PROHLÁŠENÍ po závodě: Usmívající se Leclerc, štěstí Mercedesu i smůla pro Red Bull

Charles Leclerc v pátečních tréninku v Saúdské Arábii | foto: Scuderia Ferrari

Charles Leclerc si závod v Melbourne užil a suverenně si dojel pro vítězství i extra bod za nejrychlejší kolo. Na pódiu ho doplnil Pérez a Russell. Verstappen odstoupil kvůli motoru. Jak hodnotí dnešní závod v Austrálii jednotliví piloti a představitelé týmů?

FERRARI

Charles Leclerc, 1. místo
Je to první závod, kdy jsme si kontrolovali náskok a dnes to tedy bylo auto! Samozřejmě jsem odváděl práci po celý víkend, ale bez auta by to nebylo možné. Zvlášť tady, kde jsme měli nesmírně dobrou rychlost. Samozřejmě je to teprve třetí závod, takže je těžké přemýšlet dopředu, ale máme silné auto a spolehlivé, takže se držíme na špici. Doufám, že to takto bude pokračovat a pokud ano, máme dobrou šanci a tak se nad tím jen usmívám.

Abych pravdu řekl, na papíře jsme měli být na tomto okruhu za Red Bullem, možná budeme muset naše papíry přepsat. Byli jsme silnější, než jsme mysleli, takže to bylo příjemné překvapení. Pochopitelně minulý rok byl pro  nás náročný, ale tento jsme zvládli, tým to zvládl, protože jsem jen dával zpětnou vazbu na vůz a co chci a abychom měli silnější motor a spolehlivý. A to se stalo. Takže jsem nesmírně pyšný a ukazuje to, jak skvělý tým to je po těch letech a musíme se dál snažit. Rok je dlouhý, ale start je velmi dobrý.

Carlos Sainz, nedokončil
Tohle je rozhodně víkend, který rozdýchávám těžko. Po tom všem, co se stalo včera jsem se na závod těšil, ale měli jsme problémy už před startem. Při jízdě na startovní rošt byly potíže s některými tlačítky na volantu a museli jsme to změnit minutu před zaváděcím kolem. Bohužel potom byl problém na startu a snažil jsem se předjíždět a nahnat ztracené pozice, i když pneumatiky asi ještě nebyly připraveny. Do Q3 to bylo ok, ale potom se vše pokazilo. Musíme se na to podívat a poučit se. Auto bylo jinak skvělé, gratuluji Charlesovi a týmu. V Imole budu silnější.

Mattia Binotto, šéf týmu
Jsem spokojen, je skvělé vyhrát a je to povzbuzení pro celý tým, který si to zaslouží. Poprali se s náročnými momenty a využívají každou příležitost. Vždy říkáme, že být na vrcholu v F1 znamená udělat vše perfektně a myslím, že dnes se to prokázalo, že Charles zajel skvěle, z toho si nyní dělá zvyk. Je škoda Carlose, protože měl komplikovaný víkend v kvalifikaci i závodě a to vše ho ovlivnilo. Znám ho dost na to, abych věřil, že ty negativa otočí ke své výhodě a bude silnější. Start roku byl pozitivní a práce za poslední měsíce se vyplácí. Musíme se dál soustředit a brát to závod po závodě. Vysloužili jsme si chvilku volna s rodinami během Velikonoc, ale potom už zase budeme pracovat na důležitém závodě v Imole. Nemůžeme se dočkat a těšíme se na naše fanoušky, abychom s nimi ten dobrý začátek mohli sdílet.
 

RED BULL

Sergio Pérez, 2. místo
Pro mě to bylo náročné dostat se na tuto pozici, Lewis mě předjel, zabrzdil pozdě a měl dobrou první zatáčku. Potom to bylo všechno o tom ho dostat a přišel virtuální safety car. Hodně nám odcházely pneumatiky (střední), na tvrdých to bylo lepší, ale měli jsme smůlu s načasováním safety caru. Je to dobrý výsledek, ale bohužel jsme ztratili Maxe, bylo by skvělé pro tým být oba na pódiu. Ale těším se na další závody, v těch prvních jsme měli dost smůly.

Max Verstappen, nedokončil
Ztrácíme a o šampionátu v tuto chvíli ani nechci přemýšlet, je důležitější dojíždět závody. Dnes to byl obecně špatný den, neměli jsme rychlost, jen jsem kontroloval pneumatiky a snažil se dojet do cíle, protože to vypadalo na snadné druhé místo, ale nemělo vůbec smysl zkoušet bojovat s Charlesem, nemohl jsem ho dostat pod tlak. Ale my jsme ani nedojeli, takže je to hodně frustrující a neakceptovatelné. Věděl jsem, že je tam problém už od začátku, když před startem pracovali na voze a šlo o to zkusit dojet. Ale tyto věci, pokud chcete bojovat o titul, se stávat nemohou.

Christian Horner, šéf týmu
Ta frustrace je pochopitelná. Nevíme, co byl u Maxe za problém, ale zatím si nemyslíme, že se jednalo o motor, možná šlo o palivo. Musíme se na to podívat. Neměli jsme dnes na rychlost Ferrari, jeli si svoji ligu a je to zklamání nezískat body. Nicméně skvělá práce Checa, měl smůlu se safety carem, Lewise předjel skvělým manévrem vnějškem, potom musel předjet i George. Jako tým jsme prostě dnes na Ferrari neměli, na těchto pneumatikách, povrchu a okruhu... Nebyli dosažitelní a to jsme v pátek neviděli, dnes ožili. Musíme to napravit, odstoupení nemůžeme akceptovat a musíme to vyřešit. Max má právo říci, že po celý víkend nebyl spokojen s chováním auta a máme pár věcí, které by to měly vyladit. Nyní se jede do Evropy a musíme to hodit za sebe a posunout se vpřed.

MERCEDES

George Russell, 3. místo
Musíme dojet, abychom mohli vyhrát a dnes jsme těžili ze smůly a neštěstí ostatních. Dvakrát jsme měli štěstí, ale bereme to. Tvrdě pracujeme, abychom se vrátili zpět na špici a stát na pódiu je jedinečné.

Lewis Hamilton, 4. místo
Tento víkend jsme měli hodně náročných momentů s autem, takže být pátí a šestí v kvalifikaci a takhle se v závodě posunout, to jsme rozhodně nečekali. George odvedl skvělou práci, viděl jsem ho trošku bojovat s Pérezem a přál bych si být v tom souboji také, ale tyto body bereme a dál budeme pracovat. Nemohl jsem bojovat o třetí, protože se přehříval motor a musel jsem zvolnit. Ale jak jsem řekl, získali jsme maximum bodů jako tým, což je skvělé.

Toto Wolff, šéf týmu
Odjíždíme v lepším stavu než jsme přijeli a s poučeními. Máme data a body. Jasně nemáme rychlost na stíhání Ferrari a Red Bullu, ale víme, kde hledat výkon. Optimistickým mě nechává síla týmu. Tvrdě pracujeme, abychom ztrátu dohnaly a máme odhodlání "hlad". Vidět Lewise a George podat výkon na takové úrovni jako dnes s autem, které jasně nemá na to být na špici je skvělým úkazem týmového ducha. Jsme optimisté, ale realisté. Bude to chtít čas, ale máme po dnešku dobrý pocit. Oba jezdci si dnes zasloužili pódium, Lewis měl smůlu s načasováním safety caru, ale jejich spolupráce a týmový výkon je prostě skvělé vidět.

MCLAREN

Lando Norris, 5. místo
Celkově to byl slušný závod, i když naše první kola nebyla nejlepší. V závěru závodu jsme i tak byli v dobré pozici pro zisk bodů. Myslím, že jsme získali maximum. Rychlost Mercedesu byla dnes mnohem lepší než ta naše. Poděkování patří mechanikům za bezchybné zastávky v boxech a celému týmu za zlepšení.

Daniel Ricciardo, 6. místo
Jsem dostatečně spokojen, řekl bych. Je to zdaleka nejlepší výsledek v sezóně jak pro mě tak tým. První část závody jsem si myslel, že máme i na Mercedes a drželi jsme se v DRS, ale postupně jsme zjistili, že to je asi naše maximum. Myslím, že to byl trošku foto finiš. Řekli mi, že Lando má nějaké potíže, takže mám být citlivý a tak jsem se musel kontrolovat, ale páté a šesté místo je fantastické. Kdybyste to řekli v Bahrajnu, jen bych se sarkasticky smál.

Andreas Seidl, šéf týmu
Máme oba vozy na bodech. Poprvé v sezoně. To je pro nás dobrý výsledek. Potvrzuje to zlepšení, kterého jsme ohledně výkonu vozu během víkendu dosáhli. Děkuji našim pilotům, kteří z vozu dostali maximum i všem v továrně za jejich tvrdou práci. Tohle je odměna. Zároveň děkuji Austrálii. Jde o skvělé místo a když za nás závodí Daniel, tak naše podpora zde je ještě výraznější.

ALPINE

Esteban Ocon, 7. místo
Tento víkend pro nás skončil se smíšenými pocity. Samozřejmě, že dokončit závod na sedmém místě je slušný výsledek, zvlášť po tomto náročném víkendu. Včerejšek nebyl náš nejlepší den, a to rozhodně ovlivnilo dnešní průběh. Za posledních pár dní s týmem se tedy musíme hodně naučit, protože víme, že máme další potenciál, který můžeme odemknout. Celkově jsem byl na bodech ve třech ze tří závodů a z Austrálie odjíždím spokojený s tím, jak moje sezóna začala. Jsem natěšený na další body.

Fernando Alonso, 17. místo
Jsem z toho víkendu deprimovaný. Je těžké přijmout výsledek po smůle, kterou jsme měli v Saúdské Arábii a znovu zde v Melbourne. Dnes jsme mohli být na solidním šestém místě a nebýt včerejšího problému v kvalifikaci, to mohlo být i podium. Strategie byla dnes dobrá a vůz byl silný na tvrdé směsi. Tempo bylo tam, kde se všichni zastavili na středních kolem nás, ale pak Safety Car přeskupil pole a fakticky to ukončilo náš závod. Předjíždění bylo dnes obtížné, a zvláště s vlakem DRS ke konci závodu. V tomto vlaku jsme znehodnotili naše střední pneumatiky, takže jsme museli znovu zastavit. Zbývá ještě dvacet závodů a doufejme, že se štěstí po zbytek sezóny přikloní k nám!

Laurent Rossi, výkonný ředitel
Z dnešního výsledku jsme obecně zklamaní, ale je to dobré znamení, že nejsme spokojeni, protože to podtrhuje, jak daleko jsme jako tým pokročili. Víme, že jsme dnes měli rychlost a potenciál k mnohem lepšímu výsledku s oběma vozy, ale závodní víkend se úplně neodvíjel naším směrem. Trať se ukázala jako velmi náročná na předjíždění, zvláště ve srovnání s předchozími dvěma závody, a věděli jsme, že sobotní kvalifikační výsledek bude hrát velkou roli ve výsledku nedělního závodu. Vzhledem k tomu, že naše vozy startovaly z osmého a desátého místa, bylo vždy náročné postoupit na těchto místech. Brzký safety car byl obzvláště nešťastný pro Fernanda, který jel tichou, ale účinnou zpětnou strategii z tvrdých na střední. Celkově jsme ukázali, že jsme konkurenceschopní a budeme i nadále stavět na dobrém základu, který máme, zejména tím, že do nadcházejících závodů přineseme nějaké upgrady, které nám umožní pokračovat v bojích o vyšší příčky. Proto budeme pracovat na důslednosti, abychom oba vozy dostali na body. Jsem si jistý, že v Enstone a Viry budou pokračovat ve své tvrdé práci při posouvání tohoto týmu zaslouženě vpřed. Náš tým je hodně v mixu a je na nás, abychom zůstali vysoce motivovaní v této mistrovské soutěži.

ALFA ROMEO

Valtteri Bottas, 8. místo
Dnešní závod jsem si opravdu užil, předvedl jsem dobrý výkon a několik solidních soubojů od začátku do konce. Samozřejmě je nejdůležitější, že si opět odvážíme nějaké body, a to díky práci celého týmu. Jsem spokojen se strategií a s celý průběhem závodu - ono tenčí křídlo, které nás včera handicapovalo, se ukázalo jako dobrá volba a díky němu jsme dosáhli určitého pokroku. Byl to zábavný den, i když jsem musel jet celý závod naplno - doufám, že si uchováme svou pozici a budeme se dále jen zlepšovat. Příští den očekávám nějaké inovace, abychom mohli bojovat o body v každém závodě. 

Guanyu Zhou, 11. místo
Jsem hrdý na svůj výkon, i když mě samozřejmě štve, jak těsným rozdílem jsem o přišel o bod. Měli jsme dobré tempo, ale za safety carem jsem přišel o několik pozic a to mi hodně ztížilo život. Dal jsem do toho všechno a ke konci jel opravdu naplno, ale když jsem se dostal do finálního duelu s Alexem, moje pneumatiky byly na konci životnosti a nemohl jsem ho předjet. Přesto závod považuju za dobrý, ohlížím se za prvními třemi závody v F1 a můj nejhorší výsledek je 11. místo. Na této pozitivní části sezónu chci stavět, mým cílem je bodovat v každém závodě.

Frédéric Vasseur, šéf týmu
Čtyři body a další umístění v první desítce je velmi dobré, zejména učinit restart po závodu v Jeddah. Dnes jsme měli obtížné okolnosti, ale celý tým je zvládl: načasování prvního safety caru pro nás nebylo ideální a přišli jsme o nějaké pozice na trati, zejména Zhou. Uvízli jsme ve vláčku pilotů, kde všichni měli DRS, takže jsme si své výsledky museli tvrdě vybojovat. Nakonec jsme byli blízko umístění obou vozů na bodech, což je důkaz, že jdeme správným směrem. Celý tým si dnes vedl dobře, takže se můžeme soustředit na závod v Imole a pokračovat v boji o dobrou pozici v Poháru konstruktérů.

AlphaTauri

Pierre Gasly, 9. místo
Dnes ty dva body beru! Byl to pro mě vlastně nešťastný závod - na startu se mi podařilo předjet dva vozy, ale pak jsem měl smůlu, když jsem do boxů zajel těsně před safety carem a klesl na 14. místo. Byl jsem docela naštvaný, ale nadále jsem se soustředil a podařilo se mi vrátit do bodované desítky. Svedl jsem tvrdou bitvu s Lancem, užíval jsem si ji, protože to byl intenzivní duel na takovéhle trati, nakonec jsem ze sebe vydal to nejlepší. Objektivně to pro nás byl těžký víkend a myslím, že s výsledkem můžeme být vlastně spokojeni, odjíždíme s dalšími body na kontě. Stále cítím, že v některých věcech je možné se zlepšit, máme nějaké nové komponenty, které chceme použít v příštích závodech, ale pokud chceme nadále bojovat o tyto pozice musíme držet krok s ostatními. Chtěl bych být v pořadí o něco výš, budu o to usilovat!

Juki Cunoda, 15. místo
Nebyl jsem vůbec rychlý. Přitom jsem celý závod bojoval, bohužel o ztracené pozice. Musíme přijít na příčinu, aby se to neopakovalo. Bylo těžké držet s ostatními krok a zůstat v jejich DRS zóně, prostě nám celkově chyběl výkon - nečekal jsem, že to bude tak špatné. Musíme to ale přijmout, myslet pozitivně a pracovat na zlepšení v příštím závodě.

Jody Egginton, technický ředitel
Dnešní závod nebyl jednoduchý - Pierre podobně jako v Jeddah přišel o pozice kvůli výjezdu safety caru, takže potom měl plné ruce práce, aby se vrátil na bodovanou pozici. Duely se soupeři vedly k opotřebení levé přední pneumatiky a navíc malá chybička znamenala, že v závěrečných kolech musel přenechat svou pozici Bottasovi. Juki měl těžký den, nebyl rychlý ani na jedné směsi, takže musíme přijít na faktory, které za tím stojí, protože se svým vozem byl během pátečních a sobotního tréninku v podstatě spokojen. Před dalším závodem máme spoustu práce, ale také se na tuto výzvu těšíme.

WILLIAMS

Alexander Albon, 10. místo
Bylo to tvrdé a tvrdě jsme bojovali. Bylo to pro nás jako třicet kvalifikačních kol. Nevím, co to bylo, ale ty pneumatiky nám opravdu hodně sedly. Samozřejmě je to neskutečné desáté místo, když jdete ze schůzky ohledně strategie a jste devatenáctí a dvacátí a ztrácíte na osmnácté místo. Vlastně musíme pochopit, proč jsme na těch pneumatikách tak dobří oproti ostatním.

Nicholas Latifi, 16. místo
Byl to těžký závod. Trápili jsem se na obou směsích pneumatik. Prostě jsem se snažil držet je v optimálním provozním okně. Hodně se oho dělo měli jsme na trati safety car i období VSC. Jsem šťastný, že Alex získal mistrovský bod. Za něj i za tým. Když se to jemu povedlo dnes, není důvod, proč by se to nemohlo povést příště mně. Nebyl to snadný začátek sezony. Pořád mám co zlepšovat. Nyní budeme analyzovat data, abychom se vrátili silnější. 

Dave Robson, šéf výkonu vozu
Alex odjel brilantní závod. Na tvrdé pneumatice měl velmi dobré tempo a významně nižší degradaci než řada jiných aut. My jsme ignorovali několik možností, kdy ho zavolat do boxů, protože jsme věřili, že se stane něco nepředvídatelného, což nám umožní získat body. Nakonec z toho je jeden mistrovský bod, za který jsme rádi. Nicholas měl jinou strategii než Alex. Chtěli jsme naordinovat oběma vozům podobnou strategii, ale v případě Nicholase byla degradace gum výraznější. Těšíme se do Imoly, kde budeme chtít dosáhnout pokroku. 

ASTON MARTIN

Lance Stroll, 12. místo
Dnes jsme neměli tempo na body, i když jsme byli schopni uhájit pozici v top 10 na chvíli později. Myslím, že jsme měli správný nápad s naší strategií, když jsme většinu závodu jeli na tvrdé směsi, ale podíváme se na data a uvidíme, co se ještě můžeme naučit. Pětisekundová penalizace byla frustrující, i když nezměnila naši konečnou závodní pozici. Chytil jsem Valtteriho [Bottase] po virtuální safety caru a vyrovnal místo, takže bylo frustrující dostat penalizaci za kličkování. Také bych chtěl ještě jednou poděkovat týmu: každý tento víkend odvedl obrovskou práci, aby auta opravili. Budeme mít hlavy vzhůru a pracovat dál, abychom toho zkusili vytěžit z auta v příštích závodech víc.

Sebastian Vettel, nedokončil
Mé nedostatečné závodní zkušenosti s tímto vozem dnes nepomohly. Tlačil jsem trochu moc a ve čtvrté zatáčce jsem ztratil auto na obrubnících a nemohl jsem zabránit nárazu, což je velmi frustrující. Každé kolo v závodních podmínkách se počítá, protože jsem s tímto vozem závodil poprvé, takže je škoda, že jsem závod nedokončil. Víme, že auto je náročné, ale stále hledáme řešení, jak přidat více výkonu. Věci se nám tenhle týden nepovedly, ale je čas jít dál a jsem přesvědčen, že se do Imoly budeme silnější.

Mike Krack, šéf týmu
Měli jsme frustrující konec víkendu k zapomenutí. Sebastian měl nehodu na výjezdu ze čtvrté zatáčky a byl převezen do lékařského centra na preventivní prohlídky, ale jsem rád, že je v pořádku. Náš strategický tým zareagoval chytře na Safety Car ve čtvrtém kole, kdy poslal Lance dvakrát za sebou do boxů. Startoval na tvrdých, od kterých jsme očekávali, že budou lepší závodní pneumatikou než střední, takže jsme mu dali jen jediné kolo na střední, než jsme ho znovu poslali do boxů, abychom ho vrátili na tvrdou. V jednu chvíli jsme doufali, že by ho tato strategie mohla posunout k bodovému cíli, ale nakonec se to tak úplně nepodařilo. Odtud pojedeme domů do Silverstone, kde se budeme tvrdě připravovat na Imolu, kde chceme a očekáváme lepší závod, než jaký jsme měli tady. Nicméně jsem rád, že proslulí vášniví fanoušci v Melbourne si užili Grand Prix v Albert Parku po třech letech.

HAAS

Mick Schumacher, 13. místo
Byl to hodně rušný závod, hned na začátku, kdy Carlos Sainz projížděl kolem mě, tak mám za to, že mě minul jen o pár metrů. Pak ještě v režimu safety caru Juki nečekaně zabrzdil a má do něj málem vletěl. Myslím, že v rychlosti jsme tolik neztráceli na soupeře před sebou, je jen smůla, že tu není tolik možností předjíždět. Hodně jsme se naučili a odvážíme si určitá pozitiva, musíme si to důležité odnést s sebou a doufám, že v Imole budeme lepší.

Kevin Magnussen, 14. místo
Je to dobrá a zábavná trať. Jsem zklamaný, že jsme nezískali body, ale vsadil jsem na tvrdou směs, protože jsem cítil, že se mohu posunout dopředu. To se také stalo, ale pak přišel safety car a celou mojí strategii zničil. Na novém asfaltu naše prvotní nastavení nebylo dobré a nějakou chvíli jsem s pneumatikami bojoval, ale byla šance situaci otočit a dostat se mnohem blíž k balíku ve středu pole a mít i slušnou rychlost. Dnes vyšla jen jedna část, příště už budeme bodovat.

Günther Steiner, šéf týmu
Nedopadlo to podle našeho plánu. Už je pravidlem, že safety car vždy vyjede v pro nás nevhodnou dobu - ale vážně, někdy máte štěstí, jindy smůlu. Auto bylo silné a jezdci odvedli dobrou práci, takže je jasné, že pokud se kvalifikujeme lépe, můžeme usilovat o body - to je také náš cíl, o nějž se snažíme. Jak stále opakuji: letos máme vůz, s nímž můžeme bodovat, ale tohle byl pro nás těžký víkend. Zatím to je jeden ze tří, teď už je třeba myslet na Imolu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy