1961 Německo: Stirling Moss hrdinou závodu

Pověstný Nürburgring naháněl strach i těm nejzkušenějším pilotům. Zapamatovat si okruh o délce 22.8 kilometrů s více než 170 zatáčkami dalo obrovskou práci. Tehdejší traťoví komisaři nebyli na každém rohu a o hasičských nebo sanitních vozech ani nemluvit.

Trať lemována stromy, živými ploty, okolními chatami nedávala prostor pro chybu. Mnoho pilotů zde našlo svoji smrt, Nürburgring se tedy mohl „pyšnit“ jako jeden z nejnebezpečnějších. A co teprve, když pohoří Eifel, kde okruh leží, zkrápí kapky deště…
 
Harmonii stáje Ferrari poněkud naboural Jack Brabham, který poprvé použil nový osmiválec Climax a zařadil se po boku Philla Hilla na druhé místo. Hill jako vůbec první pilot v historii formule 1 oblétl okruh pod devět minut. Také Stirling Moss, který objel jeden okruh za 9:01.7 minuty se postaral o překvapení. Von Trips se v kvalifikaci potýkal se slabým výkonem jeho motoru, na start se postavil na neuspokojivé páté místo.  Mechanici přes noc usilovně pracovali a dali vše do pořádku. Ale v den závodu se objevil nový problém. Při dlouhé jízdě na start von Trips poukazoval na prokluzující spojku.

Nürburgringu přišlo 350 tisíc diváků a krátce před startem museli vytáhnout deštníky a pláštěnky. Začalo pršet. Byla to jen přeháňka, přesto byla dostatečně silná na to, aby se mokrá trať stala nevypočitatelná a ještě nebezpečnější.

Bylo odstartováno. Brabham se dostal na krátko do čela. Von Trips přímo zpackal start, ztratil mnoho času a vypadl dokonce až z první desítky. Brabham v jedné ze zatáček málem skončil mimo trať. Vůz se štěstím ustál a propadl se na třetí místo. Poté ihned začal útočit zpátky na vedoucí pozici, ale tentokrát už tolik štěstí neměl. Smyk na vlhkém povrchu a konec.

Moss nakrátko ztratil vedení, když se před něj dostal Hill. Ještě než startovní pole projelo cílovou rovinkou do druhého kola, byl Moss zpátky v čele. Von Trips začal zuřivě bojovat. Postupně se dostal před Irelanda, Gurneye, Grahama Hilla a Hermanna až byl třetí. Skvělou stíhací jízdu demonstroval dotažením se na Phila Hilla. Oba začali svádět boj o titul. Několikrát se vzájemně předjeli.

V sedmém kole zajel von Trips nový traťový rekord. V dalším kole tento rekord pokořil vedoucí Moss, byl o 1.5 vteřiny rychlejší. Rychlá honička pokračovala a rekord se jen otřásal. Dalšího zlepšení se zhostil von Trips, tentokrát byl o 1.7 vteřiny rychlejší.  V dalším kole opět svůj čas vylepšil o více než vteřinu, ale ještě ve stejném kole byl Phil Hill o 2.1 vteřiny rychlejší a ustálil tak traťový rekord na konečných 8:59.90.

Další zlepšení už nebylo možné. Náhlá průtrž mražen způsobila, že se trať změnila v „mokrý hazard“. Moss startující na speciálních pneumatikách do deště začal rychle ujíždět od dvou aspirantů na titul a jel si svůj vlastní závod.

Hillovi a von Tripsovi bylo jasné, že Mosse už nedoženou. Začali se více soustředit na vzájemný souboj. Dlouho jezdili v závěsu za sebou a vyčkávali do posledního kola, do poslední, několikakilometrové rovinky před cílem. Ani jeden z nich nechtěl jet jako první a přijít o výhodu jízdy v závětří. Průtrž mračen, rychlost přes 250km/h. Oba riskovali své životy aby nebyli poraženi. Von Trips nakonec zvládl závěr o něco lépe a projel cílem o vteřinu rychleji než Hill.

Von Trips slavil jako kdyby vyhrál. Byl velmi šťasten, protože věděl, že v dalším závodě v Monze, na domácím okruhu týmu Ferrari se může stát mistrem světa.

Důvod, proč mohl jet Stirling Moss na mokrých pneumatikách se pokusil vysvětlit třetí muž v cíli, Phil Hill: „Naší největší zbraní byly motory. Byli jsme zaměřeni na výkon. To byla naše nejsilnější stránka. Na druhou stranu nebyly podvozky vůbec příjemné a jízda lehká. Byly těžké a museli jsme provést spoustu úprav, jako třeba záporný odklon zadních kol, který vyburcoval výrobce pneumatik, kteří nás nenáviděli, protože jsme dosahovali kritických teplot na vnitřku pneumatik. Moss mohl jet dravě i na pneumatikách do deště na suchém okruhu. My jsme museli jet opatrně, protože bychom ojeli pneumatiky a museli jet do boxů a ztratili tak tu malou výhodu, kterou by pneumatiky na déšť nabídly. Nebylo ale jednoduché říci, že i když jsme měli extra silný motor, že nás Moss dokázal porazit.  Byla to situace buď a nebo, ale je to jako když porovnáváte jablka s hruškami.
GP Německa (Nürburgring)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC8:55.200
2.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company9:00.200
3.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team9:01.700
4.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering9:04.800
5.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari SpA SEFAC9:05.500
6.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation9:06.400
7.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering9:06.600
8.   Jim CLARK scoTeam Lotus9:08.100
9.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation9:09.300
10.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team9:11.200
11.   Hans HERRMANN deuPorsche System Engineering9:12.700
12.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company9:13.000
13.   Willy MAIRESSE belScuderia Ferrari SpA SEFAC9:15.900
14.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari SpA SEFAC9:16.600
15.   Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team9:22.000
16.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus9:22.900
17.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen9:28.400
18.   Jackie LEWIS gbrH&L Motors9:31.400
19.   Lorenzo BANDINI itaScuderia Centro Sud9:35.400
20.   Tony MARSH gbrSoukromý Lotus9:37.700
21.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Serenissima9:38.500
22.   Tony MAGGS zafSoukromý Lotus9:45.500
23.   Wolfgang SEIDEL deuScuderia Colonia9:59.900
24.   Ian BURGESS gbrCamoradi International10:01.400
25.   Gerry ASHMORE gbrSoukromý Lotus10:06.000
26.   Bernard COLLOMB fraSoukromý Cooper10:23.000

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Německa (Nürburgring)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team 92:18:12.400
2.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari SpA SEFAC 62:18:33.800
3.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC 42:18:34.900
4.   Jim CLARK scoTeam Lotus 32:19:29.500
5.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team 22:20:05.500
6.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 12:20:53.800
 
 
7.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering  2:21:35.500
8.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari SpA SEFAC  2:23:35.500
9.   Jackie LEWIS gbrH&L Motors  2:23:36.100
10.   Roy SALVADORI gbrYeoman Credit Racing Team  2:30:23.900
11.   Tony MAGGS zafSoukromý Lotus  + 1 kolo
12.   Ian BURGESS gbrCamoradi International  + 1 kolo
13.   Hans HERRMANN deuPorsche System Engineering  + 1 kolo
14.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  + 1 kolo
15.   Tony MARSH gbrSoukromý Lotus  + 2 kola
16.   Gerry ASHMORE gbrSoukromý Lotus  + 2 kola
 DNF    Willy MAIRESSE belScuderia Ferrari SpA SEFAC  nehoda
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Serenissima  motor
 DNF    Bernard COLLOMB fraSoukromý Cooper  motor
 DNF    Lorenzo BANDINI itaScuderia Centro Sud  motor
 DNF    Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation  motor
 DNF    Jo BONNIER swePorsche System Engineering  motor
 DNF    Wolfgang SEIDEL deuScuderia Colonia  řízení
 DNF    Innes IRELAND gbrTeam Lotus  požár
 DNF    Graham HILL gbrOwen Racing Organisation  nehoda
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy