Kterak Peter Sauber objevil velký talent Kimiho Räikkönena a protlačil jej do F1

Räikkönen, Kimi | foto: Scuderia Ferrari

Peter Sauber, který přivedl do světa Formule 1 přes nepřízeň prezidenta FIA Maxe Mosleyho či Flavia Briatora pozdějšího mistra světa Kimiho Räikkönena, popisuje své první setkání s velkým finským talentem.

Začátek v roce 2000
Podepsání smlouvy s Icemanem byl jeden z nejlepších tahů majitele týmu Petera Saubera. Kdy se o něm poprvé dozvěděl? "Bylo to v roce 2000. Nikdy dříve jsem se nesetkal s Davidem Robertsonem [Kimiho manažerem], ale on za mnou přišel a popsal mi svou zkušenost s Kimim.

Všechny ty hezké příběhy: Kimiho motokáry, jak si vede za mokra s hladkými pneumatikami... David byl... výborný obchodník. Opravdu nechápu, proč jsem Kimimu dal na tři dny vůz," vzpomíná Sauber pro F1 Racing.

"Neměli jsme peníze, a obvykle když absolvujete test mladých pilotů, do třídenního testu zapojíte šest jezdců, aby se vám to vyplatilo. Ale Robertson mi řekl: 'Ten kluk je velmi, velmi zvláštní, a potřebuje auto na tři dny.' A samozřejmě nic nezaplatili," popisuje neuvěřitelný kousek historie Sauberu jeho majitel. "Stále nechápu, proč jsem se tak rozhodl."

První test v Mugellu: "Ten kluk je tak divný"
"Test se konal v Mugellu. To není pro mladé jezdce jednoduchá trať. Přišel jsem až druhý den a tehdy jsem se s Kimim poprvé setkal. Nikdy nemluvil a nedalo se s ním domluvit anglicky - možná jen dvě nebo tři slova. Více ne," popisuje Švýcar své první setkání s Räikkönen.

"Ale jedna či dvě věci byly velmi zvláštní. Jeho řeč těla byla tak apatická. Působil tak soustředěným dojmem, že kdyby šel proti vám, tak skrz vás projde. To byl pouze můj osobní pocit. Myslel jsem si: 'Ten kluk je tak divný!'"

A divný byl zpočátku i na dráze: "Inženýr mi řekl, že odjeli tři či čtyři měřená kola a pak se vrátil. Pak mu řekli, ať jich odjede osm. Po čtyřech se znovu vrátil. Nedokázal udržet zvednutou hlavu, ale nikdy o tom nemluvil. Dokážete si to představit? Dostanete možnost testovat s týmem F1 a řeknou vám: 'Ujeď osm kol' - a vy se vrátíte po čtyřech!"


V roce 2007 se Kimi dočkal s Ferrari titulu (foto: Scuderia Ferrari)

"Volant tehdy neměl tolik přepínačů jako teď, ale zvládal to dobře. Se spojkou na volantu vyjížděl z boxů OK, normálně. Později během dne věděl, že ho pozoruji. Dali jsme mu čerstvou sadu pneumatik a snížili objem paliva. Bylo jasné, že nové pneumatiky mají hodnotu jedné sekundy a palivo další sekundu, ale nic jsme mu neřekli.

V prvním kole byl o sekundu rychlejší. Ve druhém přidal další sekundu. Bylo to velmi působivé. Domů jsem letěl s Willym [Rampfem] a rozhodli jsme se 'Podepišme s ním.'"

Velký konflikt s Red Bullem - Marko je proti Räikkönenovi
Zbytek je už dobře známou historií. Méně se ví, jak velký problém měl tehdy kvůli tomu Peter Sauber se svým sponzorem - s Red Bullem, který se do závodní sedačky snažil prosadit Enriqua Bernoldiho.

"Měl jsem první velký konflikt s Red Bullem, protože Helmut Marko [vyhledávač talentů pro Red Bull] v tom sehrál nepříjemnou roli. Bernoldi byl naším testovacím pilotem a v té době také jezdil. Nebyl dost dobrý," odhaluje Sauber.

"Jenže Helmut Marko byl zcela přesvědčen o svém a Dietrich Mateschitz [majitel Red Bullu] věřil všemu, co mu Marko řekl. Úplně všemu. Takže jsme s Dietrichem Mateschitzem měli první neshodu. Dnes spolu však máme stále velmi dobrý vztah.


Kimi před letošním návratem při testech s dva roky starým Renaultem (foto: Lotus F1 Team)

Proti je vlivný Briatore i férový prezident FIA Mosley
Sponzor však nepředstavoval jedinou překážku v cestě Räikkönena do Formule 1. Problém byl se superlicencí a kvůli nedostatku zkušenosti byl proti tehdejší prezident FIA Max Mosley.

"Mosley byl proti, ale byl férový. Chápal jsem Maxe, protože to nebyl normální způsob. Měli jsme schůzku komise F1 v Monaku a musel jsem přednést svůj případ. Neměl jsem žádné zkušenosti a má angličtina nebyla tak dobrá," přibližuje náročnou zkoušku Sauber.

"Pomohli mi Bernie Ecclestone, Jean Todt, Ron Dennis, Frank Williams a myslím, že nakonec i Eddie Jordan. Všichni mi pomáhali, byl jsem překvapený. Proti byla jediná osoba - Flavio Briatore. Tvrdil, že máme současně Formuli 3000 a že nemá smysl toho kluka tahat rovnou do F1.

Flavio chránil svůj byznys a samozřejmě měl v té době dva hlasy: za Minardi a za svůj vlastní tým. Max nehlasoval. Byl férový, absolutně férový. Pro mě to byl zázrak, že jsem pro Kimiho získal superlicenci," dodává Sauber.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 28 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy