Ferrari
Carlos Sainz jr., 1. místo
Kvalifikace probíhala dobře hned od Q1. V autě jsem se cítil komfortně a až do posledního pokusu v Q3 jsem stupňoval rychlost kolo za kolem. Problémem byl dnes vítr, takže každé kolo bylo trochu jiné, ale to jenom vedlo ke vzrušující kvalifikaci, ostatně v Austinu jako vždy. Zítra ze sebe vydám to nejlepší, abych pole-position proměnil ve vítězství, i když můžeme očekávat tvrdý souboj s našimi soupeři.
Navzdory tomu, že jsem dosáhl nejlepšího výsledku v kvalifikaci, cítím přirozeně smutek poté, co jsme se dozvěděli o odchodu Dietricha Mateschitze. Byl to výjimečný člověk, kterému svět sportu za mnohé vděčí a bude nám všem velmi chybět. Upřímnou soustrast jeho rodině, přátelům a celému týmu Red Bull.
Charles Leclerc, 12. místo (po penalizacích)
Složitá a hodně větrná kvalifikace. Kvůli penalizaci nebudu startovat ze druhého místa, takže mým cílem bylo pro zítřejší start získat co nejlepší postavení a využít každé příležitosti, abych se vrátil do čela.
Rád bych vyjádřil upřímnou soustrast rodině a přátelům Dietricha Mateschitze, Bude nám velmi chybět jako člověk a vždy na něj budu vzpomínat pro jeho neuvěřitelné úspěchy.
Laurent Mekies, závodní ředitel
Celý tým v jedné z nejsložitějších kvalifikací sezóny odvedl skvělou práci. Včera jsme udělali méně přípravných prací než obvykle, protože jsme na ně měli jen jeden trénink kvůli testu pneumatik pro rok 2023. Navíc, jak trénink pokračoval, silný vítr ztěžoval všem život - v této situaci Carlos a Charles odvedli velmi dobrou práci, rozjeli se tak dobře, že v Q2 zvládli postoupit do Q3 i na použité sadě. Carlos zajel perfektní kolo a toto pole-position je zaslouženou odměnou za jeho dosavadní výkony. Nebýt Charlesovy penalizace, mohli jsme obsadit první řadu.
Dnešní výsledek je také zásluhou týmu v Austinu i v Maranellu, což nám umožnilo připravit se a zvládnout kvalifikaci téměř dokonale. Naše auto je tu dostatečně konkurenceschopné, přitom se jedná o jednu z nejkomplexnějších tratí letošního šampionátu, rychlé zatáčky, dlouhé rovinky a pomalé úseky, což je pro každý vůz náročný test. Existuje mnoho proměnných, které mohou zítřejší závod ovlivnit, přičemž důležitým faktorem bude úbytek pneumatik. Vypadá to na závod se dvěma zastávkami a po dnešku víme, že odstupy od našich konkurentů jsem hodně malé. Půjde o souboj šesti vozů a pro Carlose bude nesmírně důležité, aby dobře odstartoval a hospodařil s pneumatikami, Charles se bude muset probít ze středu pole.
Nakonec bychom rádi vyjádřili soustrast týmům Red Bull a AlphaTauri po ztrátě Dietricha Mateschitze. Jeho vášeň pro závodění a vlastně všechny sporty bude nám všem hodně chybět.
Red Bull
Max Verstappen, 2. místo (po penalizacích)
Věděli jsme, že Ferrari bude rychlé, tak jsme zkusili poslední kvalifikační pokus vymyslet něco jiného, ale nevyšlo to. Pro zítřek si každopádně věřím. Máme velmi dobrou závodní rychlost, takže se nic moc zásadního z našeho pohledu dnes neděje.
Bylo těžké se před kvalifikací dozvědět zprávu o skonu Dietricha, na dnešním výsledku kvalifikace nezáleží. Důležité je zamyslet se nad tím, co pro náš tým udělal, pro celou F1 a onu velkou rodinu Red Bullu. Dietrich byl ke mně vždy velmi laskavý a starostlivý. Navždy si budu pamatovat poslední návštěvu, na níž jsem byl asi před měsícem. Už v té době byla hodně zvláštní, dnes je ještě víc specifická. Věřil mi od mého hodně útlého věku stejně jako mnoha dalším mladým pilotům a právě jim dal tolik příležitostí. Bez něj bych tu dnes neseděl. Takže je to neuvěřitelně těžký den.
Sergio Pérez, 8. místo (po penalizacích)
Pro celou rodinu Red Bullu je to smutný den, díky němuž si uvědomíte, že v životě jsou mnohem důležitější věci. Dietrichův vliv na sport a způsob, jakým sportovce po celém světě podporoval, skutečně mnohé změnil. Dal mi příležitost, jaké se mi od nikoho jiného nedostalo a já mu vždy budu vděčný. Byl to velmi těžký okamžik, když jsme tu zprávu slyšeli, protože víme, že se staneme šampiony a on tu nebude, aby viděl, jak toho dosáhneme. Celý tým bude zítra závodit pro něj a jeho rodin - doufám, že zajedeme výsledek, který by od nás očekával.
V kvalifikaci jsem nemohl na pouhých třech sadách najít maximální rychlost, ale věděl jsem, že mě čeká penalizace, takže jsem se soustředil na zítřek a závod - doufám, že se mi to vyplatí. Bude obtížné na této trati zajet dobrý výsledek, ale ze všech sil se budu snažit, protože o tomto víkendu to skutečně hodně znamená.
Zástupce týmu se nevyjádřil.
Mercedes
Lewis Hamilton, 3. místo (po penalizacích)
Byla to velmi těžká kvalifikace. Celý víkend jsem byl optimistický, auto se chovalo dobře a všichni v továrně tvrdě zapracovali na vylepšení, takže jsem doufal, že se špičce přiblížíme mnohem víc, než se nám podařilo. Když kvalifikace začala, nevím, jestli to bylo klesající teplotou nebo silnějším větrem, ale auto se najednou doslova rozsypalo, takže bylo těžké dát dohromady rychlé kolo, zvláště v posledním sektoru. Při výhledu na závod se domnívám, že bychom měli být schopní držet krok s vozy vpředu - zejména v zatáčkách. Ale mají vyšší počáteční závodní rychlost, ačkoliv na ně pořád tlačíme. Je proto nepříjemné, že tu mezeru nedokážeme zmenšit, ale zítra do toho dáme všechno.
George Russell, 4. místo (po penalizacích)
Je to těžký víkend, ve všech relacích mi chyběla rychlost, takže jsem rád, že v kvalifikaci se to poněkud zlepšilo. Ztráta šesti desetin na pole-position je pro nás menší než obvykle, zvládli jsme určité aktualizace, ty fungují, takže s nadšením čekám, jak to zítra dopadne. Bude to závod s velkou degradací pneumatik se spoustou strategických variant. Myslím, že závod vyhrajeme, ale nezvládneme varianty - musíme být dostatečně dynamičtí v naší reakci. Ferrari včera vypadalo silné, myslím, že jsme s nimi a Red Bullem na dlouhých tratích drželi krok, takže se těším na to, co se nám po startu z druhé řady povede.
Toto Wolff, šéf týmu
Byla to pro nás slušná kvalifikace. Myslím, že bylo vidět, že naše aktualizace fungují a mohli jsme být na kolo i o tři desetiny rychlejší - ale pořád se potýkáme se složitým ovládáním. Celkově ale vůz funguje dobře a mohli jsme být pole-position ještě blíž. Proto se domnívám, že zítra bychom mohli být při nějakých soubojích na špici. Dnes je však velmi smutný den kvůli zprávě o smrti Dietricha Mateschitze. Byl jedním z nejúžasnějších podnikatelů na světě - vytvořil trh s energetickými nápoji, ten před ním prakticky neexistoval a on vytvořil jednu z nejlepších značek na světě. Náš sport mu tolik dluží nejen za to, co vytvořil na Spielbergu, ale také za ony dva týmy, které vlastnil a dále se staral o jejich rozvoj. Jeho rodině a přátelům posíláme nejhlubší soustrast.
Aston Martin
Lance Stroll, 5. místo (po penalizacích)
Auto se dnes chovalo opravdu dobře, měl jsem dostatek přilnavosti a důvěru ve svůj vůz. To mi dává skvělou startovní pozici pro zítřek. Jsem za tým velice rád, protože jsme v poslední době udělali dobrý pokrok a tím pádem jsme silnější. I přes složité povětrnostní podmínky jsem si kvalifikaci opravdu užil. Vypadá to, že se posunu po penalizacích na páté místo, což mi dává šanci dosáhnout v neděli opravdu dobrý výsledek.
Sebastian Vettel, 10. místo (po penalizacích)
Auto bylo dnes hodně rychlé, takže jsem konečným výsledkem v kvalifikaci zklamaný. Nebyl jsem spokojen se svým kolem v Q2, nemohl jsem být spokojen s chováním vozu zejména v zadní části. První sektor s větrem v zádech byl poměrně složitý, navíc ve třetí zatáčce se smýkla záď, takže jsem v této pasáži ztratil hodně času. Zbytek kola už byl v pořádku, ale drobné chyby rozhodly o výsledku a to byl důvod, proč jsem nepostoupil do Q3.
Mike Krack, šéf týmu
Tým dnes předvedl dobrý výkon, Lance zajel v Q3 velmi dobrý čas, sedmé místo ještě bude vylepšeno penalizacemi Leclerca a Péreze. Sebastianovi se bohužel s malou ztrátou nepovedlo postoupit do Q3, ale opět díky penalizacím pilotů, kteří se kvalifikovali před ním, nakonec bude na startu desátý. Jsme tedy ve slušné pozici v boji o body.
V neposlední řadě bych rád využil této příležitosti a jménem všech v Aston Martinu vyjádřil upřímnou soustrast týmu Red Bull, rodině a přátelům Dietricha Mateschitze, skvělého člověka, jenž v posledním čtvrstoletí udělal pro motorsport neuvěřitelně mnoho.
McLaren
Lando Norris, 6. místo (po penalizacích)
Jsem superšťastný. Zejména moje kolo v Q3, s ním jsem opravdu spokojen. Pár lidí čeká zítra penalizace, ta mě posune na startovním roštu o několik míst dopředu. Myslím, že obhájit mou pozici bude těžké, ale s dneškem jsem spokojený a také s prací, kterou jsme všichni odvedli. Teď je čas zaměřit se na závod.
Daniel Ricciardo, 17. místo
S kvalifikací nejsem spokojen. Záď byla hodně nestabilní, trápila mě zejména v prvním sektoru. Zjevně jsme nenašli příčinu a musíme přijít na to, co je důvodem, protože jinak mi to pro zítřejší závod nedává žádnou šanci. Chci zítra vybojovat nějaké pozice, bude šance předjíždět a doufám, že bude větší příležitost dokázat o něco víc. Prověříme vše přes noc a před zítřejším závodem uděláme, co je v našich silách. Uvidíme, co se nám povede.
Andreas Seidl, šéf týmu
Bylo to náročné sobotní odpoledne a naše dojmy jsou smíšené stejně jako výsledek. Za stávajících podmínek nebylo snadné zajet čisté kolo, což bohužel pro Daniela znamenal konec už v Q1. Lando postoupil a v Q3 zajel vynikající kolo, což mu vyneslo 8. místo, ovšem s ohledem na penalizace soupeřů se na startovním roštu posune o něco výš. Teď už se chceme plně věnovat přípravě na závod. Bude to vzrušující Grand Prix na okruhu plném fantastických, senzačních fanoušků.
Nakonec jsme s velkým zármutkem zaregistrovali úmrtí Dietricha Mateschitze. Jeho vliv na F1 v posledních čtyřech desetiletích byl nezměrný. Vedle velkých úspěchů svých týmů významně přispěl k rozvoji a expanzi sportu po celém světě. Podpořil mnoho talentovaných mladých pilotů při jejich působení v juniorských formulích. Bude nám velmi chybět. Naše myšlenky jsou dnes večer u jeho rodiny, přátel a týmů Red Bull Racing a AlphaTauri.
Alfa Romeo
Valtteri Bottas, 7. místo (po penalizacích)
Dostat se do TOP 10 bylo cílem pro dnešek a toho jsem dosáhl. Věděl jsem, že vylepšení připravená pro tento víkend, budou důležitá, stačilo malé zlepšení výkonu, abychom se dostali do Q3. Jsem v první desítce - vypadá to na sedmé místo, pokud budou započítány všechny penalizace - a to je opravdu dobré, pomůže nám to s dalším naším cílem, a tím jsou body. Potřebujeme je pro boj o šesté místo v Poháru konstruktérů, pro nás je to velmi důležité. Děláme pokroky, teď se musíme soustředit na vlastní závod, všechno udělat pořádně a vytěžit z toho nějaké body.
Guanyu Zhou, 19. místo (po penalizacích)
Během celé kvalifikace jsem jel na doraz, zvláště když jsem musel vynechat třetí trénink. Byl jsem rád, že jsem se dostal do Q2. Myslím, že jsem dnes měl dobrou šanci, tempo bylo úžasné a jsem rozhořčený, že mi nejlepší kolo, které by mě dostalo do Q3, bylo smazáno. Bolí to, při pohledu na záznam mám pocit, že jsem byl mimo trať jen o několik milimetrů. Je to lekce, z níž se musím poučit, osobně mám z kvalifikace několik pozitiv, protože jsme se do Q3 dostali v případě Valtteriho, naše nová vylepšení přinesla své plody. Těším se na zítřek, i když budu startovat zezadu, myslím, že tu lze předjíždět, takže doufám, že závod pro nás bude dobrý a dostaneme oba vozy na body.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
Může nás těšit dnešní výkon v případě obou vozů. Valtteri má po celý víkend dobrou formu a vidět ho v Q3 není velké překvapení. Poprvé v sezóně jsme tam mohli mít oba vozy, ale bohužel Guyanuyovi škrtli nejlepší čas kvůli porušení limitu na trati. Je to škoda, bylo to skutečně velmi těsné, ale stalo se, nic s tím nelze dělat. Zhou předvedl pozoruhodný výkon, protože většinu třetího tréninku vynechal, proto je také škoda, že na něj čeká penalizace pěti míst kvůli novým komponentům pohonné jednotky, protože rozhodně měl rychlost na to, aby bojoval o první desítku po boku Valtteriho. Nyní se musíme soutředit na to, abychom tento víkend dobře dokončili: máme vůz startující z bodované pozice, máme rychlost a není nic, co by náš dobrý výkon ovlivnilo. Musíme úspěšně dokončit to, co jsme začalo a v neděli se dobře předvést.
Williams
Alex Albon, 8. místo (po penalizacích)
Dnešní výsledek je poněkud nečekaný, pokud mám být upřímný. Před kvalifikací byl víkend docela složitý - na tomto okruhu je poměrně velkou komplikací vítr, činí dost potíží a je značně nepředvídatelný. Potýkáme se neustále s limity trati, stačí jeden poryv a jste mimo dráhu. Potýkal jsem se s plynulostí jízdy, udělali jsme po posledním tréninku nějaké změny, zpočátku se zdálo, že příliš nepomáhají, ale s přibývajícími koly se zlepšení začalo projevovat, začaly fungovat pneumatiky a všechno do sebe zapadlo. Proto jsem s dneškem spokojený a těším se na zítřek.
Nicholas Latifi, 20. místo
Byl to neustálý boj s větrem, jenž po včerejšku nabral na síle. Moje poslední kolo nebylo dobré a stihlo mě několik poryvů. Lepší bylo první kvalifikační kolo, ale stejně mi to nepomohlo. Je těžké odhadnout, co lze od zítřka očekávat, podmínky pro nás budou asi složité, zejména kvůli horku a větru. Budeme se snažit, abychom vytěžili co nejvíce.
Dave Robson, vedoucí výkonu vozidel
Podmínky byly dnes složité, v kvalifikaci jsme ale vytěžili z našich vozů maximum. Ve třetím tréninku jsme zvládli několik testů, abychom navázali na první tréninky, což nám pomohlo zlepšit nastavení pro obtížní kvalifikační podmínky. Alex a Nicholas svedli v závěru Q1 interní souboj - Nicholasovy výkony se zdály být v prvních dvou sektorech nadějné, ale nevyšel mu ten poslední. Takže do Q2 se dostal Alex a měl možnost jet více na hraně. Jeho poslední kolo bylo hodně dobré, pomohla mu velmi dobrá spolupráce s inženýry a stratégy. Tím pádem se dostal na trati do solidní pozice. Před zítřejším závodem dojde k několika penalizacím, takže Alex odstartuje na desátém místě. Dosáhli jsme dobrého výsledku, ale také víme, že zítřek bude složitý a bude vyžadovat další velké úsilí od celého týmu, pokud se máme v TOP 10 udržet.
ALPINE
Fernando Alonso, 9. místo (14. místo po penalizacích)
V poryvových podmínkách to bylo velmi složité a auto se dnes řídilo trochu obtížněji, zejména v zatáčkách ve vysoké rychlosti. Nakonec jsem s výsledkem stále spokojený, protože naším cílem bylo dostat se do Q3. Bohužel máme penalizaci na startovním roštu a bylo by lepší startovat výše než ze čtrnáctého místa. Ale v závodě si užijeme trochu legrace a myslím, že stále můžeme získat slušné body v první desítce, která je pro nás cílem.
Esteban Ocon, 18. místo (17. místo po penalizacích)
Dnes to pro nás byl těžký den. Skončit v Q1 je vždy těžké spolknout, zvláště když máme konkurenceschopné auto zvláště potom, co jsme se v Japonsku kvalifikovali pátí. Podmínky byly dnes složité a abych byl upřímný, celý víkend jsem se s autem necítil jednotně. Určitě je co dělat, abychom zjistili, co přesně se dnes pokazilo, ale jako vždy si jsem jistý, že tyto důvody najdeme. Pokud jde o závod, dáme do toho všechno, abychom se pokusili dostat zpátky na body.
Alan Permane, sportovní ředitel
Dnes to nebyl úplně náš den a rozhodně jsme zklamaní z našich kvalifikačních výsledků. Podmínky byly velmi náročné a silné poryvy se ukázaly jako obtížné pro všechny jezdce na trati, zejména v prvním sektoru ve vysoké rychlosti. Bohužel Esteban skončil už v Q1 a celý víkend nebyl se svým vozem úplně zajedno, takže musíme udělat něco, abychom identifikovali oblasti pro zlepšení.
Fernando se zdál ve všech částech silně, ale bude frustrovaný, že se nekvalifikoval výš – maximálně na sedmé místo – s tím, že tři nejlepší týmy zde mají mírný náskok. S penalizací na startovním roštu začínáme jako sedmnáctí s Estebanem a čtrnáctí s Fernandem, což samozřejmě neodpovídá našim obvyklým standardům a máme před sebou hodně práce, pokud chceme získat body ze zítřejšího závodu.
To znamená, že vždy existují možnosti strategie a budeme počítat s tím, že oba jezdci budou dobře závodit, abychom z tohoto víkendu něco zachránili.
ALPHATAURI
Pierre Gasly, 13. místo
Až do kvalifikace se mi ve voze jelo dobře. Odvedli jsme dobrou práci v trénincích a pohybovali se v TOP 10. Určitě tak existovala šance se dnes dostat do Q3, takže proto jsem tak zklamaný. Bojoval jsem s brzdami a nebyl schopen je řádně zahřát, takže to je opravdu škoda. Když se podívám na naše zítřejší šance, nevidím důvod, proč bychom nemohli bojovat o body. Musíme využít každou příležitost a jsem přesvědčen, že toho můžeme zítra dosáhnout.
Juki Cunoda, 15. místo
Z mého dnešního výkonu v kvalifikaci jsem zklamaný. Samozřejmě, že jsem v posledním kole porušil traťové limity, ale nemyslím si, že by to znamenalo takový rozdíl, navíc jsem nebyl dost rychlý, abych se dostal do Q3. Uvidíme, co budeme moci v závodě z našich vozů vytáhnout. V závodě chci tlačit na pilu, jak to jenom bude možné, abych se dostal na bodované pozice.
Jody Egginton, technický ředitel
Změny v nastavení, které jsme udělali přes noc, nebyly nijak zásadní, protože páteční nastavení bylo v pořádku a vyvážení ve třetím tréninku bylo podle očekávání bez větších problémů. Znamenalo to, že naše změny před kvalifikací se omezily na běžné jemné doladění, včetně drobných optimalizací v oblasti aerodynamiky. Do kvalifikace jsme vstupovali s tím, že to bude velmi těsná bitva o střed pole, abychom se poprali o postup do Q3, v to jsme i doufali. První část jsme zvládli bez jakýchkoli potíží, zatímco Q2 byla méně jednoduchá, Pierre se potýkal s předními brzdami; Juki hlásil v poslední části, že je jeho vůz více nedotáčivý, navíc v zatáčce 9 překročil traťové limity, i když to samo nijak neovlivnilo skutečnost, že do Q3 nepostoupil.
Celkově mám pocit, že jsme z našeho balíčku v kvalifikaci nevytěžili maximum - projdeme data, abychom pochopili, proč a co jsme mohli udělat lépe. Nyní se naše pozornost přesouvá na závod, naším cílem je dostat oba vozy dopředu až na bodované pozice.
Haas
Kevin Magnussen, 15. místo (po penalizacích)
Kromě zatáčky 1 to bylo vlastně dobré. V ní jsem ztratil tři desetiny, kvůli potížím uprostřed, ačkoliv jsem tam neměl celý víkend potíže a dokázal jsem se tomu místu vyhnout, ale auto tam z nějakého důvodu udělalo takový skok. Ustřelila mi záď a to byly ony tři desetiny - chybělo nám hodně málo, takže to je nepříjemná záležitost. Zítra je nový den a na této trati se dá závodit, předjíždět, takže pokud budeme dostatečně rychlí, můžeme tu bojovat.
Mick Schumacher, 18. místo (po penalizacích)
Tempo bylo solidní a s vozem jsem se mohl dostat do Q2, měl i potenciál na Q3, takže je nepříjemné, že jsem to nezvládl dokázat. Moje hodiny, tam nahoře byl silný vítr, hrboly a vozy se tam pohybují na hraně. Co se stalo v zatáčce 1 je nemilé, nevíme, jaký potenciál mohl můj vůz mít, ale dle mého vnitřního pocitu jsem se mohl dostat vysoko. V třetím tréninku jsem toho moc nenajezdil, takže se podívám na data, která zajistil Kevin, abych se z nich mohl poučit a připravit auto, což by nám mělo dát potenciál dostat se dopředu a bojovat o body.
Günther Steiner, šéf týmu
Není to výkon, jenž bychom dnes od vozu očekávali. Vypadalo to, že jsme měli na alespoň na postup do Q2, ale nezdařilo se. Třetí trénink nám poněkud narušily potíže s Mickovým vozem, šlo o vodní čerpadlo ERS, něco málo najezdil, ale ideální to nebylo. Oběma jezdcům se nepovedlo druhé rychlé kolo a střed pole byl hodně vyrovnaný - skončili jsme v Q1 stejně jako jsme mohli postoupit i do Q3. Dnešní výkon Kevina je úctyhodný, takže doufám, že bude ve středu pole bojovat o pozice. Můžeme se posunout přes pozice kolem nás, takže už se zabýváme zítřkem.