1954 Španělsko: Lancia debutuje

Tolik očekávané představení nové Lancie D50 se uskutečnilo až v posledním mistrovském závodě roku v Barceloně.

Za stáj Lancia startoval tehdejší nejlepší italský závodník Alberto Ascari, vedle něj dostal místo Luigi Villoresi. Tým Mercedes nepřekvapil a do Španělska přijel s Fangiem, Klingem a Herrmannem. Ferrari spoléhalo na Gonzalese a Trintignanta, zatímco Maserati na Mosse, Mussa a Mantovaniho.

Anglický průmyslník Tony Vanderwell zde poprvé představil svůj model Vanwall SPL pro Petera Collinse. Původně se Vanderwall věnoval výrobě ložisek do motorů. Jednoho dne si domluvil schůzku s Enzem Ferrarim, aby projednal jejich využití v automobilových závodech. Jenže Enzo Ferrari byl známý tím, že nechal své návštěvy čekat v předsíni třeba až tři hodiny… Tomuto „testu“ se musel podrobit i Vanderwall, ale po dvou hodinách čekání nevydržel a vybuchl: „Naučím pana Ferrariho slušnému chování, až zkonstruuji vůz schopný porazit i jeho!“ V roce 1954 pověřil stavbou svého vozu Johna Coopera a vstoupil do formule 1. Bohužel ve Španělsku se závodu nezúčastnil. Collins v tréninku havaroval a vůz nebylo možno opravit, proto mohl Angličan sledovat závod jen z depa.

Z prvního místa startoval Ascari před Fangiem a Hawthornem. Závod měl neočekávaný průběh v podobě Ascariho dominance. Ten po mávnutí španělskou národní vlajkou nejlépe zareagoval a ihned všem unikl. V devátém kole měl již 20 vteřin náskok, jenže pak přišla pro Lancii pohroma. Ascari odstoupil s nefungující spojkou. To už sedm kol odpočíval Villoresi, kterému krátce po startu přestávaly fungoval brzdy.

V čele se překvapivě objevil Američan Harry Schell na soukromém Maserati 250F, ale v následujícím kole jej předjel Maurce Trintignant. V průběhu dalších deseti kol si vyměnili pořadí sedmkrát. V 22. kole využil příležitosti Hawthorn, ale v následujícím kole jej předjel Schell. Angličan na nic nečekal, získal vedení zpět a do 80. kola již nikomu nedovolil užít si jízdu v čele závodu.

Dravá Trintignantova a Schellova jízda dávala zabrat vozům a nebylo proto divu, že ani jeden z nich nespatřil cílový praporek. Hawthorn získal své druhé vítězství v kariéře před Mussem a Fangiem, jenž se po celý průběh závodu jen trápil. Při jízdě se mu před chladič dostaly noviny, které způsobovaly špatné chlazení motoru.

Vstup Mercedesu proběhl zcela podle přání německé automobilky – od počátku bojovat o nejvyšší příčky. Jak dopadl následující rok v měření sil Německa (Mercedes) a Itálie (Lancia) si budete moci přečíst v následujících částech 6. ročníku formule 1.

Kompletní hodnocení šampionátu 1954 najdete v sekci průběžné pořadí.

Z celkových devíti závodů se započítávalo pět nejlepších výsledků.

GP Španělska (Pedralbes)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Alberto ASCARI itaScuderia Lancia2:18.1
2.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG2:19.1
3.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari2:20.6
4.   Harry SCHELL usaSoukromé Maserati2:20.6
5.   Luigi VILLORESI itaScuderia Lancia2:21.0
6.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati2:21.1
7.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati2:21.5
8.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari2:21.9
9.   Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG2:21.9
10.   Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati2:22.0
11.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati2:22.3
12.   Karl KLING deuDaimler Benz AG2:23.4
13.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati2:24.2
14.   Ken WHARTON gbrOwen Racing Organisation2:25.7
15.   Princ BIRA thaPrince Bira2:26.1
16.   Jacques POLLET fraEquipe Gordini2:27.4
17.   Robert MANZON fraEcurie Rosier2:27.5
18.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini2:27.8
19.   Jacques SWATERS belEcurie Francorchamps2:28.0
20.   Louis ROSIER fraOfficine Alfieri Maserati2:29.8
21.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheBaron de Graffenried2:29.8

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Španělska (Pedralbes)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 83:13:52.1
2.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati 6+ 1:13.2
 
 
3.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG  + 1 kolo
4.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati 3+ 1 kolo
5.   Karl KLING deuDaimler Benz AG 2+ 1 kolo
 
 
6.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati  + 4 kola
7.   Louis ROSIER fraOfficine Alfieri Maserati  + 6 kol
8.   Ken WHARTON gbrOwen Racing Organisation  + 6 kol
9.   Princ BIRA thaPrince Bira  + 12 kol
 DNF    Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati  brzdy
 DNF    Emanuel DE GRAFFENRIED cheBaron de Graffenried  motor
 DNF    Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG  zapalování
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari  převodovka
 DNF    Jacques POLLET fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Harry SCHELL usaSoukromé Maserati  zadní náprava
 DNF    Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati  olej
 DNF    Jean BEHRA fraEquipe Gordini  brzdy
 DNF    Jacques SWATERS belEcurie Francorchamps  motor
 DNF    Alberto ASCARI itaScuderia Lancia 1spojka
 
 
 DNF    Luigi VILLORESI itaScuderia Lancia  brzdy
 DNF    Robert MANZON fraEcurie Rosier  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy