1959 Itálie: Ferrari už pozvolna ztrácí

Stirling Moss po neutěšujících výkonech v první části sezóny chytil druhý dech a dostal se do hry o titul šampióna. Doposud si to na tratích o konečnou trofej rozdávali Jack Brabham a Tony Brooks.

Po vítězství Ferrari v Remeši a na Avusu očekávali fanoušci italské stáje další triumf. Rychlá Monza jim dávala zapravdu, ale pneumatiky byly proti. Těžkopádné ferrari kladly na „černé zlato“ vysoké nároky a bylo jasné, že v polovině závodu budou muset měnit. Naopak lehké vozy cooper tímto problémem netrpěly a nyní dokonce dosahovaly srovnatelných rychlostí jako ferrari.

Nový model představilo BRM. Po vzoru cooperů umístilo motor za jezdce. Avšak nasazení nového typu bylo unáhlené a jezdci se potýkali s nesčetnými problémy. Proto se využilo služeb starého modelu.

Z pole-position startoval Moss, spolu s ním se do prví řady postavili Brooks a Brabham. Další tři místa se červenala v pořadí Gurney, Phil Hill a Gendebien.

Moss v prvním kole vedl peleton jezdců. Brooks na trati nevydržel moc dlouho a již v prvním kole odstoupil s poruchou motoru. Nedlouho po něm Graham Hill na lotusu. Vynikající jezdec sportovních vozů Phil Hill potvrzoval svou pověst i za volantem monopostu F1 a Mosse po prvním okruhu vystřídal.

Tito dva anglicky mluvící jezdci si to rozdávali kolo na kolo až do 16. okruhu. Potom se Hill odpoutal a začal unikat svým pronásledovatelům. V 32. kole přišla očekávaná zastávka v depu, díky které se Hill propadl na třetí místo za Mosse a Brabhama. Australan se rychle ponaučil z nepovedeného Portugalska a stabilní jízdou hlídal místo na bodech, které by mu mohly pomoci k titulu.

Přestože se Hill ze všech sil snažil a překonal při tom rekord okruhu, který držel z minulého roku, Mosse nedostihl. Díky italskému vítězství se Moss v celkovém pořadí protáhl na druhé místo. Před posledním závodě v Sebringu na americké půdě vedl Jack Brabham (31 bodů), Stirling Moss (25,5) a Brooks (23).
GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd1:40.5
2.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd1:41.2
3.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari1:41.8
4.   Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd1:42.4
5.   Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari1:42.5
6.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari1:42.6
7.   Phil HILL usaScuderia Ferrari1:42.7
8.   Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation1:43.2
9.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation1:43.2
10.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation1:44.7
11.   Masten GREGORY usaScuderia Centro Sud1:44.9
12.   Graham HILL gbrTeam Lotus1:46.0
13.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team1:46.4
14.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company1:47.0
15.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company1:47.3
16.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus1:47.8
17.   Carroll SHELBY usaOfficine Alfieri Maserati1:48.0
18.   Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud1:49.8
19.   Gerino GERINI itaScuderia Centro Sud1:50.1
20.   Giulio CABIANCA itaJoakim Bonnier Racing Team1:54.6
21.   Maria Teresa DE FILIPPIS itaSoukromé Maserati1:55.9

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team 82:04:05.4
2.   Phil HILL usaScuderia Ferrari 7+ 46.7
3.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company 4+ 1:12.5
4.   Dan GURNEY usaScuderia Ferrari 3+ 1:19.6
5.   Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari 2+ 1 kolo
 
 
6.   Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari  + 2 kola
7.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation  + 2 kola
8.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation  + 2 kola
9.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team  + 2 kola
10.   Carroll SHELBY usaDavid Brown Corporation  + 2 kola
11.   Colin DAVIS gbrScuderia Centro Sud  + 4 kola
12.   Giorgio SCARLATTI itaCooper Car Company  + 4 kola
13.   Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation  + 5 kol
14.   Ian BURGESS gbrScuderia Centro Sud  + 5 kol
15.   Giulio CABIANCA itaSoukromé Maserati  + 8 kol
 DNF    Roy SALVADORI gbrDavid Brown Corporation  motor
 DNF    Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company  motor
 DNF    Jack FAIRMAN gbrHigh Efficiency Motors  motor
 DNF    Innes IRELAND gbrTeam Lotus  brzdy
 DNF    Graham HILL gbrTeam Lotus  motor
 DNF    Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd  motor
 
 Nejrychlejší kolo:
    Phil HILL Ferrari Dino 246
Ferrari 2.4 V6
Dunlop   1:40,400
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy