1959 Británie: Domácí záležitost

Pátý závod X. ročníku formule 1 měl ryze britský nádech. Kromě toho, že se jelo na okruhu Aintree, nebylo možno najít ve startovním poli jediný červený vůz.

Enzo Ferrari do Velké Británie nedorazil z důvodu hromadných stávek dělníků na Apeninském poloostrově. Nicméně Tony Brooks doma startovat chtěl. Na jeden podnik se mu ze smlouvy s Ferrari podařilo vyvázat a v Aintree nastoupil za tým Vanwall, jenž do Formule 1 vstoupil před definitivním odchodem jen na krátko.

Jack Brabham představil zajímavý aerodynamický design svého cooperu. V domnění, že mu pomůže vymáčknout na rovinkách nějaký kilometr navíc, nasadil novinku již v kvalifikaci. Bohužel aerodynamický balík nesplnil očekávání a v neděli nastoupil s klasickou vizáží závodního monopostu.

Vedle prvního Brabham se na druhé místo prosadil Roy Salvadori na voze Aston Martin DBR4. Debut britského vozu tak vyšel na výbornou. Třetí monopost v pořadí byl BRM P25 řízený Harry Schellem. Také Stirling Moss vsadil na stejný model, avšak nacházíme se v době, kdy Moss definitivně skoncoval s prací u továrních týmů a raději zkoušel štěstí u soukromníků. Vůz BRM byl přihlášen pod názvem British Racing Partnership.

Kromě monopostů Formule 1 byla britská Grand Prix vypsána i pro vozy Formule 2, které ovšem nikterak celkové výsledky hlavního magnetu diváků neovlivnily.

Start se obešel bez problémů a Brabham pohodlně udržel vedení. Nikým neohrožován kroužil na čele celých pětasedmdesát kol. O druhé místo se odehrávala pěkná bitva. Ze sedmého, resp. osmého místa v kvalifikaci si to o stříbrnou pozici rozdávali Stirling Moss a Bruce McLaren.

Bruce McLaren měl výhodu lehkého monopostu a nevyžadoval návštěvu depa. Naopak těžkopádné BRM ničilo pneumatiky a Moss musel měnit v polovině závodu obutí. Po návratu na trať se znovu bojovalo. Moss zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým. Teprve až v samém závěru měl McLarena na dohled. Vynikajícím manévrem se mu podařilo protlačit na druhé místo a jen o necelé dvě vteřiny projel cílem před Novozélanďanem na cooperu.
GP Velké Británie (Aintree)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company1:58.0
2.   Roy SALVADORI gbrDavid Brown Corporation1:58.0
3.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation1:59.2
4.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team1:59.2
5.   Masten GREGORY usaCooper Car Company1:59.4
6.   Carroll SHELBY usaDavid Brown Corporation1:59.6
7.   Stirling MOSS gbrBritish Racing Partnership1:59.6
8.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company1:59.6
9.   Graham HILL gbrTeam Lotus2:00.0
10.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation2:00.0
11.   Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation2:00.2
12.   Alan STACEY gbrTeam Lotus2:02.8
13.   Ian BURGESS gbrScuderia Centro Sud2:03.0
14.   Brian NAYLOR gbrJB Naylor2:03.0
15.   Jack FAIRMAN gbrHigh Efficiency Motors2:04.2
16.   Chris BRISTOW gbrBritish Racing Partnership2:04.4
17.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd2:04.6
18.   Ivor BUEB gbrBritish Racing Partnership2:04.8
19.   Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud2:05.6
20.   Fritz D´OREY braScuderia Centro Sud2:05.6
21.   Henry TAYLOR gbrCooper Car Company2:05.6
22.   David PIPER gbrDorchester Service Station2:06.0
23.   Peter ASHDOWN gbrAlan Brown Equipe2:06.2
24.   Mike TAYLOR gbrAlan Brown Equipe2:07.0

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Velké Británie (Aintree)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company 82:30:11.6
2.   Stirling MOSS gbrBritish Racing Partnership 6,5+ 22.2
3.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 4,5+ 22.4
4.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation 3+ 1 kolo
5.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team 2+ 1 kolo
 
 
6.   Roy SALVADORI gbrDavid Brown Corporation  + 1 kolo
7.   Masten GREGORY usaCooper Car Company  + 2 kola
8.   Alan STACEY gbrTeam Lotus  + 4 kola
9.   Graham HILL gbrTeam Lotus  + 5 kol
10.   Chris BRISTOW gbrBritish Racing Partnership  + 5 kol
11.   Henry TAYLOR gbrCooper Car Company  + 6 kol
12.   Peter ASHDOWN gbrAlan Brown Equipe  + 6 kol
13.   Ivor BUEB gbrBritish Racing Partnership  + 6 kol
 DNF    Carroll SHELBY usaDavid Brown Corporation  magneto
 DNF    Fritz D´OREY braScuderia Centro Sud  nehoda
 DNF    Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation  smyk
 DNF    Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation  výkon
 DNF    Jack FAIRMAN gbrHigh Efficiency Motors  převodovka
 DNF    Ian BURGESS gbrScuderia Centro Sud  převodovka
 DNF    Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud  převodovka
 DNF    David PIPER gbrDorchester Service Station  motor
 DNF    Brian NAYLOR gbrJB Naylor  převodovka
 DNF    Mike TAYLOR gbrAlan Brown Equipe  převodovka
 DNF    Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy