1953 Británie: Ascari je zpět

Dva týdny po velkolepém závodě ve Francii byla na řadě britská Grand Prix sponzorovaná deníkem Daily Express. Stejně jako v předešlých letech byl hostitelem silverstonský okruh.

Sezóna roku 1953 byla poznamenána soubojem vozů ferrari a maserati, jenže prozatím se z úspěchů radovala jen značka z Maranella. Druhý italský tým stále doufal v úspěch a ani v Silverstone tomu nebylo jinak. Největší naděje vkládal do Fangia, kterému v minulém závodě uniklo vítězství jen díky dalším problémům na voze maserati. Alespoň však konečně spatřil cíl...

Na závodní dráhu proudil dav anglických přívrženců motoristického sportu. Vzpruhou jim bylo vítězství Mika Hawthorna a tak nebylo divu, že na britských ostrovech vzrostl zájem o závody formule 1. Na startovním roštu se největšímu zastoupení vozů těšil John Cooper. Šest jeho modelů bylo připraveno ke startu. Jeden z nich, Cooper-Bristol T20 týmu Ecurie Ecosse, řídil Jimmy Stewart. Bratr jistého Jackieho Stewart, o kterém v budoucnu ještě hodně uslyšíme...

Časy zajeté v tréninku byly předzvěstí výsledku závodu – Ascari první, vedle něj Gonzales, Hawthorn a Fangio. Fangio na mávnutí vlajky nejlépe zareagoval a před první zatáčkou byl v čele. Jenže přehnal svou rychlost a musel prudce na brzdy, Ascari jej předjel po vnitřní straně a bylo to zase ferrari, které vedlo závod. Ital zůstal ve vedení po celé odpoledne a získal své již deváté vítězství z desíti startů.

Za ním, na konci prvního kola v zatáčce před cílovou rovinkou, úžasně vybral smýkající se vůz Hawthorn. Jeho ferrari vyjelo na trávu, bokem srazilo polystyrénové hrazení a znovu se napřímilo ve směru jízdy. Hawthornovou chybou se na druhé místo dostal Gonzales. Dlouho tam ale nevydržel. Z jeho vozu začal vytékat olej a kropil povrch dráhy. Maršálové ihned zareagovali na vzrůstající nebezpečí pro ostatní jezdce a Gonzalesovi vyvěsili černou vlajku. Argentinec si nechal v depu spravit vůz a vrátil se na čtvrtém místě za Ascarim, Fangiem a Villoresim.

Poslední jmenovaný kvůli problému s pérováním zastavil. Také Marimon nespatřil cíl a ve stejném kole zastavil. Farina se díky tomu posunul na čtvrté místo a začal stíhat Gonzalese. Několik kol před koncem jej odsunul na čtvrté místo. Druhý Fangio ztrácel na vítězného Ascariho jednu minutu.

GP Velké Británie (Silverstone Circuit)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari1:48
2.   Jose - Froilan GONZALES argOfficine Alfieri Maserati1:49
3.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari1:49
4.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati1:50
5.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari1:50
6.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari1:51
7.   Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati1:51
8.   Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini1:52
9.   Harry SCHELL usaEquipe Gordini1:52
10.   Tony ROLT gbrRob Walker Racing Team1:54
11.   Ken WHARTON gbrSoukromý Cooper1:54
12.   Lance MACKLIN gbrHW Motors1:57
13.   Ken MCALPINE gbrConnaught Engineering1:57
14.   Peter WHITEHEAD gbrAtlantic Stable1:57
15.   Jimmy STEWART gbrEcurie Ecosse1:58
16.   Felice BONETTO itaOfficine Alfieri Maserati1:58
17.   Duncan HAMILTON irlHW Motors2:02
18.   Bob GERARD gbrSoukromý Cooper2:02
19.   Princ BIRA thaConnaught Engineering2:04
20.   Ian STEWART gbrEcurie Ecosse2:04
21.   Alan BROWN gbrRJ Chase2:04
22.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini2:04
23.   Peter COLLINS gbrHW Motors2:06
24.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier2:07
25.   Tony CROOK gbrSoukromý Cooper2:07
26.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheSoukromé Maserati2:09
27.   Jack FAIRMAN gbrJohn Heath2:32
28.   Roy SALVADORI gbrConnaught Engineering-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Velké Británie (Silverstone Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari 8,52:50:00
2.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati 6+ 1:00.00
 
 
3.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari  + 2 kola
4.   Jose - Froilan GONZALES argOfficine Alfieri Maserati 3,5+ 2 kola
 
 
5.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  + 3 kola
6.   Felice BONETTO itaOfficine Alfieri Maserati  + 8 kol
7.   Princ BIRA thaConnaught Engineering  + 8 kol
8.   Ken WHARTON gbrSoukromý Cooper  + 10 kol
9.   Peter WHITEHEAD gbrAtlantic Stable  + 11 kol
10.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 12 kol
 DNF    Jimmy STEWART gbrEcurie Ecosse  nehoda
 DNF    Tony ROLT gbrRob Walker Racing Team  hnací hřídel
 DNF    Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari  zadní náprava
 DNF    Alan BROWN gbrRJ Chase  přehřívání
 DNF    Peter COLLINS gbrHW Motors  nehoda
 DNF    Jack FAIRMAN gbrJohn Heath  spojka
 DNF    Roy SALVADORI gbrConnaught Engineering  zavěšení
 DNF    Emanuel DE GRAFFENRIED cheSoukromé Maserati  spojka
 DNF    Lance MACKLIN gbrHW Motors  spojka
 DNF    Jean BEHRA fraEquipe Gordini  přívod paliva
 DNF    Ian STEWART gbrEcurie Ecosse  motor
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini  zadní náprava
 DNF    Duncan HAMILTON irlHW Motors  spojka
 DNF    Bob GERARD gbrSoukromý Cooper  zavěšení
 DNF    Harry SCHELL usaEquipe Gordini  induktor
 DNF    Tony CROOK gbrSoukromý Cooper  přívod paliva
 DNF    Ken MCALPINE gbrConnaught Engineering  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy