1962 Monako: Král začíná vládnout

Nezáleží zdali jde o současnou Grand Prix Monaka, nebo o čtyřicet let starý podnik. Perla závodů Formule 1 vždy lákala smetánku a ohromné množství reportérů. Rozdíl najdeme pouze v úpravách profilu dráhy. Rok 1962 ukázal, kdo bude novým vládcem úzkých uliček, přestože tehdy mu štěstí ještě nepřálo.

Přestože byl měsíc červen předpokladem k slunečnímu víkendu, zavládlo nad monackým knížectvím chmurné počasí. Kvalifikaci provázel déšť, ale Jim Clark se nenechal zastrašit. Nejrychlejším časem stanul na pole-position, vedle něj startovali Graham Hill a Bruce McLaren.

Extrémně motivovaný Willy Mairesse na ferrari chtěl udělat dojem na svého zaměstnavatele. Ale příliš se mu to nepovedlo a způsobil hromadnou kolizi. V první zatáčce (dnešní La Rascasse) se protlačil do první řady, ale smykem zablokoval dráhu několika jezdcům. Do incidentu byli zapleteni Ginter, Trintignant, Ireland, Taylor a Clark. Taktéž Gurney nezvládl situaci a vrazil do stojících monopostů. Silný náraz odtrhnul kolo od monopostu a zabil traťového komisaře.

McLaren s Grahamem Hillem celému zmatku unikli a snadno si vytvořili velký náskok. Graham Hill na Novozélanďana tvrdě dorážel, druhá pozice mu byla evidentně málo. V devátém kole převzal čelo závodu a strojově přesnou jízdou získával náskok. Graham Hill tak potvrdil pověst vynikajícího pilota, který dokáže ovládat monopost na vysoké úrovni a zároveň být technicky dokonalý.

O třetí a čtvrté místo bojovali Brabham a Phil Hill, zábavný duel jim ale narušil Clark. Ten se po úvodních potížích opřel do plynového pedálu a zajížděl nejrychlejší časy. S Philem Hillem a Brabhamem si lehce poradil. Ani McLaren nemohl Clarkovi příliš dlouho vzdorovat.

V 42. kole vytvořil nový rekord tratě a Grahama Hilla měl na dohled. Než ale mohlo dojít k napínavému souboji, Clark odstoupil pro poruchu převodovky.

Graham Hill zůstal na čele, daleko za ním kroužil McLaren. Pozornost na sebe opět strhávali Brabham a Phil Hill. Obhájce titulu našel skulinku a Brabhama předjel. Ten však s vidinou pomsty pokus opětoval - a skončil v balících slámy.

Závod se nesl v poklidném duchu, Graham Hill pohodlně vedl, ale nezdravý zvuk jeho motoru BRM deset kol před cílem svědčil o podstatném problému. Co se mělo stát, stalo se. Sedm kol před cílem Graham Hill zastavil a sledoval vítěznou jízdu Bruce McLarena.

Ve stejném okamžiku propuknul u stáje Ferrari rozruch. Phil Hill dostával signály ke zrychlení. Američan si uvědomil, že má šanci na prvenství a získával až čtyři vteřiny na kolo. Nicméně znovuzrození přišlo pozdě, McLaren projel cílem s náskokem jen několika metrů. „Ještě jedno kolo a vyhrál bych,“ řekl poněkud zklamaný Phil Hill.
GP Monaka (Circuit de Monaco)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Jim CLARK scoTeam Lotus1:35.4
2.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation1:35.8
3.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company1:36.4
4.   Willy MAIRESSE belScuderia Ferrari SpA SEFAC1:36.4
5.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering1:36.4
6.   Jack BRABHAM ausBrabham Racing Organisation1:36.5
7.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team1:36.8
8.   Innes IRELAND gbrUDT-Laystall Racing Team1:37.0
9.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC1:37.1
10.   Lorenzo BANDINI itaScuderia Ferrari SpA SEFAC1:37.2
11.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team1:37.9
12.   Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team1:38.5
13.   Richie GINTHER usaOwen Racing Organisation1:39.0
14.   Trevor TAYLOR gbrTeam Lotus1:40.0
15.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering1:42.4
16.   Tony MAGGS zafCooper Car Company1:42.7

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Monaka (Circuit de Monaco)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 92:46:29.7
2.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC 6+ 1.3
3.   Lorenzo BANDINI itaScuderia Ferrari SpA SEFAC 4+ 1:24.1
4.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team 3+ 1 kolo
5.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering 2+ 7 kol
 
 
6.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation  + 8 kol
 DNF    Willy MAIRESSE belScuderia Ferrari SpA SEFAC  tlak oleje
 DNF    Jack BRABHAM ausBrabham Racing Organisation  nehoda
 DNF    Innes IRELAND gbrUDT-Laystall Racing Team  palivové čerpadlo
 DNF    Jim CLARK scoTeam Lotus  spojka
 DNF    Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team  zavěšení
 DNF    Tony MAGGS zafCooper Car Company  převodovka
 DNF    Trevor TAYLOR gbrTeam Lotus  únik oleje
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team  nehoda
 DNF    Richie GINTHER usaOwen Racing Organisation  nehoda
 DNF    Dan GURNEY usaPorsche System Engineering  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy