1961 Itálie: Jsi-li příliš rychlý, zemřeš!

Ten den přišlo na Monzu 150 000 diváků. Počet, jemuž by záviděla kdejaká současná grand prix. Zářijové počasí připravilo účastníkům závodu vysoké teploty, ale nikdo z jezdců se horkem ovlivnit nenechal. Především pak Wolfgang von Trips a Phil Hill, ti dva si mohli do závěrečného podniku přilepšit

Miska vah nebyla nakloněna ani na jednu stranu, vášnivé diskuze o konečném vítězi panovaly na všech tribunách i v boxech. Do hry se vítězstvím v Německu dostal i Stirling Moss, ale jednalo se pouze o teoretickou šanci. Innes Ireland přišel před závodem za Mossem, dalším aspirantem na titul, a řekl mu:  „Vezmi si můj vůz, je rychlejší a silnější než tvůj.“ Moss nabídku přijal, neboť sám před rokem podobným způsobem Irelandovi pomohl. 

Enzo Ferrari své bojovníky nijak neomezoval, týmová režie v jeho dobách byla neznámým pojmem. Hill a von Trips jeli na sebe. „Svým jezdcům nediktuji žádnou taktiku. Každému dám stejnou příležitost. Nikdo si dosud nemohl stěžovat, že upřednostňuji jiného. Závodník musí jet tak, jak nejlépe dovede nebo jak sám chce,“ řekl v tehdejší době Enzo Ferrari

Přesto existovaly dohady, že vítězem musí být Američan Phil Hill, neboť 95% vozů Ferrari mířil za oceán a obchod v případě Hillova vítězství ještě poroste. Podobně jako v minulém ročníku tvořil okruh i nebezpečný ovál s dvěma klopenými zatáčkami.

Von Trips startoval z pole-position, Hill až z druhé řady. Ve třetím voze seděl jako obvykle Richie Ginter. Do posledního se překvapivě posadil nadaný Mexičan Riccardo Rodriguez, jenž zapůsobil druhým místem na startu.

Se startovní vlajkou v italských barvách přispěchal k okrají dráhy prezident anglického Královského automobilového klubu lord Earl Howe. V 15:00 jedním pohybem dostal dvaatřicet vozů do pohybu.

Von Trips velmi špatně odstartoval. Propadl se hodně dozadu, dokonce i piloti ze třetí řady se proháli kolem něj. Čelo převzal Hill před Rodriguezem, Ginterem, Clarkem a Brabhamem. Ale von Trips věděl o možnostech svého monopostu a každým metrem stahoval náskok soupeřů. V druhém kole u předjel Brabhama a Clarka.


Hrůzu nahánějící klopená zatáčka


Vozy mířily do zatáčky Curva de Sud (dnešní Parabolica). Aby si von Trips zajistil lepší průjezd zatáčkou doprava, najel si co nejvíce vlevo a pak se cpal doprava. Von Trips začal brzdit o zlomek vteřiny dříve, než za ním těsně jedoucí Clark. Skot se v tu chvíli dokonce pokoušel von Tripse předjet. Bohužel jeho přední kolo se nepatrně otřelo o zadní kolo von Tripse.

Celý akt se odehrál v rychlosti 240 km/h a měl tragické následky. Clark ztratil kontrolu nad vozem. Červený monopost Ferrari se stočil napříč dráhy a zamířil do náspu, na kterém stáli za plotem diváci. Neovladatelný monopost kosil travnatý násep, plot i diváky. Za pár vteřin se dostal zpět na dráhu. Von Trips velkým obloukem vyletěl z vozu a dopadl na druhé straně dráhy, obličejem k zemi. Vypadal jako by uprostřed trávy odpočíval a čerpal energii. Nebyl vážně zraněn, žádné stopy krve. Po dopadu na zem si zlomil vaz, byl na místě mrtvý. Lékaři později objevili pouze docela nepatrné škrábnutí v týle.

O život přišlo celkem čtrnáct diváků, více než dvacet jich leželo v nemocnici. Dobrovolníkům se naskytl otřesný pohled. Na místě nehody pokrývali mrtvoly papírem, který byl zrovna po ruce.

Vítězem závodu se stal Phil Hill, aniž by měl nejmenší tušení, že jeho kolega a přítel zahynul v boji. „Chtěl jsem se stát mistrem světa, ale ne za tak strašných okolností,“ sdělil novinářům Hill. „Nemohu zapomenout. Jsi-li pomalý, prohraješ, jsi-li příliš rychlý, zemřeš! Vyberte si tu cestičku uprostřed! A to je nesmírně těžké. Chceš přišlápnout plyn a vzpomeneš si na Tripse, nepřišlápneš. A tak, když si vzpomenu na přítele, který se na Monze zabil, na druha, který stejně jako já honil rudé Ferrari, nemohu přidat plyn a myslím, že už to nikdy nedokáži…“ prohlásil později.

Bývalý závodník Hans Hermann vzpomíná na svůj zážitek z Monzy 1961 slovy: „Musím stále myslet na Monzu.  Na vražednou Monzu! Na závodní dráhu, na které padlo tolik mých kamarádů. A především pak na Wolfganga von Tripse, který v roce 1961 doufal, že se Monza stane dějištěm jeho vítězství v mistrovství světa. Setkali jsme se několik dní předtím na Nürburgringu. Testovali jsme vozy pro velké týdeníky. Při loučení jsem mu řekl: „Přeji ti mnoho štěstí, zlom vaz!“ „Asi budu to štěstí potřebovat, víš přece sám dobře, že v Monze se proti mně všechno obrací,“ odpověděl se smutkem.
 
Zoufalý Jim Clark po závodě popsal nehodu ze svého pohledu: „Měl jsem tehdy sestaven bojový plán pro Monzu. Chtěl jsem co nejrychleji odstartovat a dostat se do čela závodu. Kdyby mne předjel jako prvý ferrari, chtěl jsem se dostat do jeho závěsu tak blízko, jak jen to bude možné. Odstartoval jsem úspěšně, ale hned mi byla celá smečka v patách a přeletěla kolem mne.

Jako první Richie Ginther, potom Phil, Jack a Ricardo. Nestěžoval jsem si, můj vůz jel tak, jak jsem si přestavoval, a třebaže mne v zatáčce předjel můj přítel Trips, dokázal jsem se pověsit za něho. V těsném závěsu jsme dojeli před severní zatáčku, kde se začíná brzdit. Přesně v tom okamžiku jsem začal předjíždět. Přední kola mého vozu byla na úrovni zadních kol vozu Tripsova, když přibrzdil a vedl vůz na stranu, kudy jsem předjížděl…"


To vše se odehrálo bleskově, kola našich vozů se dotkla, chtěl jsem křičet, proč se nedívá do zrcátka, ale to už bylo pozdě. Brzdil jsem, vůz se mi zmítal v rychlosti 240 km/h po dráze, až se mi jej podařilo zastavit na okraji trati.

Zatím Tripsův vůz letěl z dráhy, narazil na ochranou bariéru, za níž se tísnili diváci, odrazil se a znovu dopadl na trať. Přítel Trips zůstal ležet mrtvý na trávníku. Běžel jsem spolu s jinými odtahovat vrak jeho vozu z tratě, aby do něj další závodník nenarazil.

„Den, který měl být dnem odměny za odvahu, za vítězství, za úspěchy a práci všech, nám zatím přinesl nejkrutější a nejbolestnější hořkost.“ Enzo Ferrari.



Video tragické havárie Wolfganga von Tripse

 

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari SpA SEFAC2:46.300
2.   Riccardo RODRIGUEZ mexScuderia Ferrari SpA SEFAC2:46.400
3.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari SpA SEFAC2:46.800
4.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC2:47.200
5.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation-
6.   Giancarlo BAGHETTI itaScuderia Sant Ambroeus2:49.000
7.   Jim CLARK scoTeam Lotus2:49.200
8.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering-
9.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus-
10.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company-
11.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team-
12.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering2:52.000
13.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation2:52.200
14.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company2:53.400
15.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen2:53.800
16.   Jackie LEWIS gbrH&L Motors2:54.000
17.   Masten GREGORY usaCamoradi International2:55.200
18.   Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team2:55.200
19.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team2:55.600
20.   Nino VACCARELLA itaScuderia Serenissima2:56.000
21.   Lorenzo BANDINI itaScuderia Centro Sud2:57.700
22.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Serenissima2:58.700
23.   Henry TAYLOR gbrUDT-Laystall Racing Team3:00.600
24.   Roberto BUSSINELLO itaAutomobili de Tomaso3:01.700
25.   Gerry ASHMORE gbrSoukromý Lotus3:03.000
26.   Jack FAIRMAN gbrRob Walker Racing Team3:04.800
27.   Tim PARNELL gbrReg Parnell Racing Team3:05.700
28.   Wolfgang SEIDEL deuScuderia Colonia3:06.000
29.   Renato PIROCCHI itaPescara Racing Club3:06.500
30.   Gaetano STARRABBA  Soukromý Lotus3:07.900
31.   Brian NAYLOR gbrJBW Car Co3:08.100
32.   Roberto LIPPI itaScuderia Settecolli3:08.900
33.   Andre PILLETE belEquipe Nationale Belge3:11.600

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC 92:03:13.000
2.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering 62:03:44.200
3.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 42:05:41.400
4.   Jackie LEWIS gbrH&L Motors 32:05:53.400
5.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation 22:05:53.500
6.   Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team 1+ 1 kolo
 
 
7.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  + 2 kola
8.   Lorenzo BANDINI itaScuderia Centro Sud  + 2 kola
9.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Serenissima  + 2 kola
10.   Tim PARNELL gbrReg Parnell Racing Team  + 3 kola
11.   Henry TAYLOR gbrUDT-Laystall Racing Team  + 4 kola
12.   Renato PIROCCHI itaPescara Racing Club  + 5 kol
 DNF    Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team  kolo
 DNF    Richie GINTHER usaScuderia Ferrari SpA SEFAC  motor
 DNF    Gaetano STARRABBA  Soukromý Lotus  motor
 DNF    Jo BONNIER swePorsche System Engineering  zavěšení
 DNF    Nino VACCARELLA itaScuderia Serenissima  motor
 DNF    Giancarlo BAGHETTI itaScuderia Sant Ambroeus  motor
 DNF    Riccardo RODRIGUEZ mexScuderia Ferrari SpA SEFAC  přívod paliva
 DNF    Masten GREGORY usaCamoradi International  zavěšení
 DNF    Graham HILL gbrOwen Racing Organisation  motor
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  přehřívání
 DNF    Brian NAYLOR gbrJBW Car Co  motor
 DNF    Innes IRELAND gbrTeam Lotus  řízení
 DNF    Jack FAIRMAN gbrRob Walker Racing Team  motor
 DNF    John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team  nehoda
 DNF    Wolfgang SEIDEL deuScuderia Colonia  motor
 DNF    Roberto BUSSINELLO itaAutomobili de Tomaso  motor
 DNF    Roberto LIPPI itaScuderia Settecolli  motor
 DNF    Jim CLARK scoTeam Lotus  nehoda
 DNF    Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari SpA SEFAC  fatální nehoda
 DNF    Gerry ASHMORE gbrSoukromý Lotus  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy