1956 Británie: BRM zrychluje tempo

Angličtí fanoušci museli být v sedmém nebi. Konečně se našel domácí tým, který dokázal porazit červené vozy z Itálie. Radost z vedení si však příliš dlouho neužívali.

6. Grand Prix Británie
Silverstone
14. července 1956

 

British Racing Motors (BRM) ukázal světu, že přes počáteční potíže, může postavit konkurenceschopný vůz. Za volant národní hrdosti se posadil Mike Hawthorn, Tony Brooks a Ron Flockhart. Hawthorn překvapil rychlostí. Na startu se totiž postavil na třetí místo, tedy do první řady. Vedle něj byli připraveni odstartovat Fangio a nejrychlejší Moss.

Hawthorn šel po mávnutí „Union Jacku“ do vedení a Tony Brooks na druhé místo, Fangio klesl na třetí pozici. Dobrou náladu z dvojnásobného vedení domácího vozu jim Argentinec nakrátko zkazil. Překonal totiž skvěle jedoucího Brookse, ale jakmile Fangio chyboval a dostal se do hodin, Brooks získal svoji pozici zpět.

Jenže ani tentokrát neměl druhý BRM ulehčený závod. V jedenáctém kole se Moss dotáhl na Brookse a předjel jej. O pět kol později úspěšně atakoval vedoucího Hawthorna a převzal první místo. Hawthorn se v zápětí začal propadat hlouběji do závodního pole, na vině byl značný únik oleje. Brooks musel s technickými potížemi do depa, kde vše dali do pořádku. Angličan se vrátil zpět na trať, ale brzy nato dostal smyk a havaroval. Vůz se převrátil a začal hořet, naštěstí jezdec neutrpěl žádného zranění. A jak dopadl třetí BRM Rona Flockharta? Ten odstoupil již ve druhém kole, šestnáctiválcový motor odmítal poslušnost.

Skvěle rozjetý závod měl Roy Salvadori na Maserati 250F soukromého týmu Gilby Engineering Ltd. Z druhého místa jej však donutila odstoupit porucha přívodu paliva. Ani Moss nemohl mluvit o bezproblémovém závodu. V 68. kole zajel do depa, mechanici mu přilili do motoru olej, který v průběhu jízdy ztratil. Po návratu na trať netvalo dlouho a byl nucen znovu zamířit do depa. Sedm kol před cílem definitivně odstoupil.

Angličané měli v závodě již jediného aspiranta na vítězství. Jenže Peter Collins němel souzeno dokončit Grand Prix Velké Británie na vlastním voze. Po technických problémech převzal ferrari španělského markýze Alfonsa de Portaga. Nakonec dojel druhý, ale s jedním kolem ztráty na vítězného Fangia. I přestože se Collins s de Portagem o body dělil a Fangio zvítězil, vedení v mistrovství světa si nadále udržel.

foto: www.f1-facts.com
GP Velké Británie (Silverstone Circuit)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati1:41
2.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Ferrari1:41
3.   Mike HAWTHORN gbrOwen Racing Organisation1:43
4.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari1:43
6.   Jose - Froilan GONZALES argVanderwell Products Ltd1:44
7.   Roy SALVADORI gbrGilby Engineering Ltd1:44
8.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari1:44
9.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation1:45
10.   Archie SCOTT-BROWN gbrConnaught Engineering1:45
11.   Desmond TITTERINGTON gbrConnaught Engineering1:46
12.   Alfonso DE PORTAGO espScuderia Ferrari1:47
13.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati1:47
14.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati1:48
15.   Cesare PERDISA itaOfficine Alfieri Maserati1:49
16.   Maurice TRINTIGNANT fraVanderwell Products Ltd1:49
17.   Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation1:49
18.   Robert MANZON fraEquipe Gordini1:49
19.   Luigi VILLORESI itaLuigi Piotti1:50
20.   Bruce HALFORD gbrSoukromé Maserati1:51
21.   Jack FAIRMAN gbrConnaught Engineering1:51
22.   Bob GERARD gbrSoukromý Cooper1:53
23.   Paul EMERY gbrEmeryson Cars1:54
24.   Umberto MAGLIOLI itaScuderia Gaustalla1:54
25.   Horace GOULD gbrGould´s Garage1:55
26.   Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini1:56
27.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier1:59
28.   Jack BRABHAM ausSoukromé Maserati2:01

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Velké Británie (Silverstone Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Ferrari 82:59:47.0
2.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari 3+ 1 kolo
2.   Alfonso DE PORTAGO espScuderia Ferrari 3+ 1 kolo
3.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati 4+ 2 kola
4.   Jack FAIRMAN gbrConnaught Engineering 3+ 3 kola
5.   Horace GOULD gbrGould´s Garage 2+ 4 kola
 
 
6.   Luigi VILLORESI itaLuigi Piotti  + 5 kol
7.   Cesare PERDISA itaOfficine Alfieri Maserati  + 6 kol
8.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati  + 7 kol
9.   Robert MANZON fraEquipe Gordini  + 7 kol
10.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari  + 9 kol
11.   Bob GERARD gbrSoukromý Cooper  + 13 kol
 DNF    Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati  zadní náprava
 DNF    Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd  přívod paliva
 DNF    Desmond TITTERINGTON gbrConnaught Engineering  ojnice
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraVanderwell Products Ltd  přívod paliva
 DNF    Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini  zadní náprava
 DNF    Roy SALVADORI gbrGilby Engineering Ltd  tlak paliva
 DNF    Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation  nehoda
 DNF    Bruce HALFORD gbrSoukromé Maserati  motor
 DNF    Louis ROSIER fraEcurie Rosier  karburator
 DNF    Mike HAWTHORN gbrOwen Racing Organisation  únik oleje
 DNF    Umberto MAGLIOLI itaScuderia Gaustalla  převodovka
 DNF    Archie SCOTT-BROWN gbrConnaught Engineering  ztráta kola
 DNF    Paul EMERY gbrEmeryson Cars  zapalování
 DNF    Jack BRABHAM ausSoukromé Maserati  motor
 DNF    Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation  motor
 DNF    Jose - Froilan GONZALES argVanderwell Products Ltd  hnací hřídel

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy