1955 Belgie: Double pro Mercedes

Čtvrtý závod mistrovství světa se nesl ve znamení Ascariho smrti. Na formu stříbrných šípů to však vliv nemělo a po dalším úspěšném vystoupení si z Belgie odnesla německá automobilka double.

4. GP Belgie
Spa-Francorchamps
5. června 1955

 

S Ascariho smrtí se dostala italská automobilka Lancia do finančních problémů a její majitel Gianni Lancia byl nucen továrnu prodat. Nové vedení neprojevovalo zájem o motoristický sport a vozy stáhlo.

Eugenio Castellotti dokázal onoho víkendu dvě neuvěřitelné věci. Ta první byla, že přesvědčil vedení Lancie, aby se zúčastnila Grand Prix Belgie a poskytla mu vůz. Tou druhou věcí byl Castellottiho nejrychlejší čas a tím pádem i první místo na startu.

Vedle něj se postavil Fangio a Moss na mercedesech a Farina na Ferrari 555. Na okruhu Spa-Francorchamps nechyběl ani soukromý tým Stirling Moss Ltd s Maserati 250F patřící mladému Angličanovi u Mercedesu. Za volant maserati usedl domácí pilot Johnny Claes, který dosud tento italský vůz nikdy neřídil. Chtěl si jej proto v sobotu za rozbřesku vyzkoušet. Manager stáje Alf Francis objel dva okruhy a pak jej rozehřátý předal Claesovi. Belgičan si pomalu zvykal, ale páté kolo již nedokončil. Na vině byla vadná ojnice. Mossův tým tak opět ani neodstartoval a mizérie pokračovala i v nemistrovských závodech, kterých se tým zúčastnil.

V pátek udávaly tempo oba mercedesy řízené Fangiem a Mossem. Jejich rychlost byla úžasná a očekával se další závod zcela v režii stříbrných šípů. Jenže o překvapení pátečního tréninku se postaral Eugenio Castellotti na lancii a německým vozům vypálil rybník. Zajel totiž o půl vteřiny rychlejší čas než Fangio a postavil se na provizorní pole-position. Jelikož sobotní trénink poznamenal déšť, nebylo možné jakkoliv časy zlepšit a Castellotti se mohl radovat.

Tento statečný Ital však v den závodu skvěle startujícím mercedesům nedokázal konkurovat a první místo si neudržel. Vláček stříbrných šípů v pořadí Fangio – Moss se nekompromisně dostal do čela, kde vydržel až do cíle. Přitom Moss neztrácel s Fangiem kontakt a po celý závod se jej držel v závěsu. Jeho ztráta v průběhu 36-ti kol nevzrostla nikdy na více než osm vteřin. Alfred Neubauer po závodě ustaraným hlasem k Mossovi promluvil: „Neměl bys Fangia sledovat tak zblízka, co kdyby chyboval?“ Brit mu jednoduše odpověděl: „Fangio nechybuje, to je přece hloupá otázka.“ Pro Mosse byla Grand Prix Belgie jedinečnou zkušeností. Svého učitele sledoval z bezprostřední vzdálenosti a kopíroval jeho stopu. Jak tvrdil, byla to pro něho fantastická zkušenost.

O třetí místo tvrdě bojovali Castellotti s mistrem světa roku 1950, Giuseppem Farinou. První mistr světa formule 1 byl ze staré školy, jeho kariéra začala již před válkou. Farina nabyl potřeby „vyškolit“ mladého krajana a v zatáčce La Source jej předjel. Castellotti si propad na čtvrté místo nenechal líbit a ještě při výjezdu z La Source mu předjetí vrátil. Rozzuřený Farina z nedostatku respektu vůči jeho osobě pohrozil Castellottimu pěstí. Farina totiž ve snaze zabránit kolizi najel do boxové uličky, která ještě nebyla nijak od trati oddělena. V 15. kole projel kolem boxu jenom Farina. Přítomní se o Castellottiho začali obávat. Strach z možné havárie byl na místě, protože tento mladý temperamentní Ital do souboje s Farinou vsázel naprosto vše. Obavy se nakonec nevyplnily, převodovka lancie vypověděla službu a Castellotti byl nucen podél tratě zastavit.

Aniž by to Farina ještě tušil, třetím místem v cíli získal své poslední body v mistrovství světa formule 1. V průběhu závodu se na pořadí v čele již nic neměnilo a mercedesy si dojely pro další vítězství následovány třetím Farinou.

Foto: www.f1-facts.com
GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Lancia4:18.1
2.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG4:18.6
3.   Stirling MOSS gbrDaimler Benz AG4:19.2
4.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari4:20.9
5.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati4:23.6
6.   Karl KLING deuDaimler Benz AG4:24.0
7.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati4:26.4
8.   Paul FRERE belScuderia Ferrari4:29.7
9.   Mike HAWTHORN gbrVanderwell Products Ltd4:33.0
10.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari4:33.2
11.   Cesare PERDISA itaOfficine Alfieri Maserati4:50.9
12.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier4:55.4
13.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati5:09.0

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG 92:39:29.0
2.   Stirling MOSS gbrDaimler Benz AG 6+ 8.1
3.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari 4+ 1:40.5
4.   Paul FRERE belScuderia Ferrari 3+ 3:25.5
5.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati 1+ 1 kolo
5.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati 1+ 1 kolo
 
 
6.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari  + 1 kolo
7.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati  + 2 kola
8.   Cesare PERDISA itaOfficine Alfieri Maserati  + 3 kola
9.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 3 kola
 DNF    Karl KLING deuDaimler Benz AG  olej
 DNF    Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Lancia  převodovka
 DNF    Mike HAWTHORN gbrVanderwell Products Ltd  převodovka

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy