1954 Francie: Mercedes na startu

Očekávaný vstup Mercedesu na závodní dráhy se symbolicky uskutečnil na francouzské půdě. Přesně čtyřicet let po německém vítězství Lautenschlagera za volantem mercedesu na francouzském okruhu Lyon.

Do nového modelu W196 usedl argentinský maestro Juan Manuel Fangio a němečtí závodníci Karl Kling s Hansem Herrmannem. Do Remeše nepřijel zraněný Farina a tak se stáj Ferrari spoléhala jen na Gonzalese, Hawthorna a Trintignanta. Gianni Lancia uvolnil své svěřence Ascariho s Villoresim a poskytnul jim možnost startovat na voze Maserati 250F.

Vzhled proudnicových mercedesů byl pro diváky něčím nevídaným. Aerodynamický tvar se zakrytými koly snižoval odpor vzduchu na minimum, což se na superrychlém okruhu v Remeši velmi hodilo. Důkazem toho byla kvalifikace, kde Fangio jako první překonal průměrnou rychlost 200 km/h. Druhým nejrychlejším jezdcem se stal Kling. Do první řady se ještě vlezl Ascari. Gonzales sdílel druhou řadu s Marimonem a Princem Birou. Ze sedmé pozice startoval Hermann.

Jakmile bylo odmávnuto, Fangio s Klingem vystartovali jako rakety a do čela již nikoho nepustili. Fangio s Klingem předváděli divákům ohromnou show. První dvě kola vedl Kling, pak se do vedení probil Fangio, kde do poloviny závodu zůstal. Od 28. do 61. kola proběhla výměna mezi těmito jezdci osmkrát. Týmový manager Alfred Neubauer se je snažil zpomalit, ale bez většího úspěchu. Mercedes měl obavy, aby jezdci nedopadli podobně jako Herrmann, který v 16. kole odstoupil s poruchou motoru. Díky proudnicové karosérii hrozilo přehřívání motoru a brzdy velmi trpěly. V posledním kole získal Fangio vedení a cílem projel jako vítěz. Třetí prvenství v řadě, první za Mercedes.

Pro Ascariho neměl závod dlouhého trvání. Již v prvním kole odstoupil zatímco mercedesy zběsile uháněly kupředu. Krásná bitva se odehrávala mezi třetím Hawthornem a čtvrtým Marimonem. Souboj zastavila až v 9. kole porucha Hawthornova ferrari. Také Argentinec odstoupil s nefunkční převodovkou a rázem se otevřela nová bitva o třetí místo mezi Birou, Behrou a Trintignantem. Behra chyboval a vyjel z tratě, jeho krajan Trintignant ve snaze vyhnout se Behrovi taktéž vyjel mimo dráhu a překvapený Bira dostal šanci uniknout dopředu. V posledním kole mu však došel benzín a předjel jej Robert Manzon na ferrari, přesto bylo pro Biru čtvrté místo nejlepším umístěním v kariéře v rámci mistrovství světa.

GP Francie (Reims-Gueux)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG2:29.4
2.   Karl KLING deuDaimler Benz AG2:30.4
3.   Alberto ASCARI itaOfficine Alfieri Maserati2:30.5
4.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari2:30.6
5.   Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati2:31.6
6.   Princ BIRA thaPrince Bira2:35.1
7.   Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG2:35.3
8.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari2:35.6
9.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari2:36.1
10.   Roy SALVADORI gbrGilby Engineering Ltd2:36.3
11.   Roberto MIERES argSoukromé Maserati2:38.7
12.   Robert MANZON fraEcurie Rosier2:42.0
13.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier2:42.1
14.   Luigi VILLORESI itaOfficine Alfieri Maserati2:42.7
15.   Lance MACKLIN gbrHW Motors2:52.5
16.   Ken WHARTON gbrOwen Racing Organisation3:09.3
17.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini-
18.   Jacques POLLET fraEquipe Gordini-
19.   Paul FRERE belEquipe Gordini-
20.   Georges BERGER belSoukromé Gordini-
21.   Harry SCHELL usaSoukromé Maserati-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Francie (Reims-Gueux)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG 82:42:47.9
2.   Karl KLING deuDaimler Benz AG 6+ 0.1
3.   Robert MANZON fraEcurie Rosier 4+ 1 kolo
4.   Princ BIRA thaPrince Bira 3+ 1 kolo
5.   Luigi VILLORESI itaOfficine Alfieri Maserati 2+ 3 kola
 
 
6.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini  + 5 kol
 DNF    Paul FRERE belEquipe Gordini  zadní náprava
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari  motor
 DNF    Louis ROSIER fraEcurie Rosier  motor
 DNF    Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati  převodovka
 DNF    Roberto MIERES argSoukromé Maserati  motor
 DNF    Harry SCHELL usaSoukromé Maserati  přívod paliva
 DNF    Ken WHARTON gbrOwen Racing Organisation  převodovka
 DNF    Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG 1motor
 
 
 DNF    Roy SALVADORI gbrGilby Engineering Ltd  převodovka
 DNF    Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari  motor
 DNF    Lance MACKLIN gbrHW Motors  motor
 DNF    Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  motor
 DNF    Georges BERGER belSoukromé Gordini  motor
 DNF    Jacques POLLET fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Alberto ASCARI itaOfficine Alfieri Maserati  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy