Do italského závodu, konaného pravidelně první neděli v září, nastoupil Mercedes klasicky s Fangiem, Klingem a Herrmannem. Ani tentokrát nestihla Lancia připravit vozy a proto mohl Ascari startovat za Ferrari. Nejlepšího času dosáhl Fangio a spolu s ním vystartovali z první řady Ascari, Moss a Kling.
Ascari postrádal rychlost a postupně se propadl za vedoucí trojici. Německé stříbrné šípy uháněly kupředu, ale netrvalo dlouho a vyrostl jim velký soupeř v podobně italských vozů. Kling se zuby nehty bránil, jenže v zatáčce Lesmo nezvládl svůj mercedes a dostal smyk. Než se mu podařilo vůz zvládnout, propadl se na páté místo. Ascari mezitím našel ztracenou rychlost a následován Gonzalesem společně předjeli vedoucího Fangia. Ten se nenechal vyvést z míry a udržoval si rytmus.
Druhý Gonzales musel zajet do depa natankovat, čímž se Fangio posunul těsně za Ascariho. „Gigi“ Villoresi chytil druhý dech a předjel oba vedoucí jezdce. Bohužel, Villoresiho divokou jízdu maserati nevydrželo a ještě než si mohl připsat jedno kolo ve vedení, porucha spojky jej donutila zastavit. I Ascari nebyl ochuzen o problémy a pro poruchu svíčky také odstoupil. Jenže to už se nenápadnou jízdou ocitnul v čele Stirling Moss na maserati a směle uháněl k vítězství. Z depa signalizovali Fangiovi 20 vteřin ztrátu na Angličana a nový mistr světa se rozhodl započít stíhací jízdu.
Zatáčka Porfido (dnešní Parabolica) byla v 50. letech dlážděná kostkami, na kterých se náhle před Fangiem objevila kaluž oleje. Argentinec vyjel na trávník, kde se otočil v protisměru jízdy a pomalu se vrátil zpět na trať. Tím ztratil další cenné vteřiny na vedoucího Mosse a ani kondice jeho vozu nebyla již stoprocentní. Zdálo se, že tentokrát Fangio na vítězství nemá.
Dokud jezdci neprojedou cílem, není nic rozhodnuto. Moss musel zastavit v depu a doplnit olej. U svého vozu postával minutu, což Fangiovi postačilo k tomu, aby se vrátil zpět do vedení. Jenže Moss se vrátil na trat a Fangio měl poškozený vůz. Nebylo pochyb o tom, že Moss získá zpět své vedení. Byl až o šest vteřin rychlejší než Argentinec. Moss jej měl již na dohled a devět kol před cílem se chystal na předjetí, ale opětovný únik oleje donutil Mosse před Porfido zastavit. Angličan své maserati ještě dotlačil do cíle, ale to jej předjelo dalších devět vozů.
Manager Mercedesu, Alfred Neubauer po gratulaci svému jezdci zašel za Mossem a i jemu gratuloval k vynikajícímu výkonu. Ani Fangio nezůstal pozadu a Mossovi řekl: „Jsi morálním vítězem.“
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | 1:59.0 | |
2. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 1:59.2 | |
3. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | 1:59.3 | |
4. | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | 1:59.6 | |
5. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 2:00.0 | |
6. | Luigi VILLORESI | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:00.2 | |
7. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 2:00.2 | |
8. | Hans HERRMANN | deu | Daimler Benz AG | 2:01.4 | |
9. | Sergio MANTOVANI | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:01.6 | |
10. | Roberto MIERES | arg | Soukromé Maserati | 2:01.7 | |
11. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 2:02.3 | |
12. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | 2:02.4 | |
13. | Umberto MAGLIOLI | ita | Scuderia Ferrari | 2:03.5 | |
14. | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:03.5 | |
16. | Peter COLLINS | gbr | G A Vanderwell | 2:05.2 | |
17. | Clemar BUCCI | arg | Equipe Gordini | 2:05.5 | |
18. | Fred WACKER | usa | Equipe Gordini | 2:08.0 | |
19. | Jorge DAPONTE | arg | Soukromé Maserati | 2:09.5 | |
20. | Louis ROSIER | fra | Officine Alfieri Maserati | 2:11.0 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | 2:47:47.9 | |||
2. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 6 | + 1 kolo | ||
3. | Umberto MAGLIOLI | ita | Scuderia Ferrari | 2 | + 2 kola | ||
3. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 3 | + 2 kola | ||
4. | Hans HERRMANN | deu | Daimler Benz AG | 3 | + 3 kola | ||
5. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 2 | + 5 kol | ||
6. | Fred WACKER | usa | Equipe Gordini | + 5 kol | |||
7. | Peter COLLINS | gbr | G A Vanderwell | + 5 kol | |||
8. | Louis ROSIER | fra | Officine Alfieri Maserati | + 6 kol | |||
9. | Sergio MANTOVANI | ita | Officine Alfieri Maserati | + 6 kol | |||
10. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | + 9 kol | |||
11. | Jorge DAPONTE | arg | Soukromé Maserati | + 10 kol | |||
DNF | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | motor | |||
DNF | Luigi VILLORESI | ita | Officine Alfieri Maserati | spojka | |||
DNF | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | nehoda | |||
DNF | Roberto MIERES | arg | Officine Alfieri Maserati | zavěšení | |||
DNF | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | převodovka | |||
DNF | Robert MANZON | fra | Ecurie Rosier | motor | |||
DNF | Clemar BUCCI | arg | Equipe Gordini | převodovka | |||
DNF | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | motor |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ