1953 Francie: Vrchol sezóny

Rivalita mezi stájemi Ferrari a Maserati vyvrcholila v nádherné bitvě na francouzské Grand Prix poblíž města Remeš.

Stoupající hvězda Mika Hawthorna čekala na svůj první úspěch a ve Francii to vypadalo na nejlepší šanci uskutečnit tento sen. Britové čekali na  první vítězství ve formuli 1 a Italové vzhlíželi v další úspěch rudých vozů z Maranella. Hawthorn věděl, že tento závod nebude vůbec lehký a jeho týmový kolega není jediný, koho bude muset porazit. Ve Francii totiž nechyběla stáj Maserati s Fangiem a Gonzalesem.

Gonzales si nechal naplnit palivovou nádrž jen do poloviny v naději, že se mu podaří na startu uniknout a získat náskok před nutnou zastávkou v depu. Plán mu v průběhu závodu vycházel. Z pátého místa na startu převzal vedení a v polovině odjeté vzdálenosti získal dvacet vteřin náskok. Za ním se ve větrném pytli odehrával souboj o druhé místo. V této skupince jezdil Ascari, Hawthorn, Villoresi, Marimon, Fangio a Farina. Přesně ve 30. kole z 60-ti zajel Gonzales do depa a vedení převzal Fangio, který mezitím vedl šestičlennou skupinku. Argentinec se pokusil uniknout pronásledovatelům a jediný kdo s ním dokázal držet krok byl Mike Hawthorn.

Kolo za kolem se tito dva závodníci řítili po dlouhých rovinkách okruhu. Nedarovali si ani kousek místa. Bok po boku projížděli každý okruh průměrnou rychlostí 180km/h. Oba si neustále gestikulovali zjevný požitek ze souboje. Diváci na hlavních tribunách začali uzavírat sázky na vítěze. Otázka kdo vyhraje měla být zodpovězena až v posledním kole.

Fangia začaly trápit problémy s převodovkou: „Brzy po polovině závodu jsem zjistil, že nemohu zařadit jedničku, kterou jsem potřeboval kvůli vlásence na začátku cílové rovinky.“ Touto nevýhodou sice na Hawthorna ztrácel, ale činil všechno, aby handicap snížil na minimum.

Pět kol před cílem byl Fangio v čele s náskokem jen několika centimetrů. V dalším kole ve snaze zabránit Hawthornovi předjetí, vytlačil Angličana na trávník. Britský pilot vyjel všemi koly mimo trať, ale rychlost neztratil a při průjezdu pod mostem Dunlop byli již na stejné úrovni. Poslední kolo, poslední průjezd kolem depa. Hawthorn se při brždění do poslední zatáčky dostal před Fangia a ten mu nebyl schopen odpovědět rychlou akcelerací. Argentinec čekal, než zabere druhý stupeň a tím nabral značný odstup od Hawthorna. Fangio ještě musel čelit Gonzalesovi, který se na vedoucí dvojici dotáhl. Čtyřicet metrů po Hawthornovi projel cílem Fangio a jen 0.4 vteřiny za ním získal třetí místo Gonzales.

GP Francie (Reims-Gueux)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari2:41.2
2.   Felice BONETTO itaOfficine Alfieri Maserati2:41.5
3.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari2:41.9
4.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati2:42.0
5.   Jose - Froilan GONZALES argOfficine Alfieri Maserati2:42.4
6.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari2:42.5
7.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari2:43.5
8.   Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati2:44.7
9.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheSoukromé Maserati2:46.1
10.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier2:49.6
11.   Princ BIRA thaConnaught Engineering2:53.2
12.   Bob GERARD gbrSoukromý Cooper2:54.2
13.   Stirling MOSS gbrCooper Car Company2:55.7
14.   Ken WHARTON gbrSoukromý Cooper2:55.8
15.   Elie BAYOL fraOSCA Automobili2:56.9
16.   Lance MACKLIN gbrHW Motors2:57.2
17.   Peter COLLINS gbrHW Motors3:02.0
18.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraHW Motors3:06.7
19.   Roy SALVADORI gbrConnaught Engineering3:23.0
20.   Harry SCHELL usaEquipe Gordini3:25.8
21.   Johnny CLAES belEcurie Belge4:06.5
22.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini-
23.   Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini-
24.   Roberto MIERES argEquipe Gordini-
25.   Louis CHIRON mcoSoukromá OSCA-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Francie (Reims-Gueux)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 82:44:18.6
2.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati 7+ 1.0
3.   Jose - Froilan GONZALES argOfficine Alfieri Maserati 4+ 1.4
4.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari 3+ 4.6
5.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari 2+ 1:07.6
 
 
6.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari  + 1:15.9
7.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheSoukromé Maserati  + 2 kola
8.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 4 kola
9.   Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati  + 5 kol
10.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini  + 5 kol
11.   Bob GERARD gbrSoukromý Cooper  + 5 kol
12.   Johnny CLAES belEcurie Belge  + 7 kol
13.   Peter COLLINS gbrHW Motors  + 8 kol
14.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraHW Motors  + 10 kol
15.   Louis CHIRON mcoSoukromá OSCA  + 17 kol
 DNF    Felice BONETTO itaOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Stirling MOSS gbrCooper Car Company  spojka
 DNF    Princ BIRA thaConnaught Engineering  diferenciál
 DNF    Elie BAYOL fraOSCA Automobili  motor
 DNF    Ken WHARTON gbrSoukromý Cooper  vybrace kola
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini  převodovka
 DNF    Lance MACKLIN gbrHW Motors  spojka
 DNF    Roberto MIERES argEquipe Gordini  zadní náprava
 DNF    Harry SCHELL usaEquipe Gordini  motor
 DNF    Roy SALVADORI gbrConnaught Engineering  zapalování

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy