Týmový manager Mercedesu Alfred Neubauer zařídil, že letadlo linky Frankfurt-Buenos Aires ještě přistane ve Stutgartu, kde přistoupí dalších dvacet lidí od Mercedesu. Měl ale strach, že letadlo někdo zmešká a tak uspořádal formální oběd tři a půl hodiny před odletem.
Po příletu letadla se Neubauer Mosse vyptával na jeho spokojenost s vozem. Angličan byl nadšen, jediný problém měl s čtyřramenným volantem ve voze, který mu nevyhovoval, protože vždy zakrýval pohled na otáčkoměr. Neubauer okamžitě zareagoval a volal do Stuttgartu. Další den přiletělo letadlo s novým tříramenným volantem speciálně pro Stirlinga Mosse…
V den závodu bylo extrémní vedro. Poněkud otylý Neubauer si na teplotní změnu nemohl zvyknout: „Je to možné, aby člověk vydržel rozdíl teploty pětačtyřiceti stupňů v několika dnech?“ Start Velké ceny Argentiny byl naplánován až na čtvrtou hodinu odpolední. Doufalo se, že teplota by mohla lehce poklesnout a závod by nemusel být tak náročný. Jenže to, čeho se jezdci obávali, se stalo skutečností. Teploměr ukazoval pětatřicet stupňů ve stínu. Menší výhodu získali domácí jezdci, kteří byli na takové teploty zvyklí a nemuseli cestovat z promrzlé Evropy.
Do kokpitu se vrátil Farina, který však po havárii v Monze nebyl zcela fit. Podle vzoru Tazia Nuvolariho své zranění přehlížel a nechal si píchnout morfium. Bitvu s mercedesy, která mu velmi připomínala předválečná léta, si podle vlastních slov nemohl nechat ujít.
Fangio odstartoval nejlépe, Gonzales, Ascari a Moss se mu pověsili na paty. Ve třetím kole přebral Gonzales vedení před Ascarim, zatímco Fangio zpomalil a začal šetřit své síly. Ve stejné chvíli se Kling dostal do vážných potíží. V rychlé pravotočivé zatáčce krátce ztratil kontrolu nad mercedesem a vyjel mimo dráhu těsně před stojící diváky. V závodě již nebyl schopen pokračovat.
Gonzales s Ascarim se několikrát vystřídali ve vedení, oba hnali své vozy na maximum. Jenže Ascari podobně jako Kling ztratil kontrolu nad lancií a skončil mimo dráhu. V 35. kole odstoupil i Villoresi a Lancia tak mohla začít balit. Fangio se dostal zpět do čela pronásledovaný novým týmovým kolegou Mossem. Angličan však nebyl schopen vydržet ohromné vedro a vyčerpaný zajel do depa nechat se vystřídat. „V takové výhni závodit tři hodiny? To je zcela nemožné,“ komentoval Moss probíhající Grand Prix Argentiny.
I ostatní jezdci trpěli, bylo to na nich znát a stejně jako Moss využívali kolegů z týmu. Například v některých vozech se střídali až tři piloti. Vypadalo to jako v závodě 24 Le Mans až na to, že argentinská Grand Prix trvala tři hodiny. V polovině odjeté vzdálenosti zastavil v depu Hans Herrmann a naprosto vyčerpaně předal mercedes volnému Klingovi. Gonzales utrpěl před třemi měsíci těžké popáleniny na zádech a nyní velmi trpěl. Doktoři mu během střídání museli dávat utěšující injekce. Jen dva piloti zatím bez přestávky kroužili po rozpálené dráze. Roberto Mieres na maserati a Juan Manuel Fangio na mercedesu, oba narozeni v Argentině. Zpráva o jejich hrdinských výkonech se šířila i mimo okruh a ještě v závěru závodu mířili na autodrom Oscara Alfereda Galveze davy fanoušků.
„Věděl jsem, že nebudu mít možnost během závodu pít. Proto jsem před závodem trénoval pít co nejméně, v co nejmenším množství. Udělal jsem všechno proto, abych vydržel velkou dehydrataci. Bylo mi jasné, že nebudu jediný, koho bude sužovat,“ řekl k smrti unavený vítěz Fangio.
„Byl tam považován za Boha, dav se tam zbláznil,“ mluvil o několik let později Stirling Moss o Fangiově triumfu. „Pamatuji jak jej zbožňovali, protože 100 000 lidí přišlo do boxů a řvalo: Fangio, Fangio a já nevím co ještě. Stáli jsme na pódiu, bylo to docela vysoko a pamatuji si, jak po nás někdo chmatal a lidé se stále tlačili dopředu. A to byla moje první zkušenost z masivním davem, trochu jsem se i bál.“
Poznámka!
Nad rámec našeho výsledkového servisu vám textovou formou ještě předkládáme přehled střídajících se jezdců v pěti nejlepších vozech.
1. J M Fangio
2. J F Gonzales / G Farina / M Trintignant
3. G Farina / M Trintignant / U Maglioli
4. S Moss / K Kling / H Herrmann
5. R Mieres
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 1:43.1 | |
2. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Lancia | 1:43.6 | |
3. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | 1:43.6 | |
4. | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | 1:43.8 | |
5. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 1:43.8 | |
6. | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | 1:44.1 | |
7. | Harry SCHELL | usa | Officine Alfieri Maserati | 1:44.3 | |
8. | Stirling MOSS | gbr | Daimler Benz AG | 1:44.4 | |
9. | Pablo BIRGER | arg | Equipe Gordini | 1:44.8 | |
10. | Hans HERRMANN | deu | Daimler Benz AG | 1:44.8 | |
11. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Lancia | 1:45.2 | |
12. | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Lancia | 1:45.3 | |
13. | Carlos MENDITEGUY | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:45.4 | |
14. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 1:45.8 | |
15. | Elie BAYOL | fra | Equipe Gordini | 1:46.1 | |
16. | Roberto MIERES | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:46.3 | |
17. | Jesus IGLESIAS | arg | Equipe Gordini | 1:46.4 | |
18. | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | 1:46.5 | |
19. | Sergio MANTOVANI | ita | Officine Alfieri Maserati | 1:47.6 | |
20. | Clemar BUCCI | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:48.8 | |
21. | Alberto URIA | ury | Soukromé Maserati | 1:51.2 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | 9 | 3:00:38.6 | ||
2. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 2 | + 1:29.6 | ||
3. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 3,3 | + 2 kola | ||
4. | Hans HERRMANN | deu | Daimler Benz AG | 1 | + 2 kola | ||
5. | Roberto MIERES | arg | Officine Alfieri Maserati | 2 | + 5 kol | ||
6. | Harry SCHELL | usa | Officine Alfieri Maserati | + 8 kol | |||
7. | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | + 13 kol | |||
DNF | Clemar BUCCI | arg | Officine Alfieri Maserati | tlak paliva | |||
DNF | Sergio MANTOVANI | ita | Officine Alfieri Maserati | motor | |||
DNF | Jesus IGLESIAS | arg | Equipe Gordini | převodovka | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 3,3 | motor | ||
DNF | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Lancia | nehoda | |||
DNF | Stirling MOSS | gbr | Daimler Benz AG | 1 | palivo | ||
DNF | Alberto URIA | ury | Soukromé Maserati | palivo | |||
DNF | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Lancia | nehoda | |||
DNF | Elie BAYOL | fra | Equipe Gordini | převodovka | |||
DNF | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Lancia | únik paliva | |||
DNF | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | nehoda | |||
DNF | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | 1 | nehoda | ||
DNF | Pablo BIRGER | arg | Equipe Gordini | nehoda | |||
DNF | Carlos MENDITEGUY | arg | Officine Alfieri Maserati | nehoda |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ