1960 Portugalsko: Kluzké pedály a další titul

Až měsíc odpočinku si mohli dopřát piloti XI. ročníku Formule 1. Přesto většina z nich nevydržela přešlapovat na místě a zúčastnila se mnoha podniků v jiných závodních sériích. Nucené volno skončilo Stirlingu Mossovi, který se po belgické havárii plně zotavil a v Portugalsku osedlal monopost lotus.

Neznámá tvář domácího Maria Cabrala rozdávala úsměvy fanouškům a novinářům. Přestože Portugalec startoval jako poslední, radost z grand prix si vzít nenechal. Lotus nezůstal daleko za pověstí velmi křehkého vozu a v trénincích opět odrovnal jednoho ze svých kočích. Henry Taylor havaroval a utrpěl zranění, které mu nedovolovalo nastoupit k závodu. O něco lépe dopadl Jim Clark. Skot opustil zdemolovaný monopost bez zranění.

U britského týmu ještě zůstaneme. John Surtees překonal Dana Gurneye na BRM a osvětlil doposud pochmurný víkend Colina Chapmana. Surtees s Gurneyem se jako jediní dostali pod hranici 2:26 vteřin. Cabral ve svém kvalifikačním kole poztrácel 8 vteřin, což v porovnání s konkurencí byl vůbec špatný výsledek.

V první řadě startující Brabham vyrazil jako blesk, ale do první zatáčky vjel příliš zeširoka a z vedoucí pozice se propadl na šesté místo. Druhý Moss bránil svou pozici před Surteesem a Philem Hillem. Gurney se na čele dlouho neohřál, po deseti kolech začal ztrácet olej. Vítěz kvalifikace Surtees využil problémů svých soupeřů. Po Gurneyovi zmizel i Moss, čímž se Surtees vyhoupl do vedení, alespoň prozatím…

Špatné svíčky v soukromém lotusu způsobovaly Mossovi značné potíže. Smyk a následné manévry do správného směru se vymstily v podobě diskvalifikace. Důvod? Jízda v protisměru.

Brabham po špatném startu překonával jednoho oponenta za druhým. Na Phila Hilla vyvíjel nesmírný tlak. Taktika se podařila a Američan v 29. kole havaroval. Nedlouho po něm se ocitl v nesnázích i Surtees. Uvnitř vozu začal unikat olej, který mu stékal po pedálech. Ovšem že Surtees dělal co mohl, ale fyzikální zákony byly nad jeho síly. V 36. kole opustil portugalskou dráhu a uvolnil cestu Jacku Brabhamovi.


Phil Hill v plném závodním tempu

Pátým vítězstvím v sezóně a zároveň v řadě obhájil mistrovský titul. Po Juanu Manuelu Fangiovi, Albertu Ascarim se stal třetím jezdcem, kterému se tento kousek podařil. Teprve až v roce 1986 získala skupinka dalšího člena - Alaina Prosta.
GP Portugalska (Circuito da Boavista)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   John SURTEES gbrTeam Lotus2:25.56
2.   Dan GURNEY usaOwen Racing Organisation2:25.63
3.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company2:26.05
4.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team2:26.19
5.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation2:27.11
6.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company2:27.44
7.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus2:27.52
8.   Jim CLARK scoTeam Lotus2:28.36
9.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari2:28.40
10.   Phil HILL usaScuderia Ferrari2:28.42
11.   Masten GREGORY usaScuderia Centro Sud2:29.16
12.   Tony BROOKS gbrYeoman Credit Racing Team2:32.12
13.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation2:33.34
14.   Olivier GENDEBIEN belYeoman Credit Racing Team2:33.73
15.   Mario-Araujo DE CABRAL prtScuderia Centro Sud2:33.85

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Portugalska (Circuito da Boavista)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company 82:19:00.03
2.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 6+ 57.97
3.   Jim CLARK scoTeam Lotus 4+ 1:53.23
4.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari 3+ 1:58.81
5.   Tony BROOKS gbrYeoman Credit Racing Team 2+ 6 kol
6.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus 1+ 7 kol
 
 
7.   Olivier GENDEBIEN belYeoman Credit Racing Team  + 9 kol
 DQ    Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team  cizí pomoc
 DNF    Mario-Araujo DE CABRAL prtScuderia Centro Sud  převodovka
 DNF    John SURTEES gbrTeam Lotus  odstoupil
 DNF    Phil HILL usaScuderia Ferrari  nehoda
 DNF    Dan GURNEY usaOwen Racing Organisation  přehřívání
 DNF    Masten GREGORY usaScuderia Centro Sud  převodovka
 DNF    Graham HILL gbrOwen Racing Organisation  převodovka
 DNF    Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy