Retrobox: 21. říjen

Massa, Felipe | foto: Scuderia Ferrari

Niki Lauda, Ayrton Senna a Kimi Räikkönen všichni tři se 21. října stali šampiony. Niki Lauda v roce 1984 slavil již svůj třetí titul, který získal s náskokem pouhého půl bodu.

 

Narodili se...

Alfredo Pian (1912) Argentina
Byl argentinský automobilový závodník, účastník mistrovství světa Formule 1. Alfredo byl synem Octavia Piana, který přišel do Argentiny s první vlnou italských emigrantů. V nové zemi pracoval nejprve jako mechanik a později se specializoval na značku Ford, se kterou i závodil. Alfredo pokračoval v otcových šlépějích, nejprve se zabýval úpravou závodních vozů. Mezi jeho prvními projekty, byla konstrukce motoru V8, který se stal vůbec prvním motorem argentinské provenience, jenž dokázal vítězit v závodech.

Ve 40 a počátkem 50 let se Alfredo Pian, stejně jako mnoho argentinských pilotů, pokoušel o štěstí na evropských okruzích. Mezi jeho největší úspěchy patří třetí místo v nemistrovské Grand Prix San Rema, závod se uskutečnil 16. dubna 1950 na okruhu Ospedaletti. Alfredo seděl za volantem vozu Maserati 4CLT/48, se ztrátou dvou kol dojel na třetím místě za vítěznou Alfou Romeo Juana Manuela Fangia a vozem Ferrari Luigiho Villoresiho. Hned následující měsíc měl čekat Alfreda Piana ostrý start v mistrovství světa Formule 1. V sobotní kvalifikaci na Grand Prix Monaka měl havárii, při které utrpěl frakturu pravého kotníku. K nehodě došlo následně: během kvalifikace ztratil kontrolu nad svým vozem poté, co najel na olejovou skvrnu, která unikla z Ascariho Ferrari před Hotel de Paris.

Po nešťastné Grand Prix Monaka, nepokračoval Alfredo Pian v turné po Evropě, ale dal přednost návratu do vlasti, aby poměřil síly s domácí konkurencí. Ve více jak 170 závodech získal 71 vítězství, čtyřikrát se stal argentinským šampionem v kategorii Força Limitada a třikrát v kategorii Força Livre.

Jeho prvním a zároveň posledním působením ve F1 byla Grand Prix Monaka v roce 1950. Účastnil se jí pouze sobotním tréninkem, kde měl havárii se svým Maserati 4CLT/48 v týmu Scuderia Achille Varzi, bývalého jezdce světové úrovně a účastníka ME vozů F1, před druhou světovou válkou. Vůz Maserati byl čtyř válec s objemem 1500 cm3.

Podle oficiálních statistik formule 1 se však tento jezdec neuvádí, že by byl účastníkem závodu F1, protože již v sobotním tréninku havaroval a zlomil si kotník. Tím pro něj tento závod skončil dříve, než začal. Jeho kvalifikační čas, kterým byl na 18 místě, by jej do závodu za normálních okolností pustil. Ve statistikách je veden s označením DNS - nestartoval.

Cesare Perdisa (1932) Itálie
Startoval v 7 Grand Prix, nejlépe dojel na třetím místě v Grand Prix Monaka 1955 a Grand Prix Belgie 1956. Zemřel v roce 1998, bylo mu 65 let.

Zemřeli...

Nastif Estefano (1932) Argentina

Startoval v domácí Grand Prix Argentiny 1960, dojel na 14 místě. Další pokusy o účast ve formuli 1 byly neúspěšné. Zahynul v roce 1973 při závodě Turismo Carretara.

Jelo se...

1984
Alain Prost s vozem McLaren MP4/2 zvítězili v Grand Prix Portugalska
16. vítězství pro Alaina Prosta, 42. vítězství pro McLaren a 12. vítězství pro motor TAG Porsche.

 

1990
Nelson Piquet s vozem Benetton B190 zvítězili v Grand Prix Japonska
21. vítězství pro Nelsona Piqueta, 3. vítězství pro Benetton a 157. vítězství pro motor Ford Cosworth.



2007
Kimi Räikkönen s vozem Ferrari F2007 zvítězili v Grand Prix Brazílie
15. vítězství pro Kimiho Räikkönena, 201. vítězství pro Ferrari.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy