Formule 1 disponuje celkem třemi tresty, do kterých se nepočítá diskvalifikace jezdce. Tresty jsou podrobně popsány v pravidlech F1 pod body 53. - 57.
Projetí boxovou uličkou (drive-through penalty)
Jezdec musí projet boxovou uličkou a samozřejmě při tom musí dodržet rychlostní limit. Jedná se o nejlehčí trest ve Formuli 1. Ztráta jezdce způsobená trestem je závislá na trati - na délce nájezdu do boxové uličky, na její délce a na délce výjezdu. Průměr se pohybuje někde kolem třiceti sekund.
10 sekund (známý pod názvem Stop-and-go penalty)
Jedná se o tvrdší trest. Jezdec je nucen zajet do boxů, zastavit u svých mechaniků na deset sekund, po které NESMĚJÍ mechanici na voze pracovat. Po uplynutí desetisekundové penalizace mohou mechanici v případě že motor vozu přestane pracovat, opětovně motor nastartovat. (pozn. opraveno dle připomínky našeho čtenáře "Orpheuse")
Jezdec, jemuž je nařízen jeden z výše uvedených trestů, si jej musí odpykat nejpozději tři kola po tom, co mu byl trest signalizován. Nerespektování této klauzule může být důvod k černé vlajce a jezdec může být ze závodu diskvalifikován.
Vyjímkou je, když do konce závodu zbývá maximálně pět kol. V takovém to případě není jezdec povinen odpykat si trest na trati a může normálním způsobem dokončit závod. Nicméně mu bude k výslednému času připočteno 25 sekund, což může ovlivnit konečné výsledky.
Ztráta 10 míst na startu v následujícím závodě
Tento trest je celkem neobvyklý, je udělován v extrémních případech a naposledy jsme se s ním mohli setkat loni po skončení GP Itálie, kdy byl penalizován F.Massa v Sauberu, za způsobení kolize. Tento trest se vztahuje k jezdci a jen pro následující závod. Tohoto faktu tehdy Peter Sauber využil a na následující závod Massu vystřídal H-H Frentzen, který si tak alespoň mohl vůz, který na něj v následující sezóně čekal, pořádně vyzkoušet, a tím také na tuto penalizaci nedoplatil tým.
Takže už víme jaké jsou v F1 tresty. Pokud se jezdec prohřeší proti pravidlům, traťoví komisaři zahájí šetření sporné situace v kooperaci s ředitelem závodu. O tom že probíhá vyšetřování jezdce jsou informovány všechny týmy. Pokud dojdou komisaři ve svém šetření k závěru, že se jezdec skutečně prohřešil proti pravidlům, stanoví tomuto jezdci trest. Tato situace je oznámena jak týmům tak samozřejmě i jezdci.
Za co může pilot dostat trest?
Situací za které může pilot obdržet trest je mnoho a nelze je pojmout jinak než obecně. Samozřejmě že vždy rozhodují traťoví komisaři dle konkrétní situace. Zde je výčet několika situací, které bývají penalizovány:
- předčasný (ulitý) start
- překročení maximální rychlosti v boxech
- přejetí „bílé“ čáry při výjezdu z boxů (důvodem je aby se vyjíždějící jezdci nepletli do cesty jiným)
- vynucené zastavení závodu
- porušením pravidel, včetně pravidla Parc Fermé (nedávno bylo porušení Parc Fermé k vidění)
- způsobení kolize
- vytlačení jiného jezdce z trati
- nebezpečné předjíždění (taktéž předjíždění ve žluté fázi)
- nedovolené zdržování jiných jezdců v průběhu předjíždění
Tímto je další článek ze seriálu Pojmy F1 u konce. Opět věříme, že se mnozí fanoušci přiučili něčemu novému a že se již teď těší na další pokračování seriálu.
Tresty ve Formuli 1
Stejně jako mnohé jiné sporty má i Formule 1 prostředky jak trestat jezdce, kteří porušují pravidla. Pojďme si je přiblížit.
Doporučit článek
Další zprávy
-
PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše
-
Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele
-
Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství
-
Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton