Dojde na třetí vůz a nebo změnu systému?

Jedním z témat o kterých diskutovali šéfové týmů při GP USA v Indianapolis byla i budoucnost F1.

Concordská dohoda, platná do roku 2008, obsahuje ujednání, že týmy budou nasazovat dva vozy, ale obsahuje i poměrně nejasnou větu, na základě které by mohly týmy nasadit třetí vůz v tom případě, že by byl počet závodních automobilů příliš nízký. A tato nekonkrétnost otvírá prostor střetu zájmů.

Dle posledních úvah by za každou stáj bodovaly pouze dva vozy, pokud by dojely všechny tři vozy jednoho týmu na bodovaných pozicích, třetí by body do Poháru konstruktérů nezískal. Ale co pilot a Pohár jezdců? Budou jezdci třetích vozů v seriálu plnit především úkol dojet na bodovaném místě a odsunout tak z bodů konkurenci a nebo bude bodovací systém úplně jiný a tito piloti budou na dráze jen proto, aby pomohli co nejvíce týmu, třeba plněním strategických pokynů? Kolem této možnosti je řada otázek a má i řadu odpůrců.

Především menší a slabší týmy s touto možností nesouhlasí, neboť by se na televizní obrazovky dostávaly ještě méně a tím by klesala i jejich šance na bohaté sponzory. Silné týmy se naopak brání tím, že třetí vůz by stál každý tým kolem 8 milionů USD na sezonu a že je to levnější, než onen problematický podpůrný fond pro slabší týmy v ceně kolem 10 milionů UDS.

Situaci by mohla vyřešit nová smlouva s bankami, které vlastní SLEC, tedy společnost kontrolující autorská práva F1. Uvažuje se, že s novým systémem rozdělení peněz, by měly i menší týmy dostávat více financí, neboli by mělo dojít k větší vyrovnanosti dotací týmům z prodeje televizních práv. To také pochopitelně není pro Top týmy tím nejvhodnějším řešením.

Další možností je pak podpořit vstup nových týmů do Formule 1, ale zde je prvním a základním problémem její vysoká nákladnost. Snaha FIA o dostupné motory se s velkou odezvou týmů zatím nesetkala a teprve budoucnost ukáže, zda se tohoto podaří dosáhnout. Stáj Arden International z FIA F3000 projevila zájem o vstup do F1, ale právě velké finanční nároky tento krok brzdí.

S přechodem na jiný systém fungování týmů by se však řešení najít mohlo. Po odchodu tabákových koncernů se pravděpodobně výrazně sníží finanční možnosti Top týmů a jedním z řešení je, dodávat své starší konstrukce a motory konkurenci za nižší ceny s tím, že se tak zajistí alespoň částečná návratnost vložených prostředků.

Zda je tato možnost reálná však ukáže až ona budoucnost, nicméně má již v tomto okamžiku poměrně reálný základ...

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy