1954 Itálie: Moss hrdinou závodu

Fangio po získání mistrovského titulu přemýšlel, že vynechá poslední dva zbývající závody sezóny. Jediný kdo ho mohl přesvědčit o opaku byl vedoucí týmu Alfred Neubauer a Fangio nakonec povolil.

Do italského závodu, konaného pravidelně první neděli v září, nastoupil Mercedes klasicky s Fangiem, Klingem a Herrmannem. Ani tentokrát nestihla Lancia připravit vozy a proto mohl Ascari startovat za Ferrari. Nejlepšího času dosáhl Fangio a spolu s ním vystartovali z první řady Ascari, Moss a Kling.

Ascari postrádal rychlost a postupně se propadl za vedoucí trojici. Německé stříbrné šípy uháněly kupředu, ale netrvalo dlouho a vyrostl jim velký soupeř v podobně italských vozů. Kling se zuby nehty bránil, jenže v zatáčce Lesmo nezvládl svůj mercedes a dostal smyk. Než se mu podařilo vůz zvládnout, propadl se na páté místo. Ascari mezitím našel ztracenou rychlost a následován Gonzalesem společně předjeli vedoucího Fangia. Ten se nenechal vyvést z míry a udržoval si rytmus.

Druhý Gonzales musel zajet do depa natankovat, čímž se Fangio posunul těsně za Ascariho. „Gigi“ Villoresi chytil druhý dech a předjel oba vedoucí jezdce. Bohužel, Villoresiho divokou jízdu maserati nevydrželo a ještě než si mohl připsat jedno kolo ve vedení, porucha spojky jej donutila zastavit. I Ascari nebyl ochuzen o problémy a pro poruchu svíčky také odstoupil. Jenže to už se nenápadnou jízdou ocitnul v čele Stirling Moss na maserati a směle uháněl k vítězství. Z depa signalizovali Fangiovi 20 vteřin ztrátu na Angličana a nový mistr světa se rozhodl započít stíhací jízdu.

Zatáčka Porfido (dnešní Parabolica) byla v 50. letech dlážděná kostkami, na kterých se náhle před Fangiem objevila kaluž oleje. Argentinec vyjel na trávník, kde se otočil v protisměru jízdy a pomalu se vrátil zpět na trať. Tím ztratil další cenné vteřiny na vedoucího Mosse a ani kondice jeho vozu nebyla již stoprocentní. Zdálo se, že tentokrát Fangio na vítězství nemá.

Dokud jezdci neprojedou cílem, není nic rozhodnuto. Moss musel zastavit v depu a doplnit olej. U svého vozu postával minutu, což Fangiovi postačilo k tomu, aby se vrátil zpět do vedení. Jenže Moss se vrátil na trat a Fangio měl poškozený vůz. Nebylo pochyb o tom, že Moss získá zpět své vedení. Byl až o šest vteřin rychlejší než Argentinec. Moss jej měl již na dohled a devět kol před cílem  se chystal na předjetí, ale opětovný únik oleje donutil Mosse před Porfido zastavit. Angličan své maserati ještě dotlačil do cíle, ale to jej předjelo dalších devět vozů.

Manager Mercedesu, Alfred Neubauer po gratulaci svému jezdci zašel za Mossem a i jemu gratuloval k vynikajícímu výkonu. Ani Fangio nezůstal pozadu a Mossovi řekl: „Jsi morálním vítězem.“

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG1:59.0
2.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari1:59.2
3.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati1:59.3
4.   Karl KLING deuDaimler Benz AG1:59.6
5.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari2:00.0
6.   Luigi VILLORESI itaOfficine Alfieri Maserati2:00.2
7.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari2:00.2
8.   Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG2:01.4
9.   Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati2:01.6
10.   Roberto MIERES argSoukromé Maserati2:01.7
11.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari2:02.3
12.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini2:02.4
13.   Umberto MAGLIOLI itaScuderia Ferrari2:03.5
14.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati2:03.5
16.   Peter COLLINS gbrG A Vanderwell2:05.2
17.   Clemar BUCCI argEquipe Gordini2:05.5
18.   Fred WACKER usaEquipe Gordini2:08.0
19.   Jorge DAPONTE argSoukromé Maserati2:09.5
20.   Louis ROSIER fraOfficine Alfieri Maserati2:11.0

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG  2:47:47.9
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 6+ 1 kolo
3.   Umberto MAGLIOLI itaScuderia Ferrari 2+ 2 kola
3.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari 3+ 2 kola
4.   Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG 3+ 3 kola
5.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari 2+ 5 kol
 
 
6.   Fred WACKER usaEquipe Gordini  + 5 kol
7.   Peter COLLINS gbrG A Vanderwell  + 5 kol
8.   Louis ROSIER fraOfficine Alfieri Maserati  + 6 kol
9.   Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati  + 6 kol
10.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati  + 9 kol
11.   Jorge DAPONTE argSoukromé Maserati  + 10 kol
 DNF    Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari  motor
 DNF    Luigi VILLORESI itaOfficine Alfieri Maserati  spojka
 DNF    Karl KLING deuDaimler Benz AG  nehoda
 DNF    Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati  zavěšení
 DNF    Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati  převodovka
 DNF    Robert MANZON fraEcurie Rosier  motor
 DNF    Clemar BUCCI argEquipe Gordini  převodovka
 DNF    Jean BEHRA fraEquipe Gordini  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy