1958 Francie: Remeš umí zabíjet

Monoposty formule 1 opět zabíjely. Tentokrát přibyl na seznam zahynuvších jezdců přední italský pilot, Luigi Musso. Itálie tak na dlouhou dobu ztratila vynikajícího zástupce své země.

Do kokpitu závodního vozu se po několikaměsíční přestávce posadil pětinásobný mistr světa Juan Manuel Fangio. Na Grand Prix Francie se dostavil na upraveném modelu Maserati 250F. Maserati bylo kratší a lehčí a na přípravě se podílela i továrna, přestože se už v závodním světě neobjevovala a vůz byl přihlášen jako soukromý.

Ferrari modifikovalo zavěšení monopostu a na dráze to bylo ihned vidět. Mike Hawthorn a Luigi Musso obsadili první dvě pozice a třetí ferrari patřící Peteru Collinsovi zajelo čtvrtý nejrychlejší čas. Šanci si zazávodit dostal i německý hrabě Wolfgang von Trips, avšak v kvalifikaci se mu nepodařilo zajet žádný čas a proto byl nucen odstartovat až z posledního místa. Za zmínku stojí i debutant Phill Hill na soukromém Maserati 250F.

Nejlépe se do honby za vítězstvím na velmi rychlém okruhu vydal Harry Schell, ale Hawthorn využil závětří, které mu poskytovalo Schellovo BRM a krátce po startu šel do čela. V Remeši se tzv. slipstream, (jízda v závětří) hodně využíval. Okruh měl v podstatě jen dvě pomalé vlásenky a dvě rychlé zatáčky, zbytek na více než osmikilometrové dráze tvořily rovinky. Musso, Collins a Brooks se odpoutali od čtveřice Behra, Moss, Fangio a Schell. V pátém kole Collins díky náhlému selhání brzd nedobrzdil do zatáčky a vjel do únikové zóny, kterou tvořila křižovatka veřejné silnice. Brit spadl o několik pozic vzad.

V desátém kole si vybírala smrt svou daň. Musso, snažící se předjet Hawthorna, rivala ve světovém prvenství, vjížděl až příliš rychle do „zatáčky na srdce“, Muizon Corner. V rychlosti 240 km/h ztratil kontrolu nad vozem a vjel do příkopu. Z něj byl katapultován do vzduchu, kde předvedl sérii salt. Musso z monopostu vypadl a po několika minutách byl odvezen do nemocnice. Tam bohužel s jeho stavem nemohli nic dělat, Luigi Musso zahynul ve svých čtyřiatřiceti letech. Mnozí tvrdí, že za přehnanou honbou za vítězstvím stál napjatý vztah mezi Mussem a dvěma Brity v týmu, Hawthornem a Collinsem. Musso v roce 1957 při nemistrovském závodě v Remeši vyhrál. Fangio mu tehdy řekl, že pokud bude projíždět osudnou zatáčkou, kde všichni sundávají nohu z plynového pedálu, na plný plyn, získá několik desetin vteřiny navíc. Musso radu akceptoval a skutečně se mu podařilo vyhrát. O rok později se v boji o vedení pokusil o to samé, jenže výkon vozů vzrostl a Musso situaci neustál…

Brooks se posunul na druhé místo, ale brzy ho začaly zlobit klasické problémy s převodovkou. Vítěz předchozího závodu nechal Fangia, Mosse a Behru zápolit o druhé místo a sám vzdal. Fangio neodstartoval s plnou nádrží, takže jej čekala zastávka v depu. Moss s Behrou pokračovali v souboji do té doby, než pouhých devět kol před koncem Francouz odstoupil. Vítězem závodu byl vyhlášen Mike Hawthorn, ale radostí rozhodně neoplýval. Jako druhý projel cílem Moss před třetím von Tripsem, který startoval až jako poslední. Fangio dokončil francouzský podnik na čtvrtém místě. Byla to jeho poslední Grand Prix v životě. Argentinec již nikdy nezávodil. V roce 1958 dostatečně pochopil, že ve věku 47 let patří mezi veterány a že na mladé piloty již nemusí stačit. Té neděle tak odešli dva významní jezdci padesátých let. Musso nedobrovolně, Fangio dobrovolně.

foto: www.f1-facts.com
GP Francie (Reims-Gueux)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari2:21.7
2.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari2:22.4
3.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation2:23.1
4.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari2:23.3
5.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd2:23.4
6.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd2:23.7
7.   Maurice TRINTIGNANT fraOwen Racing Organisation2:23.7
8.   Juan - Manuel FANGIO argSoukromé Maserati2:24.0
9.   Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation2:24.2
10.   Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd2:25.3
11.   Francesco GODIA espSoukromé Maserati2:27.1
12.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company2:27.3
13.   Phil HILL usaJoakim Bonnier Racing Team2:29.5
14.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company2:30.0
15.   Gerino GERINI itaScuderia Centro Sud2:30.7
16.   Jo BONNIER sweGiorgio Scarlatt2:30.9
17.   Carroll SHELBY usaScuderia Centro Sud2:32.0
18.   Troy RUTTMAN usaScuderia Centro Sud2:36.0
19.   Graham HILL gbrTeam Lotus2:40.9
20.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus2:49.7
21.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Francie (Reims-Gueux)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 92:03:21.3
2.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd 6+ 24.6
3.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari 4+ 59.7
4.   Juan - Manuel FANGIO argSoukromé Maserati 3+ 2:30.6
5.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari 2+ 5:24.9
 
 
6.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company  + 1 kolo
7.   Phil HILL usaJoakim Bonnier Racing Team  + 1 kolo
8.   Jo BONNIER sweGiorgio Scarlatt  + 2 kola
9.   Gerino GERINI itaScuderia Centro Sud  + 3 kola
10.   Troy RUTTMAN usaScuderia Centro Sud  + 5 kol
 DNF    Roy SALVADORI gbrCooper Car Company  neklasifikován
 DNF    Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation  přehřívání
 DNF    Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation  palivo
 DNF    Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd  motor
 DNF    Graham HILL gbrTeam Lotus  motor
 DNF    Francesco GODIA espSoukromé Maserati  motor
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Centro Sud  olej
 DNF    Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd  převodovka
 DNF    Carroll SHELBY usaScuderia Centro Sud  motor
 DNF    Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari  fatální nehoda
 DNF    Cliff ALLISON gbrTeam Lotus  motor
 
 Nejrychlejší kolo:
    Mike HAWTHORN Ferrari Dino 246
Ferrari 2.4 V6
    2:24,900
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy