PROHLÁŠENÍ po závodě: Red Bull slaví konstruktérský titul

Max Verstappen slaví se svými mechaniky vítězství po závodě v Monaku | foto: Red Bull Content Pool

Prohlášení jezdců a představitelů týmů po GP Japonska.

Red Bull

Max Verstappen, 1. místo
Neuvěřitelný víkend. Vyhrát tu bylo skvělé. Auto fungovalo opravdu dobře a to na každé pneumatice. Nejdůležitější bylo vyhrát konstruktéry, takže jsem moc pyšný na všechny v týmu. Povedl se nám neuvěřitelný rok. Na začátku se mi trošku protočila kola, ale potom už to byl přímočarý závod.

Sergio Pérez, odstoupil

Bylo by pěkné získat titul za jiných podmínek, ale byl to neskutečný rok a jsem za tým moc rád. Můj závod nebyl vůbec přímočarý, měl jsem špatný start a potom se to kazilo. Kolize mi poškodila vůz a auto nefungovalo jak mělo. Po opravě jsem dostal penalizaci a nakonec jsme museli do garáže. I tak to byla ale dobrý den pro celý tým a konečně získat ten titul je opravdu něco. Jsem pyšný na všechny v týmu, odvedli úžasnou práci.

Christian Horner, šéf týmu
Byl to pro Red Bull nejúžasnější rok, je to odměna pro všechny v továrně a v týmu. Všichni z nich a to včetně našich partnerů odvedli neuvěřitelné úsilí a každý udělal tu svou část, abychom dosáhli takového výsledku, který se nám podařil a Max je prostě ve své lize v tuto chvíli.

McLaren

Lando Norris, 2. místo
Další skvělý den, máme druhé a třetí místo. Můj start byli velmi dobrý, málem jsem Maxe dostal. Ale Max je Max, takže jsem do druhé zatáčky neměl šanci. Ale pokusil jsem se, rychlost byla proti ostatním velmi dobrá. Nejsme Maxovi blízko, ale nechybí nám na něj míle, takže jsem spokojen. Také kvůli Oscarovi, jeho první pódium v F1, takže mu moc gratuluji. Dostáváme se tam, snažíme se a děláme pokroky, je to působivé. Jsem pyšný na tým a práci, kterou odvádějí. Je to první double pódium s Ocsarem...

Oscar Piastri, 3. místo
Je to rozhodně zvláštní pocit, budu si to pamatovat po hodně, hodně dlouhou dobu. Moc děkuji týmu za to, že mi dal tuto příležitost. Není moc lidí, kteří tu příležitost ve svém životě dostanou a já tohle zvládl během svého prvního roku. Nebyl to nejlepší závod, ale bylo to dost na to, abych se dostal na pódium, takže jsem moc spokojený.

Zak Brown, šéf týmu
Co se rozkazů týče, jezdci byli v různých stádiích strategie a opotřebení pneumatik. Byl to jinak přímý závod, ale je to vždy nervy droucí, protože to není u konce, dokud není opravdu konec. Tým odvádí fantastickou práci a tento víkend si vedli skvěle. Myslím, že i v dalším závodě můžeme být silní, takže se dál budeme snažit, to jediné můžeme udělat.

Ferrari

Charles Leclerc, 4. místo
Byl to dobrý závod, i když se čtvrtým místem nejsem úplně spokojený. Jenže McLaren byl dnes dost silný a my zkrátka neměli tempo, abychom s nimi mohli bojovat. Užil jsem si zábavnou bitvu s Russellem, bránil se velmi dobře, ale nakonec se mi ho podařilo v první zatáčce předjet. Celkově jsme zlepšili chování našeho vozu, takže se těším na další závody.

Carlos Sainz, 6. místo
Dnes je náš výsledek horší, než bylo naše skutečné tempo. První dva stinty byly velmi dobré, ale pak nás předjel Lewis, což můj závod zkomplikovalo. Snažil jsem se mezeru smazat, ale bylo by k tomu potřeba ještě pár dalších kol, takže se musíme spokojit s šestým místem. Víkend si analyzujeme, odpočineme si a připravíme se na Katar.

Frederic Vasseur, 6. místo
Nejprve gratuluji Red Bullu k zisku Poháru konstruktérů. Odvedli skvělou práci a takový úspěch si zaslouží. My jsme dnes získali maximum možného, na Mercedes máme k dobru další čtyři body. Věděli jsme, že tahle trať pro nás bude obtížná, ale i tak jsme měli naši situaci vždy pod kontrolou. Je jasné, že z celkového úhlu pohledu nemůže být Ferrari spokojeno s čtvrtým a šestým místem, ale uděláme maximum, abychom brzy byli lepší. 

Mercedes

Lewis Hamilton, 5. místo
Jsem vyčerpaný! Ferrari přivezlo novinky a byli o něco málo rychlejší. Byl to nějaký souboj. Opravdu jsem se snažil držet, dostali jsme se před Sainze, což je dobrá týmová práce a bylo to maximum, co jsme dnes mohli zvládnout. Víme, jak důležitý je souboj o druhé místo v konstruktérech, vím, jak je to pro všechny v týmu náročné a jak pracují na tom, abychom to dokázali. Minimalizovat ztrátu na Ferrari bylo klíčové, ale ještě je dost času do konce sezóny.

George Russell, 7. místo
Stálo to rozhodně za zkoušku. Tři zastávky by asi byly rychlejší než jedna, ale ta jedna nám dala šanci na třetí místo, kdyby vyjel safety car nebo červená vlajka a nebo kdyby se předjíždělo hůř než podle očekávání. Celkově jsme měli šanci, ale nakonec ten výsledek odpovídá realitě. Co se toho rádia týče, když jedete 48 kol, dáváte do toho vše a snažíte se, to rádio prostě jen mělo ventilovat frustraci. Předjíždění je těžké, viděli jste, jak Piastri v rychlejším autě a na mnohem novějších pneumatikách neprosvištěl kolem, trvalo mu to pár kol. Mým cílem je druhé místo v konstruktérech. Jezdecký mám vyřešený, v tomto to byla katastrofa a bylo příliš zmeškaných šancí. Lewis je v dobré pozici na třetí místo, takže to je dobré.

Andrew Shovlin, šéf inženýr
Velmi rychle jsme zjistili, že nebudeme schopni bojovat s těmi před námi o pódium. Náš závod se potom změnil v minimalizaci ztráty na Ferrari. Rozdělili jsme strategie, abychom měli co největší šanci to dokázat. Jeden vůz jsme dostali mezi Ferrari, což je limitace škod, vzhledem k tomu, že startovali před námi. Na konci bylo jasné, že George Sainze neudrží, protože díky naší strategii jedné zastávky měli oni novější pneumatiky. Důvodem, proč jsme tu strategii zvolili bylo, že jsme neměli moc co ztratit. Za Sainzem nebyla další hrozba, ale byla to náročná strategie, opotřebení bylo příliš vysoké, aby fungovala. Museli jsme tedy bránit Lewise proti Sainzovi, protože on byl ten, který měl větší šanci dojet vepředu, proto jsme dali instrukce na trati...

Aston Martin

Fernando Alonso, 8. místo

Dnes to byl dobrý závod; dobrý start nás posunul na šesté místo a vůz se cítil dobře i přes včerejší nedostatek výkonu. Když jsme začali na měkkých, zastavili jsme v boxech o něco dříve než ti kolem nás a trochu jsme se trápili, když jsme přezuli na tvrdou směs. Na druhé sadě tvrdých jsme byli docela konkurenceschopní, takže jsme byli schopni tlačit a udržet Alpine za námi. Všichni na trati i v továrně pracují pilně, takže v tom budeme pokračovat a připravovat se na Katar.

Lance Stroll, nedokončil závod

Můj závod dnes ukončila porucha zadního křídla. Je to zklamání, protože jsem měl dobrý start, Získal jsem 5 míst v úvodním kole a myslím, že bod nebo dva by byly možné. To je někdy závodění. Vyšetříme, co se stalo, a pojedeme znovu za pár týdnů do Kataru.

Mike Krack, šéf týmu

Realisticky, s výkonem, který jsme měli tento víkend, jsme dnes odpoledne s Fernandem dosáhli maximálního možného výsledku – víc už udělat nemohl. Přivezl nám domů užitečné body. Lance také závodil dobře – dobře odstartoval, předjel několik vozů a byl na cestě k umístění v TOP 10, když jsme si všimli problému s jeho zadním křídlem. Rozhodli jsme se udělat preventivní zastávku a museli jsme jeho auto vyřadit. Ode dneška si zasloužil víc. Nyní je čas se znovu soustředit před dalším závodem v Kataru.

Alpine

Esteban Ocon, 9. místo

Za prvé je skvělé mít obě auta zpět na bodech. Myslím, že tým dnes udělal dobře, když optimalizoval náročnou strategii, a na trati jsme si vedli celkově dobře. Měli jsme složitý začátek se závodním incidentem v prvním kole, který mohl náš závod snadno ukončit, ale dokázali jsme se dobře zotavit, ovládnout pneumatiky, udělat pár dobrých zastávek v boxech a zakončit náš den s nějakými body. Byla to dobrá týmová práce ve snaze urvat více bodů jako tým a nakonec jsme asi maximalizovali to, co jsme dnes měli. Musíme se mnoho věcí naučit a prodiskutovat, naším cílem je vrátit se do Kataru za dva týdny silnější.

Pierre Gasly, 10. místo

Zaprvé jsme se dostali zpět na body poté, co jsme startovali z 12. místa. Z mé strany jsem cítil, že to byl velmi pozitivní závod se silnými stinty na středních i tvrdých pneumatikách, abychom se dostali na body. Vypadali jsme konkurenceschopně, těsně s Fernandem [Alonsem] a bylo možné se dostat před něj. Jako tým musíme zkontrolovat několik věcí, abychom zjistili, co můžeme příště udělat lépe. Pro tým je to nakonec dvojnásobný bodový zisk a to je nejdůležitější.

Bruno Famin, dočasný šéf týmu

Od týmu to dnes bylo pozitivní nedělní úsilí s oběma vozy na bodech. Byl to zajímavý závod o strategii s mnoha různými plány napříč polem. Ke konci závodu jsme se snažili zúročit naši výhodu pneumatik a rychlost od Pierra a cílit na osmé místo. Příležitost byla těsná a rozhodli jsme se vyměnit pozice na trati s cílem maximalizovat týmový výsledek tím, že dáme Pierrovi šanci pronásledovat osmé místo. Nakonec nám odešly pneumatiky a tempo a rozhodli jsme se vyměnit jezdce zpět. Uskutečnění takové strategie není nikdy snadné, nicméně všechna rozhodnutí jsou přijímána především v nejlepším zájmu týmu. Byly to rušné dva týdny - body v tabulce a jistě povzbudivé signály ze dvou různých okruhů - takže čest celému týmu za poskytování upgradů a hladké provedení směrem k těmto výsledkům. Všichni se musíme snažit o další takové víkendy.

AlphaTauri

Liam Lawson, 11. místo

Náš výkon v dlouhodobém horizontu nebyl dobrý a rychlostně jsme nestačili na Alpine před námi. Celý víkend jsme tvrdě pracovali, abychom vydali maximum v trénincích, v každém jsme udělali nějaký pokrok. Souboj s Jukim v prvním kole byl agresivní, ale domnívám se, že férový, kolo na kolo. Bohužel to nestačilo, ani jeden z nás nebyl dost rychlý na postup do TOP 10. Pořád se pokouším pro tým získat body, pokaždé, když usednu do auta. Dnes to nevyšlo, ale výkon jsem odvedl dobrý.

Juki Cunoda, 12. místo

Zklamání, protože chyběla rychlost na neexistoval způsob, jak ji získat. Tato trať je obtížná, protože se tu snadno přehřívají pneumatiky, navíc mám pocit, že jsme pro tvrdou směs zajeli příliš pozdě, takže jsem se ocitl za celým balíkem pilotů a musel ho dohánět. Dnes byla šance na desítku minimální, proto mě mrzí, že jsem nemohl podat před domácími fanoušky takový výkon, abych si dojel pro dobrý výsledek. Poskytli mi však spoustu energie, takže jim všem děkuji. Co se stalo, asi se stát mělo.

Jonathan Eddolls, hlavní inženýr

Pro závod jsme vyšetřili jen jednu sadu střední a jednu tvrdé směsi. Vědělli jsme, že co se teplot této trati týká budeme v mírné nevýhodě proti vozům, pro něž byly k dispozici dvě sady tvrdých gum. Stejně tak jsme očekávali, že středně tvrdá směs bude mít podobné vlastnosti jako tvrdá. Tenhle závod je vždy o pneumatikách. Oba vozy vyrazily do závodu na měkké směsi a po incidentech jsme drželi devátou a desátou příčku. Skvělé zastávky v boxech udržely naše vozy vpředu, ale hlavním problémem byl prostřední stint na žlutých pneumatikách. Degradace byla příliš vysoká a tam se vše rozhodlo. Tuhle záležitost musíme prověřit, protože ostatní týmy takový problém neměly. Na tvrdé směsi už jsme zajížděli konkurenceschopné časy, ale ztráta na Alpine byla už příliš velká, takže jsme skončili mimo TOP 10. Sice jsme přišli o nějaké pozice, ale přesto si ze závodu odnášíme pozitivní signály. Náš balíček funguje - důkazem je kvalifikační výkon - a rychlost v závodě je ve srovnání s předchozími výkony krokem vpřed. Pokračujeme ve vývoji vozu a jsme blízko tomu, abychom dokázali bodovat, proto budeme bojovat až do konce sezóny.

Alfa Romeo

Guanyu Zhou, 13. místo

Dobře jsem odstartoval a snažil se prodrat balíkem ve středu pole, abych získal nějaké pozice, ale pak se přede mnou srazily čtyři auta a poměrně velký kus karbonu se mi zasekl v předním křídle. Můj závod to do značné míry degradovalo, musel jsem být opatrný, abych vůz ještě víc nepoškodil. Rychlost dnes byla odpovídající a pravděpodobně jsem byl rychlejší než AlphaTauri, u nějž měli pro tento víkend mít konkurenceschopnější balíček. Oproti Singapuru jsme zaznamenali určitě další zlepšení, důležité bude získaná data analyzovat. Obecně si myslím, že naše rychlost nám dovolí bojovat těsně za TOP 10 a bude proto zásadní na změnách dále pracovat. Bohužel tento víkend nebyl nejlepší, šance jsem si zhatil kvalifikací a nakonec jsem měl smůlu i v závodě. Vrátíme se do Evropy, odpočineme si po náročných dvou víkendech a pak se pustíme do tvrdé práce pro zbývající závody.

Valtteri Bottas, odstoupil

Byl to dramatický, ale bohužel hodně krátký závod. Start byl skvělý, ale pak jsem se dostal před první zatáčkou mezi Williams a Alpine. Nebylo tam dost místa, došlo ke kolizi, po níž jsem měl poškozenou pravou přední pneumatiku. V boxech jsem vyměnil i příď, ale těsně po skončení režimu SC jsem se pokoušel zvenčí předjet Sargeanta a ještě jsem se ujistil, že mu nechávám dost místa. On ale probrzdil a poslal mě z trati. Znovu jsem zajel do boxů, zkontrolovali jsme poškození vozu, ale dál se s ním nedalo jet. Dnešek nebyl naším dnem, je to škoda, protože na počátku víkendu mělo auto solidní potenciál dobrého výsledku. Nepovedlo se, co jsme očekávali, teď musíme znovu nastartovat, abychom se na další závod v Dauhá vrátili připraveni, stejně jako na celý závěr sezóny.

Alessandro Alunni Bravi, zástupce týmu

I když ze Suzuky odjíždíme bez bodů, můžeme najít aspoň nějaká pozitiva: ve srovnání s našimi konkurenty jsme měli slušné závodní tempo. Zhou zajel solidní závod, navzdory nehodě v prvním kole, kdy musel do boxů a měnit přední křídlo. Díky strategii dvou zastávek pak dokázal nějaké pozice dobýt zpět, když většinu závodu absolvoval na měkké směsi a v poslední fázi nasadil tvrdou. 

Valtteri se dostal do lisu mezi Albona a Ocona a také musel navštívit boxy, kde se měnily poškozené části jeho C43. Zdálo se, že po SC může ještě bojovat o návrat do startovního pole, ale vyřadil ho Sargeant - poškození vozu bylo příliš vážné a nedovolilo mu pokračovat. Přesto náš tým dokázal po nepovedené kvalifikaci posun nahoru, musíme proto na další závody hledět s optimismem. Od aktuálních konkurentů nejsme daleko, často to je jen otázka několika setin. Pokud budeme od pátku a prvního tréninku špičkově pracovat, můžeme z našeho balíčku vytěžit více výkonu a udělat další krok k návratu do TOP 10.

Haas

Nico Hülkenberg, 14. místo

Na startu se mi povedlo vyhnout se zapeklité situaci - vlevo přede mnou se dvě auta dostala do kontaktu. Dostal jsem se na vnitřní okraj a tři nebo čtyři vozy odjel, což byl docela povedený manévr. Pak ještě někdo zaostal a získal jsem další pozici, což bylo dobré. Do závodu jsme šli se strategií tří zastávek, protože v práci s pneumatikami nejsme nejlepší, tak to hodnotím jako správné rozhodnutí.

Kevin Magnussen, 15. místo

Schytal jsem ránu do zadní pneumatiky, to byl dost zoufalý pokus o přejdetí, ale tak to je. Odočil jsem se a musel do boxů - bylo to příliš brzy s ohledem na naši strategii a velkou degradaci pneumatik. Kolize situaci ještě zhoršila v tom směru, že jsem do boxů musel - na tři zastávky jsem jet rozhodně nechtěl, takže tenhle incident můj závod vlastně ukončil.

Günther Steiner, šéf týmu

Závod hodnotím jako těžký, ale pozitivní je, že jsme s tím co máme k dispozici, udělali to nejlepší. Dostali jsme se do těsného kontaktu s našimi soupeři, u Nica jsme zvolili jinou strategii a téměř to vyšlo. Ano, pořád to není dostatečně dobré, bohužel Kevin o šance přišel po hodinách a nárazu od Péreze, propadl se příliš dozadu. V tuto chvíli není nic jednoduchého, ale pokud budeme pokračovat v nastoupené cestě a plnění plánů, můžeme s inovacemi dostáhnout lepších výsledků.

Williams

Alex Albon, odstoupil 

Žádné auto není tak odolné, aby přestálo takovou havárii. Navíc k tomu dopomohl nepovedený start, takže této záležitosti se musím věnovat. Pak už jsem byl ve špatnou chvíli na špatném místě. Auto bylo poznamenané už od prvního kola a bylo jasné, že je po závodě. Snažil jsem se pokračovat, zkoumal další vývoj během závodu s případnou vyhlídkou na posunu s ohledem na potíže soupeřů, ale nakonec tým rozhodl stáhnout mě do boxů. 

Logan Sargeant, odstoupil

Určitě to bylo pár hektických kol, vyjel jsem z boxové uličky, projel spoustou trosek a měl jsem obavy, že si přivodím nějaký defekt. Incident nastal poté, co jsem se v zatáčce 11 dotkl brzd a vše se zablokovalo. Byla to moje chyba, ale Valtteri si asi mých problémů nevšiml. Po této kolizi jsme auto odstavili. Na trati, kde se auto chovalo celkem dobře a mělo slušnou rychlost, zejména v kvalifikaci, to je zklamání, když jsme oba odpadli. Chci se posunout dál a zaměřit se na Katar.

Dave Robson, vedoucí výkonu vozidel

Oba vozy jsme museli stáhnout ze závodu poté, co utrpěly poškození po kontaktu se soupeři. Postižena byla pasáž předního křídla a podlahy - spoilery jsme byli schopni vyměnit, ale druhý defekt se zhoršoval, takže už nebylo možné pokračovat. Je velkým zklamáním nedokončit závod s oběma vozy, ale vrátíme se do Grove, přeskupíme síly a připravíme se na Lusali International Circuit v Kataru - kam se vracíme po roční pauze.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy