1961 USA: Lotus konečně vyhrává

Po tragické události v Monze se stáj Ferrari rozhodla z úcty k von Tripsovi neabsolvovat poslední závod v USA. Okruh Watkins Glen byl po celou dobu svého působení ve formuli 1 často nepatrně měněn, vytvářely se umělé šikany, zpomalovaly zatáčky na již tak rychlém okruhu.

Role favoritů převzaly stáje Lotus, Cooper a Porsche, zatímco stáj BRM zajišťovala různorodost startovního pole. Lotus přivezl do Ameriky novou verzi vozu 21 včetně staré osmnáctky s vylepšenou aerodynamikou.

Ireland a Clark si libovali v řízení vozu a již v kvalifikaci vystrčily růžky. Brabham a Moss dostali k dispozici nový motor Climax V8, ale už v tréninku se Moss rozhodl, že bude startovat raději se starší verzí. Do kvalifikace nastoupil tehdy ještě neznámý mladíček Roger Penske. Budoucí vynikající obchodník a šéf úspěšné stáje Penske.

Nicméně Innes Ireland a Jim Clark museli chvíli čekat, než se projeví pravý potenciál vozu a do půlky závodu jen přihlíželi souboji mezi Mossem a Brabhamem. Oba byli nakonec nuceni odstoupit, své vozy uhnaly tak, že nevydržely motory. Do čela se dostal Ireland, který za zády udržel dotírajícího se Gurneye a dojel si pro poslední vítězství ročníku 1961. I když Ireland vyhrál poslední závod sezóny a získal první vítězství pro tým Lotus, uvědomil si, že zůstat nadále v týmu by nebyl dobrý tah. 

„Ačkoliv jsme měli mezi sebou dobrý vztah, Colin za mnou přišel a řekl, že mě pro rok 1962 nebude potřebovat. V letech 1959 až 1961 jsem přinesl týmu zájem veřejnosti a hlavně vyhrál jeho první závod. Prožil jsem s ním i špatné časy, kdy jsem kvůli technické závadě havaroval v Monte Carlu a takhle se mi za to všechno riziko odvděčí? Prostě za každou cenu prosazuje Jima Clarka,“
vzpomínal Ireland, jenž měl podepsanou smlouvu i na příští rok.

Překvapivý odchod se odehrál u Ferrariho. Trojka týmu Richie Ginter se rozhodl opustit Itálii a zkusit štěstí jinde. „Richie Ginter byl pro Ferrari dobrým zkušebním i závodním jezdcem. Odešel od nás, aniž uvedl důvod a ačkoliv věděl, že jsme si od něho zasloužili něco docela jiného,“ reagoval Enzo Ferrari na odchod Američana.

Přestože nebyl udán přímý důvod, šuškalo se o Ginterově nespokojenosti s poskytnutými šancemi závodit s vozy Ferrari.

Další chudá sezóna u týmu BRM nemohla být bez odezvy. Majitel BRM Sir Alfred Owen prohlásil, že pokud se co nejdříve nedostaví vítězství, tým prodá. A tak se dal inženýr Tony Rudd do práce…
GP USA (Watkins Glen International)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company1:18.000
2.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation1:18.100
3.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team1:18.200
4.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company1:18.200
5.   Jim CLARK scoTeam Lotus1:18.300
6.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation1:18.300
7.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering1:18.600
8.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus1:18.800
9.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team1:18.000
10.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering1:18.900
11.   Masten GREGORY usaUDT-Laystall Racing Team1:19.000
12.   Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team1:19.200
13.   Petre RYAN usaJ Wheeler Autosport1:20.000
14.   Walt HANSGEN usaMomo Racing1:20.400
15.   Olivier GENDEBIEN belUDT-Laystall Racing Team1:20.500
16.   Roger PENSKE usaSoukromý Cooper1:20.600
17.   Hap SHARP usaSoukromý Cooper1:21.000
18.   Jim HALL usaSoukromý Lotus1:21.800
19.   Lloyd RUBY usaSoukromý Lotus1:21.800

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP USA (Watkins Glen International)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus 92:13:45.800
2.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering 62:13:50.100
3.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation 42:14:34.800
4.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 32:14:43.800
5.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation 2+ 1 kolo
6.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering 1+ 2 kola
 
 
7.   Jim CLARK scoTeam Lotus  + 4 kola
8.   Roger PENSKE usaSoukromý Cooper  + 4 kola
9.   Petre RYAN usaJ Wheeler Autosport  + 4 kola
10.   Hap SHARP usaSoukromý Cooper  + 7 kol
11.   Masten GREGORY usaUDT-Laystall Racing Team  + 8 kol
11.   Olivier GENDEBIEN belUDT-Laystall Racing Team  + 8 kol
 DNF    Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team  motor
 DNF    Lloyd RUBY usaSoukromý Lotus  motor
 DNF    Jim HALL usaSoukromý Lotus  únik paliva
 DNF    Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team  motor
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  přehřívání
 DNF    Walt HANSGEN usaMomo Racing  nehoda
 DNF    John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy