1962 Británie: Nejnáročnější závod v kariéře

Přestože britské okruhy Silverstone a Aintree prováděly každoroční výměnu v hostování mistrovství světa Formule 1, tentokrát podruhé v řadě doslal příležitost dostihový areál Aintree a bývalé vojenské letiště v Silverstone nechal na holičkách.

Pátý závod přilákal mnoho domácích fanoušků. Není se čemu divit, Británie za třináctiletou historii F1 zplodila pouze jednoho šampióna (Mike Hawthorn) a pravidelným účastníkem na opravdu vysoké úrovni byl Stirling Moss. Jinak šampionátu dominovali jezdci daleko za hranicemi britských ostrovů.

Roku 1962 se však psal jiný scénář. Šampionát vedl Graham Hill pronásledovaný rychlým Clarkem a motocyklová hvězda John Surtees začala pomalu vystrkovat růžky. Proto se nelze divit velkému zájmu, diváku přišlo přes 200 000.

Mnoho lidí sázelo na Jima Clarka, vlastně se přišli podívat na jeho čtvrté prvenství v řadě. Na tři předchozí dosáhl v nemistrovských závodech. Clark začal tradičně nejrychlejším časem v kvalifikaci. Start mu ale nevyšel a vedení převzal Brabham před Gurneyem a McLarenem. O spokojenosti samozřejmě nemohla být řeč, proto Clark už ve druhém kole zaútočil, ve třetím kole překonal Gurneye a ve čtvrtém si smlsnul na vedoucím Brabhamovi. To bylo ze strany Jima Clarka vše, od čtvrtého kola převzal čelo závodu, které až do cíle nepustil. Po belgické grand prix vybojoval druhé prvenství v kariéře a v šampionátu zčeřil hladinu, neboť se bodově přiblížil Grahamu Hillovi.


Graham Hill na startu

Ten si v Aintree sáhnul na samé dno svých schopností. S dalším domácím matadorem Surteesem sváděl souboj o každý metr. Druhé místo před vlastními fanoušky bylo pro oba piloty nesmírně cenné. Graham Hill po závodě uvedl, že absolvoval nejnáročnější závod ve své dosavadní kariéře. „V průběhu pětadvaceti kol jsem nenašel ani vteřinu volného času, abych si odstranil hmyz, který se mi dostal pod brýle a velmi mne obtěžoval,“ popsal své útrapy Graham Hill. A jak nakonec žhavý kandidát na titul dopadl? Svůj souboj s motocyklovou hvězdou a novým talentem dvoustopých vozidel Surteesem v posledním kole prohrál. Poslední kolo závodu nakousl na druhém místě, ale pod šachovnicovým praporkem zvedal ruku Surtees. O několik vteřin později se dobelhal Hill s poněkud chrchlajícím motorem. Ne, v tomto případě nešlo o technickou poruchu, tentokrát došel benzín.
GP Velké Británie (Aintree)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Jim CLARK scoTeam Lotus1:53.6
2.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team1:54.2
3.   Innes IRELAND gbrUDT-Laystall Racing Team1:54.4
4.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company1:54.6
5.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation1:54.6
6.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering1:54.8
7.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering1:55.2
8.   Richie GINTHER usaOwen Racing Organisation1:55.2
9.   Jack BRABHAM ausBrabham Racing Organisation1:55.4
10.   Trevor TAYLOR gbrTeam Lotus1:56.0
11.   Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team1:56.2
12.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC1:56.2
13.   Tony MAGGS zafCooper Car Company1:57.0
14.   Masten GREGORY usaUDT-Laystall Racing Team1:57.2
15.   Jackie LEWIS gbrEcurie Galloise1:59.4
16.   Ian BURGESS gbrAnglo American Equipe2:00.6
17.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen2:01.4
18.   Tony SHELLY gbrJohn Dalton2:02.4
19.   Tony SETTEMBER usaEmeryson Cars2:02.4
20.   Jay CHAMBERLAIN usaEcurie Excelsior2:03.4
21.   Wolfgang SEIDEL deuAutosport Team Wolfgang Seidel2:11.6

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Velké Británie (Aintree)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Jim CLARK scoTeam Lotus 92:26:20.8
2.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team 6+ 49.2
3.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 4+ 1:44.8
 
 
4.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation  + 1:56.8
5.   Jack BRABHAM ausBrabham Racing Organisation 2+ 1 kolo
6.   Tony MAGGS zafCooper Car Company 1+ 1 kolo
 
 
7.   Masten GREGORY usaUDT-Laystall Racing Team  + 1 kolo
8.   Trevor TAYLOR gbrTeam Lotus  + 1 kolo
9.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering  + 2 kola
10.   Jackie LEWIS gbrEcurie Galloise  + 3 kola
11.   Tony SETTEMBER usaEmeryson Cars  + 4 kola
12.   Ian BURGESS gbrAnglo American Equipe  + 4 kola
13.   Richie GINTHER usaOwen Racing Organisation  + 5 kol
14.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  + 6 kol
15.   Jay CHAMBERLAIN usaEcurie Excelsior  + 9 kol
16.   Innes IRELAND gbrUDT-Laystall Racing Team  + 14 kol
 DNF    Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC  motor
 DNF    Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team  baterie
 DNF    Jo BONNIER swePorsche System Engineering  diferenciál
 DNF    Wolfgang SEIDEL deuAutosport Team Wolfgang Seidel  brzdy
 DNF    Tony SHELLY gbrJohn Dalton  přehřívání

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy