1955 Nizozemí: Stříbrná barva opět vítězí

Ve 30. letech byly německé mercedesy k neporažení. O dvacet let později se automobilka vrátila zpět a jako mávnutím kouzelného proutku se opakovala stejná situace z meziválečného období.

5. GP Nizozemí
Zandvoort
19. června 1955

Víkend po Grand Prix Belgie zažil celý svět nejtragičtější havárii v historii automobilového sportu. Během slavného závodu 24 hodin Le Mans zamířil Mike Hawthorn nešťastným způsobem do depa. Na poslední chvíli si to však rozmyslel a zkřížil cestu Lanci Macklinovi. Angličan musel tvrdě na brzdy, ale těsně za ním jedoucí Pierre Levegh již nedokázal zareagovat. Jen stihl mávnutím ruky varovat Fangia, který jej následoval. Argentinec později připustil, že mu Levegh pravděpodobně zachránil život.

Francouzký pilot najel na Macklinův vůz a byl katapultován do tribun plných lidí. Motor se v průběhu letu vytrhl ze svého místa a do lidí vpadl jako žhavý meteorit. Vůz s Leveghem za volantem též vlétl do plně obsazených ochozů. Zdroje se v počtu mrtvých liší, nicméně 80 – 90 lidí přišlo v roce 1955 při závodě 24 hodin Le Mans o život. Toho roku bylo odřeknuto mnoho závodů, včetně Grand Prix Švýcarska, kam se motorismus již nikdy nevrátil. Z toho důvodu byl šampionát poněkud zkrácen a na Nürburgring či okruh v Reims již v tomto ročníku monoposty F1 nezavítaly.

Jen týden po strašlivé nehodě hostil Nizozemský okruh Zandvoort pátý závod 6. ročníku mistrovství světa formule 1. V průběhu sezóny dominovaly mercedesy v čele s Fangiem a Mossem. Po většinu závodů kontrolovali čelo jen s nepatrným rozdílem za což si vysloužili přezdívku „Train“.

Kvalifikace probíhala ve znamení Fangia, Mosse a Klinga, kteří obsadili první tři místa na startu. Nejlépe se z místa „odlepil“ Fangio, zatímco Moss zpackal start a spadl až za Luigiho Mussa na maserati. Angličan se pustil do boje a brzy červenou překážku zdolal. Pak přišel na řadu Kling a Moss byl zpět těsně za Fangiem.

Karl Kling ve dvaadvacátém kole dostal smyk a na trať se již nevrátil. Na třetí místo se tak posunul Luigi Musso sledovaný Robertem Mieresem. Do konce závodu se pořadí již neměnilo a mercedesy si tak z Nizozemí odnesly další triumf. Na rozdíl od závodu v Monte Carlu, kdy stáj Ferrari získala prvenství, nastávala u italské stáje krize. V Nizozemí byl nejrychlejším jezdcem červeného vozu Eugenio Castellotti, přesto to nestačilo na lepší, než páté místo.

Nejrychlejší kolo zajel Robert Mieres na Maserati 250F, což jen potvrzovalo Fangiův jezdecký styl - vyhrávat závod tou nejnižší možnou rychlostí. Němci svou precizní prací ústící v dominantní vítězství znovu ukázali národní mentalitu: do závodního kolotoče vstoupit jen maximálně připraven. Ať to bylo v roce 1934, nebo o dvacet let později, pokaždé naprosto deklasovali konkurenci.

GP Nizozemí (Circuit Park Zandvoort)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG1:40.0
2.   Stirling MOSS gbrDaimler Benz AG1:40.4
3.   Karl KLING deuDaimler Benz AG1:41.1
4.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati1:41.2
5.   Mike HAWTHORN gbrVanderwell Products Ltd1:41.5
6.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati1:41.5
7.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati1:42.1
8.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari1:42.1
9.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari1:42.7
10.   Peter WALKER gbrStirling Moss Ltd1:44.9
11.   Robert MANZON fraEquipe Gordini1:46.0
12.   Jacques POLLET fraEquipe Gordini1:48.6
13.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier1:49.2
14.   Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini1:50.2
15.   Horace GOULD gbrGould´s Garage1:50.4
16.   Johnny CLAES belEquipe Nationale Belge1:53.3

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Nizozemí (Circuit Park Zandvoort)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG 82:54:23.8
2.   Stirling MOSS gbrDaimler Benz AG 6+ 0.3
3.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati 4+ 57.1
4.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati 4+ 1 kolo
5.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari 2+ 3 kola
 
 
6.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati  + 3 kola
7.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  + 3 kola
8.   Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini  + 8 kol
9.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 8 kol
10.   Jacques POLLET fraEquipe Gordini  + 10 kol
11.   Johnny CLAES belEquipe Nationale Belge  + 12 kol
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari  převodovka
 DNF    Robert MANZON fraEquipe Gordini  zadní náprava
 DNF    Horace GOULD gbrGould´s Garage  nehoda
 DNF    Karl KLING deuDaimler Benz AG  smyk
 DNF    Peter WALKER gbrStirling Moss Ltd  vybrace kola

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy