2. GP Monaka
13. května 1956
Monte Carlo
Monacká šikana byla po Ascariho výletu do moře upravena, aby se předešlo podobným haváriím. Přesto se po několika letech našel jezdec, který Ascariho čin zopakoval… Čtyři měsíce po Grand Prix Argentiny přijely do Monte Carla týmy s vozy na dalším vývojovém stupni. V Monte Carlu nechybělo Ferrari, Maserati, Vanwall, Gordini a BRM. Ovšem s účastí BRM je to sporné. Jezdci Mike Hawthorn a Tony Brooks sice v tréninku zajeli kvalifikační čas, ale následné a klasické problémy s motorem je odsoudily do role diváka.
Moss nejrychlejší čas nezajel, přesto stál v první řadě obklopen z každé strany červenými vozy lancie-ferrari. Na jedné straně stál první Fangio, na druhé třetí Castellotti. Moss excelentně vystartoval a po průjezdu kolem depa měl náskok pěti vteřin. I Castellotti měl lepší start než Fangio, ale v průběhu prvního kola jej Argentinec předjel. V zatáčce Ste Devote Fangio výjimečně chyboval a dostal hodiny. Při snaze vyhnout se stojícímu vozu nezvládli ten svůj Schell a Musso. Oba vjeli do balíků slámy a zůstali mimo hru.
Fangio se vrátil do závodu a začal dohánět ztracený čas. Castellottiho zužovaly problémy se spojkou a brzy odstoupil, zatímco Fangio předjížděl jednoho soupeře za druhým a po předjetí Behry byl již na třetím místě.
Před ním jezdil jen Collins a Moss. Týmový kolega Collins velmi rychle zareagoval a Fangia pustil na druhé místo, čímž začal Argentinec snižovat Mossův náskok. Jenže trojnásobný mistr světa neměl svůj den. Znovu chyboval a v šikaně pochroumal čumák ferrari o zeď. Zajel proto do depa a předal vůz Castellottimu. Nedlouho potom povolalo Ferrari Collinse, po kterém převzal Fangio monopost. Diváci byli svědky úplně jiného Fangia, který nejprve po chybě vyřadil dva jezdce ze závodu a potom ještě poškodil vlastní vůz.
Avšak po výměně vozu očividně získal ztracený klid a vyrovnanost, protože se mu podařilo zajet několikrát rekord okruhu. Podruhé předjel Behru a opakovaně počal stahovat pětačtyřicetivteřinovou ztrátu na vedoucího Mosse. Měl na to třicet kol. O dalších patnáct kol později vystrašil Cesare Perdisa týmového kolegu Mosse. Ve chvíli, kdy se Moss pokoušel o předjetí, vypověděly Perdisovy brzdy službu. Mezi oběma vozy došlo ke kontaktu a Moss poničil kapotu vozu, která mu později stěžovala průjezd některými úseky.
Stirling Moss zůstal klidným a přestože se k němu Fangio blížil mílovými kroky, cílem projel první s náskokem šesti vteřin. Monacký závod nebyl jen cenným Mossový vítězstvím, ale také varováním, že Ferrari přece jen nemá tak neohrožené postavení, jak se v Argentině na první pohled zdálo.
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Scuderia Ferrari | 1:44.0 | |
2. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | 1:44.6 | |
3. | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Ferrari | 1:44.9 | |
4. | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | 1:45.3 | |
5. | Harry SCHELL | usa | Vanderwell Products Ltd | 1:45.6 | |
6. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Vanderwell Products Ltd | 1:45.6 | |
7. | Cesare PERDISA | ita | Officine Alfieri Maserati | 1:46.0 | |
8. | Luigi MUSSO | ita | Scuderia Ferrari | 1:46.8 | |
9. | Peter COLLINS | gbr | Scuderia Ferrari | 1:47.0 | |
10. | Elie BAYOL | fra | Equipe Gordini | 1:50.0 | |
11. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | 1:50.3 | |
12. | Hernando DA SILVA RAMOS | fra | Equipe Gordini | 1:50.6 | |
13. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 1:51.6 | |
14. | Horace GOULD | gbr | Gould´s Garage | 1:51.7 | |
15. | Giorgio SCARLATTI | ita | Scuderia Centro Sud | 2:09.1 | |
16. | Mike HAWTHORN | gbr | Owen Racing Organisation | 1:49.3 | |
17. | Tony BROOKS | gbr | Owen Racing Organisation | 1:50.4 | |
18. | Louis CHIRON | mco | Scuderia Centro Sud | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | 8 | 3:00:32.9 | ||
2. | Peter COLLINS | gbr | Scuderia Ferrari | 3 | + 6.1 | ||
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Scuderia Ferrari | 4 | + 6.1 | ||
3. | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | 4 | + 1 kolo | ||
4. | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Ferrari | 1,5 | + 6 kol | ||
5. | Hernando DA SILVA RAMOS | fra | Equipe Gordini | 2 | + 7 kol | ||
6. | Elie BAYOL | fra | Equipe Gordini | + 12 kol | |||
7. | Cesare PERDISA | ita | Officine Alfieri Maserati | + 14 kol | |||
8. | Horace GOULD | gbr | Gould´s Garage | + 15 kol | |||
DNF | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | nehoda | |||
DNF | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | motor | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Vanderwell Products Ltd | přehřívání | |||
DNF | Luigi MUSSO | ita | Scuderia Ferrari | nehoda | |||
DNF | Harry SCHELL | usa | Vanderwell Products Ltd | nehoda | |||
14. | Louis CHIRON | mco | Scuderia Centro Sud | motor | |||
15. | Tony BROOKS | gbr | Owen Racing Organisation | motor | |||
16. | Mike HAWTHORN | gbr | Owen Racing Organisation | motor | |||
17. | Giorgio SCARLATTI | ita | Scuderia Centro Sud | nekvalifikoval se |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ