PROHLÁŠENÍ po závěrečném závodu roku

Max Verstappen v závodě v Las Vegas | foto: Red Bull Content Pool

Sezóna F1 2023 je za námi. Co říkají jednotliví piloti a představitelé týmů na poslední závod roku?

RED BULL

Max Verstappen, 1. místo
Byla to neskutečná sezóna. Poslední kolo bylo hodně emotivní, naposledy sedět v tom autě, které mi samozřejmě dalo tolik. Jsem pochopitelně pyšný, že jsme vyhrál poslední závod a musím poděkovat všem v týmu, byl to neuvěřitelný rok. Bude těžké zopakovat něco podobného, ale letos jsme si to rozhodně užili. Bude těžké mít takovou sezónu, to víme, vždy se chcete zlepšovat, ale to ne vždy znamená výhru a zisk titulu. Tvrdě pracujeme na voze pro příští rok a ostatní týmy se nás pokusí porazit, ale na souboj jsme připraveni a mezitím si ještě užijeme zbytek roku.

Sergio Pérez, 4. místo
Zatím to vypadá, že strategie byla dobrá, nevím, jestli bylo možné jet na jednu zastávku, to je něco, na co se musíme podívat. Ale kromě toho jsem rád za celý tým, odvedli skvělou práci. Podle mého názoru byli dnes slabí komisaři. Viděli jsme horší věci, dotkli jsme se pneumatikami. Lando řízl zatáčku a já jsem i tak dostal penalizaci. Musíte si pamatovat, že když jedete zezadu, brzdíte pozdě a plně neovládáte vůz. Lando věděl, že tam jsem, rozhodl se zatočit, dotkli jsme se, jak jsem řekl. Abych řekl pravdu, podle mě to byl závodní incident. Myslím, že pro příští rok potřebuji být konzistentnější. Myslím, že letos to bylo jako na houpačce, příští rok bude nová příležitost a cítím, že s tímto autem jsem nebyl úplně zajedno. Snad to bude příští rok lepší, silnější. Na konci roku jsme se zlepšili, pár posledních závodů bylo silnějších a také musíme vzdát hold Maxovi, byl vynikající.

Christian Horner, šéf týmu
Tohle auto půjde do encyklopedií, psalo historii. Jsem na Maxe moc pyšný a bylo neskutečné sledovat jeho výkony. Checo jel také skvěle, penalizaci si za ten incident nezasloužil. Pokud něco, tak to vypadalo jako závodní incident. Nic, co bychom dříve neviděli. Jel skvěle.

FERRARI

Charles Leclerc, 2. místo
Checo měl penalizaci, takže jsme ho museli udržet před Georgem, ale bohužel to nestačilo. Na jednu stranu jsem rád, protože během víkendu jako byl tento jsme jako tým nemohli udělat nic víc. Nebylo dané, že jsme druhý nejrychlejší tým. Odvedli jsme skvělou práci a udělali vše správně, strategie, kvalifikace. Je to jen škoda, že jsme až třetí v šampionátu konstruktérů. To bylo vše, co mě na konci roku zajímalo a nedosáhli jsme toho... Chci poděkovat týmu, od prvního závodu pracovali neuvěřitelně tvrdě. Věděli jsme, že se budeme muset posouvat, na začátku chyběla rychlost proti tomu, co jsme chtěli, ale jako tým jsme odvedli skvělou práci.

Carlos Sainz, 18. místo
Není to způsob, kterým bychom chtěli uzavřít sezónu. Byly to dva náročné závody po sobě. Závod nebyl jednoduchý, první stint na tvrdých byl risk a nešlo to podle plánu. Od té doby byl můj závod pokažený a čekali jsme na safety car, který nikdy nepřišel. Bolí přijít o druhé místo v konstruktérech, ale bylo tu i spousta pozitiv, takže budeme pracovat na tom, jak věci vylepšit. Chci poděkovat týmu za úsilí a všem fanouškům za neutuchající podporu. Během zimy se semkneme a vrátíme se silnější. Díky, forza Ferrari.

Frédéric Vasseur, šéf týmu
Jsme rádi, že jsme nelehkou sezónu ukončili slušným výkonem. Bohužel Carlosův víkend šel špatně a je škoda, že nemohl získat ty tři body, ale druhé místo jsme neztratili dnes. Jasně, ve Ferrari nemáme zájem dojíždět druzí, ale i tak by to byla odměna pro všechny v týmu, kteří tvrdě pracovali. Ale můžeme být spokojeni s tím, jak jsme reagovali a zabojovali ve druhé části sezóny. Po letní pauze jsme se zlepšovali a byli jsme krom Red Bullu jediný tým, který vyhrál závod. Charles ukončil rok s řadou silných výkonů a Carlos měl také pozitivních závodů včetně toho v Singapuru. Už se těšíme na další ročník a jsme odhodláni pokračovat ve zlepšování, které jsme v posledních závodech ukázali.

MERCEDES

George Russell, 3. místo
Hodně moc to znamená. Je tolik lidí v továrně, kteří tvrdě pracovali, abychom tohoto docílili a byla to náročná sezóna. Párkrát to nevyšlo, takže jsem rád, že jsem viděl šachovnicovou vlajku. S Checem to na konci bylo těsné a myslel jsem, že Charles mě podrží, respekt - udržel to čisté. Wow, teď si mohu oddechnout. Vyjel jsem z boxů na druhé sadě tvrdých pneumatik a zvládal jsem to, Checo se tam z ničeho nic objevil, nevím, co se stalo, měli skvělou rychlost a na konci to bylo hodně napjaté. Pneumatiky odcházely, ale jsem moc rád, že máme druhé místo v konstruktérech. Jsem si jistý, že tým to řádně oslaví. Necítil jsem se moc dobře, během kola jsem tak čtyřikrát zakašlal, takže to bylo nic moc a to ničemu nepomohlo. Ale je to úleva, že jsem dojel třetí.

Lewis Hamilton, 9. místo
Abych pravdu řekl, nějak zvláštní zadostiučinění ze druhého místa v konstruktérech necítím. Z letošního roku si toho zase tak moc nevezmu. Celkově to nebyl dobrý rok. Faktem je, že jsem to přežil. To je asi tak celé. V tuto chvíli nevím, zda budeme moci bojovat příští rok o titul. Red Bull vyhrál s náskokem 17 sekund a to od srpna nevyvíjeli vůz, to je hodně znepokojující. Hodně jsme se toho o autě naučili a teď je to na týmu. Ví, co musí udělat. Jestli to zvládneme nebo ne se uvidí.

Toto Wolff, šéf týmu
Bylo skvělé bojovat o druhé místo. George jel neskutečně skvěle. Myslím, že Charles se na konci zachoval sportovně, nezpomalil. Dva skvělé týmy a dva kamarádi, kteří bojovali až do cíle. Nebyl jsem vystresovaný. Ve stresu jsem byl během mého života v F1 jen jednou a to bylo tady před pár lety. Byl to boj o druhé místo. Je to vlastně skvělé pro nás jako tým a odměna, ale také nám to připomíná, že jsme druzí. A my jsme konec konců závodníci. Dnes to skoro vypadá, že jsme vyhráli a to je skvělé. Musíme z toho být šťastní, ale jako závodník také chcete víc, nicméně dnes, zvítězili jsme.

MCLAREN

Lando Norris, 5. místo
Těžký závod! Nebylo to tempo, jaké jsme chtěli, ale udělali jsme, co jsme mohli, abychom získali důležité body. Přišli jsme o pozici při zastávce v boxech, takže to je trochu škoda, ale jinak si myslím, že jsem dělal, co jsem mohl, jen jsme dnes nebyli dost silní. Celkově můžeme být spokojeni s tím, jak se vše vyvíjelo, protože jsme jako tým udělali to, co jsme potřebovali, a zajistili jsme 4. místo mezi konstruktéry. Od začátku sezóny jsme měli spoustu zlepšení, závěr sezony se nám neskutečně povedl - toho využijeme v zimě, abychom se příští rok vrátili silnější. Děkuji celému týmu na trati a v MTC, který v této sezóně tvrdě pracoval na tom, aby nám dal vůz, který je schopen soutěžit v přední části startovního pole. Na tento rok máme několik dobrých vzpomínek, těším se na další rok!

Oscar Piastri, 6. místo
Dnes to byl trochu složitý den, ale 4. místo mezi konstruktéry je opravdu skvělé! Víme, že příští rok chceme zamířit výš, ale svůj první rok ve F1 jsem si sakra užil. Bylo tam několik skvělých momentů, několik složitějších momentů, ale to všechno se počítá. Už se těším na volno. Děkuji týmu na trati a ve Wokingu, děkuji všem fanouškům za to, že s námi letos vydrželi, příští rok budeme zase bojovat.

Andrea Stella, šéf týmu
Rádi bychom skončili na stupních vítězů pro závěrečný závod sezóny, ale tempo bylo dnes jinde. To nic neubírá na tom, že to byla neuvěřitelná sezóna. Byl to úžasný obrat, který umožnila tvrdá práce všech. Skončit na čtvrtém místě v šampionátu s devíti stupni vítězů, dosáhnout vítězství ve sprintu, dalších tří umístění na stupních vítězů ve sprintu, dvou pole position ve Sprint Shootout a dosáhnout nejrychlejší zastávky v boxech v historii je pro tým velký úspěch. To vše umožnila práce, nasazení, úsilí a talent mužů a žen z McLarenu a našich kolegů z HPP. Jsem tak hrdý a děkuji všem členům týmu. Toto je silný základ pro budoucnost a nemůžeme se dočkat, až to potvrdíme příští sezónu. Děkujeme našim fanouškům, sponzorům a partnerům, kteří nás tak podporovali. Jsme na této cestě společně a těšíme se na další fáze.

ASTON MARTIN

Fernando Alonso, 7. místo
Kdyby mi před víkendem někdo řekl, že skončím čtvrtý v šampionátu jezdců, nevěřil bych mu – takže tohle je skutečný dárek. Opravdu jsem se svým letošním výkonem spokojený - myslím, že to byla moje nejlepší a nejkonzistentnější sezóna od roku 2012. Z našeho vozu jsem dostal maximum. Celý tým Aston Martin pracoval neuvěřitelně tvrdě, nyní se těším na zimní přestávku a na přípravu na příští rok. Letos jsme začali jako smolaři, ale rok 2024 bude úplně o něčem jiném. Nakonec velké poděkování všem v týmu - tento rok předčil všechna naše nejdivočejší očekávání a každý jednotlivec by měl být hrdý na to, čeho jsme dosáhli.

Lance Stroll, 10. místo
Rozhodli jsme se odstartovat závod na tvrdé směsi, abychom měli dlouhý stint s nadějí na Safety Car, ale nedopadlo to, takže jsme nakonec šli do strategie dvou zastávek. Přesto si myslím, že jsme dnes dobře útočili a dělali pokroky v celém poli. V neděli míváme lepší tempo a dnes tomu tak rozhodně bylo. Jsem potěšen, že jsme zakončili rok 2023 lepšími výkony, na které můžeme být hrdí. Rozhodně to byl rok učení - měli jsme vzestupy i pády - ale jsme na dobrém místě směrem do příštího roku.

Mike Krack, šéf týmu
Jsem rád, že jsme mohli zakončit tuto úspěšnou sezónu s oběma vozy na bodech. V závodě nebylo příliš mnoho příležitostí. Dělali jsme, co jsme mohli, Fernando předjel [Yukiho] Cunodu a dostal se na 7. místo, Lance také poskočil a získal cenný bod. Když se zamyslím nad celou sezónou, vidím jen pozitiva a obrovský pokrok, který jsme oproti loňsku udělali. Užili jsme si začátek sezony a konkurenceschopní jsme byli i v závěru sezony. Klobouk dolů před Red Bullem a Maxem Verstappenem za podané výkony a nové rekordy, které vytvořili. Vyhrát 21 závodů v sezóně je pozoruhodný úspěch, to pro nás může být motivací do budoucích let. Byla to naše dosavadní nejlepší sezóna jako týmu - v minulé sezóně jsme získali 55 bodů a teď jich máme 280. Chtěl bych poděkovat všem na trati i v továrně za veškerou tvrdou práci. Také našim fanouškům a všem našim partnerům - bez jejich podpory bychom nemohli dosáhnout tohoto pokroku.

ALPHATAURI

Juki Cunoda, 8. místo
Chci poděkovat všem, kteří mě zvolili Pilotem dne. Závod byl těžký, ač jsem si v jednu chvíli myslel, že bychom mohli dojet na šestém místě. Nevyšlo to, ale nelituji, že jsme zůstali na trati vyzkoušeli jet na jednu zastávku. Šel jsem do závodu naplno a jsem sám se sebou spokojený. Celkově to byla dobrá sezóna. Zpočátku jsme se potýkali s výkonem vozu, ale v průběhu roku jsme byli schopni se zlepšit. I když jsme nedosáhli na sedmé místo, v závěru roku jsme se zlepšili z desáté příčky na osmou, a to všem díky skupinám v Bicesteru a Faenze. Já sám jsem si vědom několika chyb, které přišly draho, zejména v Mexiku. Williams odvedl dobrou práci, zaslouží si úspěch a já si užil vzájemný souboj. 

Chtěl bych poděkovat Franzi Tostovi, pracoval jsem s ním tři roky a bude mi chybět. Bez jeho rad, jak se zlepšit, bych se ve své kariéře v F1 neposunul výš. Vážím si ho a vím, že zůstaneme v kontaktu.

Daniel Ricciardo, 11. místo
Nebyl to špatný závod, rychlost byla slušná, ale jak se dostanete do trochu špinavého vzduchu, je to těžké. Byl to další z řady závodu, které trvat o jedno kolo víc, měli bychom i víc bodů, ale start ze zadních pozic mě do jisté míry znevýhodnil. Je dobře, že Juki dovezl body, ale bylo jich potřeba o trochu víc - proto by bylo fajn, kdybych k tomu mohl přispět. Část mého já je ráda, že si dám pauzu, abych se připravil na celou sezónu, na druhou stranu bych klidně závodil dál. Je důležité být nějaký čas mimo a zjistit, jak moc chci být u toho. Se závody, které jsem absolvoval, jsem opravdu spokojen. 

Hold musím vzdát Franzovi. Byl významnou součástí týmu a v mé časné kariéře hrál velkou roli. Bylo proto milé, že jsme spolu mohli strávit jeho poslední závody s týmem. Přeji mu, ať se mu daří a je mi jasné, že celému týmu bude chybět. I dnes ho všichni oslavují - přesto je nabádal k plné odpovědnosti - to jenom naznačuje jeho kvality. Doufám, že si čas strávený mimo závodní trati užije stejně se stejnou vášní, s jakou prožíval každý závodní víkend.

Jonathan Eddolls, hlavní závodní inženýr
Před závodem jsme měli cíl nahnat na Williams osm bodů a dosáhnout sedmého místa v PK. Abychom toho dosáhli, bylo potřeba umístit se na šestém nebo dokonce lepším místě nebo alespoň sedmé a deváté. V případě Jukiho a jeho startovní pozice to byla výzva, vždyť měl za sebou tři rychlá auta. Věděli jsme, že uspět jen pouhou rychlostí bude náročné, proto jsme se pokusili vymyslet fungující strategii. Jukiho pneumatiky vypadaly v prvním stintu dobře, takže jel na jednu zastávku. U Daniela se objevilo podezření na poškození brzdného kanálu, takže pro něj byla zvolena agresivní strategie dvou zastávek. Oba piloti byli po celý závod fantastičtí, ale rychlost nestačila na zisk potřebných bodů. Ať byla strategie jakákoli, na smazání deficitu na Williams to nestačilo. Vím, že se všem ulevilo a přivítali konec sezóny, ale s ohledem na náš tým je férové podotknout, že bychom rádi absolvovali onen zrušený závod.

Sezóna to byla dlouhá, v prvních závodech jsme byli jedněmi z nejpomalejších na startovním roštu. Že u toho nezůstalo, za to vděčíme všem v Bicesteru a Faenze, nikdy se nevzdali, tvrdě pracovali na vývoji a změnili naši konkurenceschopnost, takže na konci se řadíme rychlostně k pátým a šestým vozům. Juki po nějaký čas v čele závodu je teprve druhým Japoncem, kterému se to povedlo a jenom šestkrát viděl Franz Tost svůj vůz v podobné situaci. Byl to příjemný způsob, jak se s ním rozloučit. Absolvoval na vedoucí pozici poslední závod a za všechny musím říci, že bylo absolutním potěšením pod ním pracovat. Nikdy jsem nepotkal nikoho s takovou láskou k závodům a tak zapáleným pro motorsport jako je Franz - bude nám velmi chybět. Přejeme mu do budoucna jen to nejlepší.

ALPINE

Esteban Ocon, 12. místo
Sice to byl závěr sezóny 2023, ale závod se nám nepovedl podle našich představ. Dnes nám prostě chybělo tempo a bohužel jsme skončili mimo bodované umístění na dvanáctém místě. Z mé strany jsme se rozhodli pro strategie jedné zastávky a nedosáhli jsme na první desítku. Z tohoto závodu máme hodně podnětů k hodnocení a analýze. Nedosáhli jsme cílů, které jsme si stanovili na začátku roku a je čas, abychom si udělali rozbor, přeskupili se a zaměřili se na klíčové oblasti zlepšení. Nepochybuji, že se vrátíme silnější než kdy jindy, abychom se společně jako tým zlepšili a dostali se do lepší pozice. Test máme v úterý a po něm je čas na odpočinek, než se pevně zaměříme na rok 2024. Děkuji týmu a všem fanouškům za jejich bezpodmínečnou podporu v tomto roce. Už se nemůžu dočkat závodu v Bahrajnu.

Pierre Gasly, 13. místo
Pro nás to není způsob, jakým jsme chtěli zakončit sezónu. Bylo to frustrující odpoledne. Po dobrém začátku mě trefil Checo [Perez], později Lewis [Hamilton] a my měli poměrně velké poškození zadní části vozu. Poškození jsem viděl po závodě a je poměrně rozsáhlé! Byl to těžký závod a my se z toho musíme hodně věcí naučit, protože jsme pravděpodobně neoptimalizovali vše. Co se týče sezóny, opravdu jsem si to s Alpine užil. Byla to smíšená sezóna, ale od Bahrajnu jsme se neskutečně zlepšili. Děkuji všem v Enstone, Viry a na trati za jejich obrovskou práci a jsem si jistý, že příští rok můžeme být mnohem silnější.

Bruno Famin, dočasný šéf týmu
Toto je závěr sezóny 2023, roku, ve kterém jsme zažili několik velmi dobrých momentů, ale také příliš mnoho špatných. Nakonec jsme nedosáhli toho, co jsme si předsevzali. Dnešek byl pro oba vozy těžký závod a musíme toho hodně zanalyzovat, abychom viděli, co jsme mohli udělat lépe, i kdyby to nemělo žádný vliv na výsledek našeho šampionátu. Byl jsem spokojený s tím, co jsem viděl ve druhé části sezóny. Právě teď si jako tým v mimosezóně necháme nějaký čas na to, abychom si vše promysleli, zhodnotili a provedli potřebné změny. Rád bych poděkoval celému týmu a jezdcům za jejich tvrdou práci, oddanost a ambice během náročné kampaně a v roce 2024 se nepochybně vrátíme s ještě větší chutí po bodech.

WILLIAMS

Alex Albon, 14. místo
Závod považuji za úspěšný. Po špatném startu to nebylo nejlepší, ale dle mého názoru jsem se během druhého a třetího stintu vzpamatoval. Bohužel Juki byl příliš rychlý na to, abych ho nějak ohrozil, ale tvrdá práce v průběhu celého roku nám umožnila zajistit si sedmé místo v Poháru konstruktérů. Gratuluji celému týmu, na trati i v továrně. Když se podívám na pokrok, kterého jsme dosáhli, je to velký úspěch. Jsem také hrdý na svůj výkon, musím si připsat zásluhy na ročník, který považuji za svůj nejsilnější v mé kariéře. Dobré propojení s týmem mi umožnilo celou sezónu odjet dobře, i když to byl boj závod od závodu o udržení pozice. Vyhlídka na příští rok slibuje výzvu, abychom sedmou příčku udrželi, už teď se těším na to, co přijde.

Logan Sargeant, 16. místo
Nejdřív gratuluji celému týmu, na trati i v Grove, ke konečnému výsledku. Je to zásluhou neuvěřitelně tvrdé práce po celý rok, takže si tento výsledek zasloužíme. Dnes jsem měl smůlu, že jsem po startu nezískal jednu nebo dvě pozice, také mi částečně chyběla rychlost. Záměrně jsme podřídili strategii snaze udržet za sebou Daniela jak to nejdéle půjde. Jsem hrdý na způsob obrany, díky níž jsem ho za sebou držel několik kol, pomohl jsem tak týmu. Užil jsem si závěr na čerstvých tvrdých pneumatikách, probíjel jsem se polem a bylo to jako jezdit jedno kvalifikačí kolo za druhým. Osobně to byl další silný víkend. Je tu nešťastný včerejšek s traťovými limity, ale opět jsem dokázal vytěžil potenciál vozu a jsem na to patřičně hrdý. Závodní rychlost má u mě vzestupnou tendenci a kvalifikační výkony jdou také nahoru. Konečně jsem pyšný na výdrž, kterou jsem celý rok prokazoval, nikdy jsem se nevzdal. Neustále jsem se zlepšoval a nemohl jsem strávit lepší sezónu s tak úžasnými lidmi.

Dave Robson, vedoucí výkonu vozidel
Závod byl hodně těžký, zvláště když Alex špatně odstartoval a přišel o pět míst. Dokázal se ale vrátit do závodu díky dobré strategii a výkonu na tvrdé směsi. Logan měl podobný program a dokázal až do zastávky v boxech bojovat s Danielem, nakonec si vybojoval díky slušnému předjíždění dobrý výsledek. Nemohli jsme dnes přímo bojovat s AlphaTauri, ale vzhledem k tomu, že jsme vůz do poloviny sezóny neaktualizovali a v posledních osmi závodech je udrželi na uzdě, je důkaz dobrého přístupu - když bylo auto konkurenceschopné, bodovali jsme a navázali jsme na tyto výkony i po aktualizacích. Vždy je těžké bránit náskok a nenechat se předstihnout soupeři, ale náš výsledek bude v nadcházejících letech sklízet ovoce. Skutečnost, že jsme udrželi sedmé místo v PK je výsledkem tvrdé pokračující práce a vnímání detailů od celého týmu - jak na trati, tak v Grove.

Dnešek sám o sobě nijak velkolepý nebyl, ale jako vyvrcholení opravdu silné sezóny přináší jasný obrat v naší výkonnosti a klade základ pro další roky. Těšíme se na závěrečný testovací úterý, Alex a Logan se budou střídat v jednom autě, druhé dostanou Franco a Zak. Pak si dopřejeme zasloužený odpočinek, než dokončíme přípravy na test v Bahrajnu a práci na FW46.

HAAS

Nico Hülkenberg, 15. místo
Pozitivní pro mě je, jak jsem se cítil během celé sezóny. Můj hlad opět řídit vůz F1, chuť závodit, všechno bylo dobré a bavil jsem se. Pravda, prožil jsem obtížné víkendy, ale chci dále pokračovat, což je určitě pozitivní zpráva. Dnešek byl příběhem podobným celé sezóně, nejsme dostatečně rychlí. Degradace pneumatik dnes nebyla hlavním problémem, tou byla rychlost a my nedokázali držet krok se soupeři. Teď nás čeká zimní spánek a doufám, že příští rok budeme mít lepší auta.

Kevin Magnussen, 20. místo
Asi jediným dnešním pozitivem byl fakt, že šlo o poslední závod. Letošní sezónu můžeme uzavřít a těšit se na příští rok. Pro nás ten letošní nebyl dobrý, vývoj neběžel tak, jak by měl, případně se nekonal vůbec. Rok jsme zahájili na slušné pozici, ale ve vývoji vozů jsme s konkurencí prohráli. Bude to náročná zima, abychom deficit dohnali, ale věřím, že to dokážeme.

Günther Steiner, šéf týmu
Byla to těžká sezóna - začala dobře, ale nelepšili jsme se, to dělali všichni ostatní. Nakonec to byl po celý rok boj, teď musíme tvrdě pracovat i celou zimu, aby naše auto bylo lepší, protože tým má dost dobrého potenciálu. Jsme připraveni vždy závodit a toužíme po úspěších, ale je třeba zlepšit výkon vozu, pak to bude jiná písnička. Není to snadný úkol, ale všichni jsou ochotni si vyhrnout rukávy a tvrdě pracovat, aby této mety dosáhli.

ALFA ROMEO

Guanyu Zhou, 17. místo
Na závěr roku to není nejlepší výsledek, ale alespoň jsme do toho šli a zkusili vše, co se dalo. Nejsem příliš překvapen naší rychlostí, pocit z vozu je stejný jako po včerejší kvalifikaci: v daných podmínkách nám chyběla. Je to konec dlouhé a těžké sezóny: vzpomínáme na příjemné chvíle jako neděle v Dauhá nebo kvalifikace v Budapešti, ovšem s vědomím, že v příštím roce musíme udělat daleko víc. Tolik lidí tvrdě pracovalo, abychom mohli závodit a zaslouží si náš vděk: mechanici, inženýři, technici, všichni na trati; kluci a děvčata v Hinwilu, a také naši partneři od Ferrari a Alfy Romeo. Chci jim poděkovat za všechno, co pro nás udělali, i za dva roky, které jsem s nimi strávil. Je to legendární značka a přeji ji vše nejlepší. Vím, že příští rok je novým startem, tým v Hinwilu tvrdě pracuje, budeme mít zcela nový vůz a už se těším, až ho vyzkouším. Rozdíly budou stále malé, takže krok vpřed nám umožní bojovat o mnohem lepší pozice. 

Nyní je pro nás všechny důležité si trochu oddechnout, zotavit se po dlouhé sezóně a vrátit se s čerstvou energií, abychom se pustili do práce pro příští rok. Pro mě je tu šance se vrátit do Šanghaje, což se moc často nestává, strávím nějaký čas s rodinou a přáteli, poté se budu připravovat, abych byl v nadcházející sezóně v co nejlepší kondici.

Valtteri Bottas, 19. místo
Dnes jsme opět nebyli dostatečně rychlí. Zkoušeli jsme dvě různé strategie, já jel na jednu zastávku, ale pneumatiky se začaly rychleji opotřebovávat a nebylo možné udělat progres, který bychom potřebovali. Je to příběh signifikantní pro celou sezónu - nikdy jsme neměli dostatek oné ryzí rychlosti, abychom mohli čelit výzvě pravidelně bojovat o bodované pozice. Rozhodně to byl dlouhý ročník, jak pro nás všechny na trati, tak v Hinwilu - jsem rád, že teď budu nějaký čas mimo trať, abych vše vypustil a načerpal nové síly. 

Chci poděkovat všem, co se mnou celou tu dobu tvrdě pracovali - skupině na trati, domácímu týmu ve Švýcarsku a také Ferrari - za vše, co pro nás udělali. To samé platí pro Alfu Romeo po celou společnou éru, přeji ji vše nejlepší do budoucna a jsem hrdý, že jsem mohl být součástí její historie. Pozornost už se ale přesouvá na rok 2024; jak jsem mohl vidět, koncept vozu pro příští rok je zajímavý a celou zimu hodláme pořádně přiložit ruku k dílu, abychom se vrátili mnohem silnější.

Alessandro Alunni Bravi, zástupce týmu
Nejdůležitější věc, kterou chci po dlouhé a náročné sezóně udělat, je poděkování Alfě Romeo za šest úspěšných společných sezón. Samozřejmě jsme nedosáhli všech stanovených cílů, ale musím vzdát hold partnerovi, jenž se zasloužil o růst našeho týmu od roku 2017, kdy v naši budoucnost věřil jen málokdo. Alfa Romeo nám v této době, kdy můžeme hledět do budoucna s důvěrou a pevnými základy, velmi pomohla. První myšlenka patří Sergiu Marchionnemu, dále Jean-Philippu Imparatovi a celého jeho týmu. 

Dnešní závod plně kopíroval celou sezónu - umístění v PK nakonec odpovídá rychlosti, schopnou v našem podání předvést. Viděli jsme, že rychlostně nestačíme, abychom usilovali o body. To se stalo. Při loučení s našimi fanoušky je chceme ubezpečit, že budeme opravdu tvrdě pracovat na zlepšení. Musíme sklonit hlavy a poznat, že tvrdá práce a prožitá lekce nás naučí, jak se zlepšit. Musíme každodenně pracovat jako tým, mít důvěru v naše lidi a práci, ale také uvědomovat si, že nám nikdo nedá nic zadarmo. To je důležité: tato sezóna dnes večer končí, ale zítra už začíná nová. V testech v příštím týdnu musíme nasbírat co nejvíc dat, abychom naše problémy vyřešili.

Dále musím poděkovat všem lidem jak na trati, tak v Hinwilu, za jejich tvrdou práci po celou sezónu, také našim partnerům ve Ferrari a jejich celoroční podporu. Také, ačkoliv jsem nikdy nemluvil o sobě, chci všem poděkovat, že mi umožnili být jejich reprezentantem a doufám, že jsem to činil nejlepším možným způsobem - v dnech dobrých i špatných. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy