Za stáj Lancia startoval tehdejší nejlepší italský závodník Alberto Ascari, vedle něj dostal místo Luigi Villoresi. Tým Mercedes nepřekvapil a do Španělska přijel s Fangiem, Klingem a Herrmannem. Ferrari spoléhalo na Gonzalese a Trintignanta, zatímco Maserati na Mosse, Mussa a Mantovaniho.
Anglický průmyslník Tony Vanderwell zde poprvé představil svůj model Vanwall SPL pro Petera Collinse. Původně se Vanderwall věnoval výrobě ložisek do motorů. Jednoho dne si domluvil schůzku s Enzem Ferrarim, aby projednal jejich využití v automobilových závodech. Jenže Enzo Ferrari byl známý tím, že nechal své návštěvy čekat v předsíni třeba až tři hodiny… Tomuto „testu“ se musel podrobit i Vanderwall, ale po dvou hodinách čekání nevydržel a vybuchl: „Naučím pana Ferrariho slušnému chování, až zkonstruuji vůz schopný porazit i jeho!“ V roce 1954 pověřil stavbou svého vozu Johna Coopera a vstoupil do formule 1. Bohužel ve Španělsku se závodu nezúčastnil. Collins v tréninku havaroval a vůz nebylo možno opravit, proto mohl Angličan sledovat závod jen z depa.
Z prvního místa startoval Ascari před Fangiem a Hawthornem. Závod měl neočekávaný průběh v podobě Ascariho dominance. Ten po mávnutí španělskou národní vlajkou nejlépe zareagoval a ihned všem unikl. V devátém kole měl již 20 vteřin náskok, jenže pak přišla pro Lancii pohroma. Ascari odstoupil s nefungující spojkou. To už sedm kol odpočíval Villoresi, kterému krátce po startu přestávaly fungoval brzdy.
V čele se překvapivě objevil Američan Harry Schell na soukromém Maserati 250F, ale v následujícím kole jej předjel Maurce Trintignant. V průběhu dalších deseti kol si vyměnili pořadí sedmkrát. V 22. kole využil příležitosti Hawthorn, ale v následujícím kole jej předjel Schell. Angličan na nic nečekal, získal vedení zpět a do 80. kola již nikomu nedovolil užít si jízdu v čele závodu.
Dravá Trintignantova a Schellova jízda dávala zabrat vozům a nebylo proto divu, že ani jeden z nich nespatřil cílový praporek. Hawthorn získal své druhé vítězství v kariéře před Mussem a Fangiem, jenž se po celý průběh závodu jen trápil. Při jízdě se mu před chladič dostaly noviny, které způsobovaly špatné chlazení motoru.
Vstup Mercedesu proběhl zcela podle přání německé automobilky – od počátku bojovat o nejvyšší příčky. Jak dopadl následující rok v měření sil Německa (Mercedes) a Itálie (Lancia) si budete moci přečíst v následujících částech 6. ročníku formule 1.
Kompletní hodnocení šampionátu 1954 najdete v sekci průběžné pořadí.
Z celkových devíti závodů se započítávalo pět nejlepších výsledků.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Lancia | 2:18.1 | |
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | 2:19.1 | |
3. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 2:20.6 | |
4. | Harry SCHELL | usa | Soukromé Maserati | 2:20.6 | |
5. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Lancia | 2:21.0 | |
6. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | 2:21.1 | |
7. | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:21.5 | |
8. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 2:21.9 | |
9. | Hans HERRMANN | deu | Daimler Benz AG | 2:21.9 | |
10. | Sergio MANTOVANI | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:22.0 | |
11. | Roberto MIERES | arg | Officine Alfieri Maserati | 2:22.3 | |
12. | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | 2:23.4 | |
13. | Francesco GODIA | esp | Officine Alfieri Maserati | 2:24.2 | |
14. | Ken WHARTON | gbr | Owen Racing Organisation | 2:25.7 | |
15. | Princ BIRA | tha | Prince Bira | 2:26.1 | |
16. | Jacques POLLET | fra | Equipe Gordini | 2:27.4 | |
17. | Robert MANZON | fra | Ecurie Rosier | 2:27.5 | |
18. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | 2:27.8 | |
19. | Jacques SWATERS | bel | Ecurie Francorchamps | 2:28.0 | |
20. | Louis ROSIER | fra | Officine Alfieri Maserati | 2:29.8 | |
21. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Baron de Graffenried | 2:29.8 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 8 | 3:13:52.1 | ||
2. | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | 6 | + 1:13.2 | ||
3. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | + 1 kolo | |||
4. | Roberto MIERES | arg | Officine Alfieri Maserati | 3 | + 1 kolo | ||
5. | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | 2 | + 1 kolo | ||
6. | Francesco GODIA | esp | Officine Alfieri Maserati | + 4 kola | |||
7. | Louis ROSIER | fra | Officine Alfieri Maserati | + 6 kol | |||
8. | Ken WHARTON | gbr | Owen Racing Organisation | + 6 kol | |||
9. | Princ BIRA | tha | Prince Bira | + 12 kol | |||
DNF | Sergio MANTOVANI | ita | Officine Alfieri Maserati | brzdy | |||
DNF | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Baron de Graffenried | motor | |||
DNF | Hans HERRMANN | deu | Daimler Benz AG | zapalování | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | převodovka | |||
DNF | Jacques POLLET | fra | Equipe Gordini | motor | |||
DNF | Harry SCHELL | usa | Soukromé Maserati | zadní náprava | |||
DNF | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | olej | |||
DNF | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | brzdy | |||
DNF | Jacques SWATERS | bel | Ecurie Francorchamps | motor | |||
DNF | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Lancia | 1 | spojka | ||
DNF | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Lancia | brzdy | |||
DNF | Robert MANZON | fra | Ecurie Rosier | motor |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ