlášť když jsme teprve poznávali nastavení, jež je potřeba pro novou generaci vozů. Od té doby jsme spoustu věcí udělali správně během testu v Jerezu a myslím, že jsme udělali velký pokrok. Celkově jsem velmi povzbuzen tím, co jsme doteď viděli."



Co na auto říkají piloti, jakou vám poskytli zpětnou vazbu?
"Oba byli velmi pozitivní a největším překvapením pro ně byl zřejmě KERS, protože jsme cítili, že s ním budeme mít spoustu problému a jezdci si na něj budou muset zvyknout. Ve skutečnosti byl však přechod poměrně snadný. Suchý týden v Jerezu nám pomohl dát dohromady mnohem lepší nastavení co se týče základních vlastností vozu, namontovali jsme nově vyvinuté díly a jak Fernando, tak i Nelson, byli s vyvážením vozu spokojeni."

R29 nepatřilo v testech k nejrychlejším. Není to známkou nějakých problémů?
"Co se týče hodnocení momentální výkonností vztažené k ostatním týmům, to je velmi těžké, protože každý pracuje na něčem jiném, jezdí s různými verzemi šasi a odlišným množstvím paliva. Myslím, že jasnější představu budeme mít po závěrečném zimním testu, ale teď je to velmi těžké odhadnout. Ale co se týče toho, co jsme viděli v Jerezu tento týden, necítím, že by za tím stály nějaké podstatné problémy s vozem: je dobře vyvážené a dobře reaguje na změny. Trochu nám chybí přilnavost, ale s tím bojuje každý. To se zlepší, až namontujeme další nové díly a jak budeme pokračovat s vývojem směrem k prvnímu závodu. Celkově si myslím, že jsme na tom dobře a v Melbourne předvedeme dobrou výkonnost."



Hodně pozornosti se upírá k přední části vozu. Důvěřujete si, že jste zvolili správný přístup?

"Nikdy si nemůžete stoprocentně věřit a jednoduše není k dispozici dostatek času na to, abychom vyzkoušeli všechny možné návrhy. Všichni vyvíjeli dle nových předpisů za zavřenými dveřmi, proto není překvapením, že vidíme tolik odlišných řešení, kolik je týmů. Jediné co můžeme udělat je být si jisti tím, že odvádíme co nejlepší práci a přijmout to, že vozy budou zkrátka vypadat velmi odlišně. Zatím jsem u soupeřů neviděl nic, z čemu bych si dělal starosti a kvůli čeho bych si myslel, že jsme udělali základní kroky špatným směrem."

Testy se vám posunuly - nebudete testovat příští týden, ale až týden před závodem v Melbourne. Proč jste se tak rozhodli?
"Původně jsme chtěli testovat příští týden v Barceloně, ale když jsme začali náš testovací program, tak jsme si uvědomili, že bude lepší testování odložit do poloviny března. Možná že to bude těžší z logistického hlediska, protože pak musíme dostat auta hned další týden do Austrálie, ale zase nám to dává více času na vývoj nových komponent pro vůz a budeme je moci vyzkoušet ještě před závodem v Melbourne. Bylo to něco, co jsme si nechávali jako jednu z možností a myslím, že to je velmi cenné rozhodnutí.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy