Tost: Promyslete si zákaznické šasi

Tost, Franz | foto: GEPA pictures GmbH

Formule 1 plánuje v roce 2010 definitivní zákaz používání cizích monopostů, každá stáj si musí postavit vlastní. Jenže šéf stáje Toro Rosso Franz Tost doporučuje důkladnou analýzu tohoto rozhodnutí.

Toro Rosso je jediná stáj, která používá zákaznický monopost. Ten jí dodává Red Bull. Toro Rosso díky tomu značně snížilo náklady na provoz týmu a mohlo finance směrovat do jiných odvětví.

Například Force India, nejmenší tým ve startovním poli, si monopost vyvíjí sama. A stojí ji to velké peníze. „Máme šest továrních týmů a dvanáct míst. Myslím, že ve startovním poli by mělo být šest továrních a šest soukromých stájí. Každý by spolupracoval,“ naráží Tost na rozdělení pole - první část by vyráběla, druhá kupovala.

„Filozofie Red Bullu bylo mít vždy jedno inženýrské centrum a dva týmy s jedním vozem. Udrželi jsme cenu, protože rozpočet je o čtvrtinu menší, navíc jsme schopni vyhrát. To znamená, že z ekonomického hlediska jsme vytěžili maximum efektivity.“

Franz Tost má nepochybně pravdu. Formule 1 se snaží všemi prostředky snížit náklady na provoz týmu a varianta zákaznických šasi by celkovému rozpočtu pomohla. Ovšem na druhou stranu, Formule 1 je jedinečnou disciplínou, kde bojují od počátku věků týmy s vlastním "nářadím". Historické výjimky počítat nebudeme.

„Podívejte se na dnešní ekonomiku,“ pokračoval Tost. „Velké automobilky spolupracují. A proč? Nechtějí utrácet příliš peněz za vývoj a výzkum. To je správně a na konci je výsledek prakticky stejný.“

„Provádíme výzkum v aerodynamické tunelu. Řeknu vám, že těch 150 lidí, co tam pracuje, nepřinese žádnou revoluci na voze, protože to pravidla ani fyzika nedovolují. Všechny vozy vypadají prakticky stejně. Natřete je na bílo a vsadím se, že ani pět lidí nepozná, který vůz jim patří.“

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy