1960: Úvod do sezóny

Formule 1 v novém desetiletí. Závody grand prix čekalo dokonalých a divácky atraktivních sezón, které ve své době přitáhly obrovskou pozornost společnosti, především pak sponzoringu.

Přesto sezóna nezačínala nijak jubilejně, žádné významné akce se nekonaly a každý bral vstup do nového ročníku z identického pohledu jako předtím.

Enzo Ferrari neměl v úmyslu měnit koncepci svých vozů a nadále umisťoval motory před jezdce. Byl přesvědčen, že konkurence míří do slepé uličky a časem vrátí pohonný agregát dopředu. Vyhřáté místo v kokpitu z předešlé sezóny měl Phil Hill. Nicméně nad pokračujícím angažmá amerického závodníka kroutila široká veřejnost hlavou. Hill nebyl považován za nijak oslňujícího jezdce, přesto si ho Ferrari ponechal. Asi dopředu tušil, na jakou úroveň se Hill vypracuje, obzvláště za volantem sportovních prototypů. Jako nováčci týmu byli představeni Clif Allison a Wolfgang von Trips, který si premiéru odbyl v minulém roce na GP USA. Příležitostné starty absolvovali Willy Mairesse a Richie Ginter.

John Cooper, britský výrobce závodních monopostů a průkopník koncepce motorů za jezdcem, neměl důvod měnit výbornou dvojici Jack Brabham - Bruce McLaren. Avšak zatímco Lotus maximálně usiloval o zdokonalení vlastního monopostu, Cooper usnul na vavřínech. Po úvodním závodě v Argentině se Cooper, Brabham, McLaren a ostatní členové týmu vrhli na kompletní přestavbu stávajícího typu. Nový model Cooper T53 si odbyl premiéru v Monte Carlu a v následujících závodech už trhal konkurenci na kusy.

Lotus v čele s Colinem Chapmanem zažil náročnou, ale uspokojivou sezónu. Innes Ireland a Jim Clark tvořili stabilní sestavu týmu. Občas je doplňovali John Surtees nebo Alan Stacey.

Olivier Gendebien dostal nabídku pokračovat ve spolupráci s Enzem Ferrarim, avšak Belgičan již podepsal smlouvu se soukromým týmem Yeoman Credit Racing Team. U BRM spolu navzájem spolupracovali Jo Bonnier a Graham Hill. Otec Damona Hilla se ve zlém rozešel s Colinem Chapmanem a útočiště našel právě u BRM.


Phil Hill  na Ferrari brzdí do poslední zatáčky okruhu Spa-Francorchamps

Stirling Moss nadále zůstával věrný soukromým týmům, rok 1960 odjezdil o Roba Walkera. Věčně korunní princ byl před začátkem nové sezóny značně nespokojen s prací Mezinárodní automobilové federace (FIA). Do odborných tisků poslal v několika jazycích přeložený obsáhly dopis, který kritizoval vedení FIA. Britský závodník označil instituci za těžkopádnou s velmi pomalou pracovní činností. Dále Mosse pohoršovalo složení sportovní komise. Na místě "odborníků" v kravatách by rád viděl jezdce, konstruktéry a ostatní osoby přímo spojené s motoristickým sportem. Bohužel, dopis nezafungoval a vše zůstalo při starém.

Zavzpomínat na zlaté časy za volantem monopostu F1 se rozhodl Jose Froilan Gonzales. Nejednalo se o celosezónní angažmá, nýbrž o jediný závod na domácí půdě v Argentině. Gonzales startoval ve Ferrari, proto pro něj nebylo nutné zvykat si na jiný jízdní styl, neboť u Ferrari přežíval staromódní názor na umístění motoru.

Úvod sezóny máme za sebou, pojďme postupně rozebrat jeden závod po druhém.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy