1955 Itálie: Naposled s mercedesy

Zatímco stáje Ferrari nebo Maserati přišly do F1 s cílem pravidelně startovat v šampionátu, u německé trojcípé hvězdy byl vstup jen krátkodobou záležitostí.

Účelem akce bylo připomenutí značky Mercedes-Benz a její obchodní propagace. Stříbrné šípy vyhrály deset závodů, třikrát byly poraženy a jen jedinkrát nedojel ani jeden vůz do cíle.  Na konci roku zahalila mercedesy bílá plachta. Ceremoniál se neobešel bez zklamání a Neubauerových slz.

Avšak ještě před tímto smutným odchodem se konal závěrečný podnik sezóny – Grand Prix Itálie. Ke stávajícímu okruhu byl vybudován velký ovál po vzoru Indianapolis, ovšem s mnohem výraznějším klopením než v USA. Délka tratě tak vzrostla z původních šesti kilometrů na deset a nejrychlejší kolo, které v kvalifikaci zajel Juan Manuel Fangio, trvalo dvě a tři čtvrtě minuty.

Klopení brzy způsobovalo potíže. První kdo na to doplatil byl Giuseppe Farina. Ve vysoké rychlosti dostala jeho Lancia D50 defekt pneumatiky. Lancia sice na formuli 1 již zanevřela, ale Enzo Ferrari získal veškerý její materiál a Farina s Villoresim byli prvními, kteří mohli okusit její jízdní vlastnosti. Bohužel nová dráha s klopenými zatáčkami působila na pneumatiky Lancie nadměrné přetížení a tak Farina s Villoresim vyjeli jen do kvalifikace. Závodu se z bezpečnostních důvodů nezúčastnili. Ostatní Ferrariho jezdci startovali na klasickém modelu 555.

Fangio startoval z pole-position a v závodě po celou dobu vedl až na jedno kolo. Při osmém průjezdu kolem depa se do čela prodral Moss a deset kilometrů vydržel na prvním místě. Pak jej Fangio opět překonal a po zbytek odpoledne před sebe již nikoho nepustil. V 19. kole zajel Angličan do depa s rozbitým předním sklem, které mu bránilo v řádném výhledu. Po opravě se vrátil zpět a ve snaze dohnat co ztratil nasadil vysoké tempo. Rychlou jízdu nevydržel jeho motor a v 27. kole definitivně odstoupil.

Také Karl Kling vyšel v Itálii naprázdno. Převodovka stříbrného šípu přestala poslouchat a Kling odstoupil. Díky četným potížím soupeřů se Piero Tarufi, startující z devátého místa, postupně prosadil až za Fangia a doplnil tak poslední vítězný triumf mercedesů v závěrečném závodě. Třetí, s výrazným odstupem, dojel k radosti domácích tifosi Eugenio Castellotti na ferrari.

Juan Manuel Fangio slavil svůj třetí titul mistra světa a překonal zesnuvšího Alberta Ascariho, který dominoval v letech 1952-1953. Ovšem i Fangiův úspěch znamenal v jeho zemi potíže. Během zimy byl po pádu Peronova režimu vyšetřován novou vládou z údajné korupční Peronovi politické podpory Fangiovi kariéry. Trvalo celé čtyři roky, než byl argentinský mistr světa očištěn.

V sezóně 1955 se započítávalo 5 nejlepších výsledků ze 7 závodů.

Kompletní výsledky šampionátu najdete v sekci průběžné pořadí.

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG2:46.5
2.   Stirling MOSS gbrDaimler Benz AG2:46.8
3.   Karl KLING deuDaimler Benz AG2:48.3
4.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari2:49.6
5.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari2:49.9
6.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati2:50.1
7.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati2:51.1
8.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari2:51.6
9.   Piero TARUFFI itaDaimler Benz AG2:51.8
10.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati2:52.1
11.   Peter COLLINS gbrOfficine Alfieri Maserati2:55.3
12.   Umberto MAGLIOLI itaScuderia Ferrari2:55.4
13.   Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd2:55.5
14.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari2:56.2
15.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari2:56.3
16.   Carlos MENDITEGUY argOfficine Alfieri Maserati2:58.4
17.   Ken WHARTON gbrVanderwell Products Ltd2:59.5
18.   Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini2:59.8
19.   Jacques POLLET fraEquipe Gordini2:59.9
20.   John FITCH usaStirling Moss Ltd3:03.1
21.   Horace GOULD gbrOfficine Alfieri Maserati3:05.2
22.   Jean LUCAS fraEquipe Gordini3:15.9

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG 82:25:04.4
2.   Piero TARUFFI itaDaimler Benz AG 6+ 0.7
3.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari 4+ 46.2
4.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati 3+ 3:57.5
5.   Carlos MENDITEGUY argOfficine Alfieri Maserati 2+ 1 kolo
 
 
6.   Umberto MAGLIOLI itaScuderia Ferrari  + 1 kolo
7.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati  + 2 kola
8.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari  + 3 kola
9.   John FITCH usaStirling Moss Ltd  + 4 kola
 DNF    Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  převodovka
 DNF    Karl KLING deuDaimler Benz AG  převodovka
 DNF    Horace GOULD gbrOfficine Alfieri Maserati  olejová pumpa
 DNF    Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati  převodovka
 DNF    Stirling MOSS gbrDaimler Benz AG 1motor
 
 
 DNF    Jacques POLLET fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini  palivo
 DNF    Peter COLLINS gbrOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd  náprava
 DNF    Jean LUCAS fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Ken WHARTON gbrVanderwell Products Ltd  přívod paliva
 DNF    Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari  pneumatiky
 DNF    Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari  pneumatiky

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy