Tím korunovaný se stal s předstihem Alberto Ascari při Grand Prix Německa. Dva italské týmy přijely na domácí závod nejlépe připraveny, Ferrari nachystalo pět vozů pro Ascariho, Farinu, Villoresiho, Taruffiho a Andreho Simona. Konečně dorazilo i kompletní tovární složení automobilky Maserati v čele s Gonzalesem, Felicem Bonettem a Fraco Rolem. Polo-tovární stáj Maserati „Escuderia Bandierantes“ samozřejmě nesměla chybět.
Hájit barvy vozů gordini se rozhodli Jean Behra, Maurice Trintignant a Robert Manzon. Connaught měl k dispozici tři modely pro Stirlinga Mosse, Dennise Pooreho a Kennetha McAlpineho. Stejný počet vozů měl i tým HWM s Peterem Collinsem, Lancem Macklinem, Tonym Gazem. Nadšený z úspěchu v Nizozemí přijel do Itálie i Mike Hawthorn na voze Cooper. Organizátoři rozhodli připustit na start 24 závodníků, jenže celkový počet dosahoval čísla 35. Jednou z obětí toho pravidla byl i úspěšný předválečný závodník na auto-unionech, Hans Stuck přihlášený pod stájí Ecurie Espadon. Do závodu se nekvalifikovalo ani kompletní zastoupení stáje HWM.
Nejrychlejší byl Alberto Ascari před Villoresim a Farinou. Jediný ne-ferrari vůz v první řadě ovládal Maurice Trintignant. Gonzales sdílel druhou řadu s Taruffim, Manzonem a Simonem. Nejlepší start předvedl Gonzales, za ním se seřadili Ascari s Villoresim. Čtvrtý jezdil Bonetto brzdící skupinu vozů za ním. Gonzales, přezdívaný El Cabezon (velká hlava), dokázal za zády držet dotírajícího Ascari. Až do 36. kola vedl celé startovní pole, jenže pomalou zastávkou v depu přepustil své místo nejprve Ascarimu a pak kolem stojícího Argentince projel Villoresi. Gonzales se však nevzdal a „Gigiho“ několik kol před cílem předjel, nicméně minutu na nového šampióna stáhnout nedokázal.
Ascari předvedl zcela dominantní sezónu, kdy vyhrál šest mistrovských závodů ze šesti startů. Někteří sráželi jeho výkon na absentujícího Fangia, který se na začátku roku zranil při nemistrovském závodě. Nebýt jeho zranění, určitě by Ascari nevyhrával tak hladce, mínili někteří pozorovatelé. Avšak syn tragicky zahynuvšího závodníka Antonia Ascariho v příštím roce dokázal, že nic z toho není pravda a dokáže vyhrávat i s Fangiem za zády. Ferrari bylo v tomto roce zcela dominantním týmem, ale v posledním závodě roku začala hvězda jménem Maserati pomalu stoupat…
Kompletní hodnocení šampionátu najdete v sekci průběžné pořadí. Třetí ročník formule 1 nám tedy skončil, ale již brzy se můžete těšit na nadcházející sezónu čítající jeden z nejlepších závodů v historii formule 1.