1961 Belgie: Předjíždění v každém kole

Rok po tragické Velké ceně Belgie se týmy opět sešly na super rychlém okruhu v okolí lázeňského města Spa. V loňském roce zde přišli o život dva mladí britští piloti, Chris Bristow, Alan Stacey a vážnou havárii prodělal i Stirling Moss.

Tři týdny od posledního závodu v Holandsku uplynuly jako voda. Do sestav továrních týmu se dostaly nové neznáme tváře, ale i ty staré známé. Po zranění v Monaku se do Lotusu vrátil Innes Ireland, který měl s Clarkem možnost vyzkoušet nový typ 21. Trio pilotů Ferrari doplnil domácí jezdec Olivier Gendebien.

Belgičan se stal příležitostným a průměrným jezdcem formule 1, avšak vynikajícím pilotem sportovních vozů. Ve své kariéře dokázal čtyřikrát vyhrát 24 Le Mans, vždy s vozem ferrari. Právě proto mu dal sám Enzo Ferrari opět šanci. „Olivier Gendebien byl na stroji stejně vznešený, stejně elegantní a důvtipný jako v životě. Řídil jemně, pečlivě se staral o svěřené vozy a byl jako chronometr, na nějž bylo spolehnutí při všech podnicích vyžadující stálost, charakter a inteligenci. Bylo jen nutno mít trpělivost a nechat ho mluvit, když zvítězil,“  popsal Belgičana Enzo Ferrari. 

Tým BRP závodící s vozy Lotus 18 přijel do Belgie jen s jedním monopostem.  Problém byl v tom, že piloti byli dva – Cliff Allison a Henry Taylor. Rozhodlo se, že nejrychlejší půjde na start. Týmový souboj byl od začátku vyrovnaný. Ke konci tréninku byl Allison rychlý, až příliš rychlý… Těžce havaroval a několikrát se převrátil. Allison utrpěl vážné poranění nohou, což ho stálo konec kariéry.

Do první řady vedle Phila Hilla a von Tripse se postavil i Gendebien, který kompenzoval slabší výkonnost s naprosto dokonalou znalostí dráhy.  Do závodu nejlépe odstartoval Hill, ale už v prvním kole se před něj dostal Gendebien. Střídání v čele závodu trvalo až do devátého kola, kdy se do vedení dostal von Trips. Od té doby se oba favorité na titul, von Trips a Hill předjížděli skoro v každém kole. Neexistoval žádná týmová režie, která by rozhodovala pořadí jezdců v cíli. V Belgii se nakonec o necelou vteřinu prosadil Hill. Ohromná síla motorů Ferrari se dala rozpoznat ve výsledku závodu. Všechny čtyři vozy na prvních čtyřech místech.
GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC3:59.3
2.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari SpA SEFAC4:00.1
3.   Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari SpA SEFAC4:03.0
4.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team4:06.0
5.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari SpA SEFAC4:06.1
6.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation4:07.6
7.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation4:07.9
8.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team4:08.2
9.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering4:08.3
10.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering4:08.4
11.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company4:08.6
12.   Masten GREGORY usaCamoradi International4:10.2
13.   Jackie LEWIS gbrH&L Motors4:11.1
14.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen4:16.7
15.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company4:17.4
16.   Jim CLARK scoTeam Lotus4:17.7
17.   Lorenzo BANDINI itaScuderia Centro Sud4:19.0
18.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus 4:20.0
19.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Serenissima4:21.4
20.   Willy MAIRESSE belEquipe Nationale Belge-
21.   Lucien BIANCHI belEquipe Nationale Belge-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC 92:03:03.8
2.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari SpA SEFAC 6+ 0.7
3.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari SpA SEFAC 4+ 19.5
4.   Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari SpA SEFAC 3+ 45.6
5.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team 2+ 1:26.8
6.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering 1+ 1:31.0
 
 
7.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering  + 2:47.1
8.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team  + 3:55.6
9.   Jackie LEWIS gbrH&L Motors  + 1 kolo
10.   Masten GREGORY usaCamoradi International  + 1 kolo
11.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  + 2 kola
12.   Jim CLARK scoTeam Lotus  + 6 kol
13.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation  + 6 kol
 DNF    Graham HILL gbrOwen Racing Organisation  únik oleje
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Serenissima  převodovka
 DNF    Lorenzo BANDINI itaScuderia Centro Sud  tlak oleje
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  motor
 DNF    Innes IRELAND gbrTeam Lotus  motor
 DNF    Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company  palivo
 DNF    Lucien BIANCHI belEquipe Nationale Belge  únik oleje
 DNF    Willy MAIRESSE belEquipe Nationale Belge  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy