1952 Francie: Ferrari dominuje

Světový šampionát poprvé ve své historii zamířil na nádherný okruh Les Essarts poblíž francouzského města Rouen.

Týden předtím překonal skvělý Jean Behra na gordini všechny vozy ferrari a vyhrál nemistrovský závod v Remeši. Očekávání, jak si povede zde bylo tedy velké. Přesto vznikly fámy, že Behra mohl porazit ferrari jen s o něco větším objemem motoru, než dovolovala pravidla…

Stáj Ferrari pokračovala ve vývoji modelu 500 a do Francie přivezla tři tovární vozy s modifikovaným motorem. Jako již předtím, byly určeny zcela výhradně pro Alberta Ascariho, Giuseppe Farinu a Piera Taruffiho. Gordini vsázelo na Behru, Prince Biru a o úspěch se měl pokusit i Robert Manzon, hendikepován zlomenou rukou. Za volantem anglického hwm se objevili Lance Macklin, Peter Collins a Yves Giraud Cabantous. Stáj Maserati oficiálně opět chyběla, ale přeci jen vyslala do Francie svůj nový vůz A6GCM pro Philippeho Etancelina.

Vypadalo to, že historie se opakuje. V prvním ročníku mistrovství světa formule 1 hrála prim Alfa Romeo a bez jediného náznaku konkurence vyhrávala jeden závod za druhým. V dalším roce bojovala se stájí Ferrari a nyní, v roce 1952 naprosto dominují vozy se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Ascari si bezproblémově zajistil první místo na startu, vedle něj seřadili svého vozy Farina a Taruffi. Za nimi startoval Princ Bira a Peter Collins. Veterán Maurice Trintignant postavil svůj závodní stroj Simca-Gordini T15 na šesté místo.

Závod byl podle očekávání zcela v režii Ascariho, přezdívaného Chicco. Vyhrál způsobem start-cíl a druhý Farina skončil s kolem ztráty. Narozdíl od vedra, typického pro závody v Remeši, si museli diváci v Rouenu vytáhnout deštníky. Start se ještě odehrál za sucha, ale černá mračna hrozila deštěm. Později se opravdu spustily první kapky, které přešli až v hustý déšť. Závodníci museli přizpůsobit styl jízdy a namísto původních 80-ti kol bylo odjeto 76. Formule 1 dovolovala maximálně tříhodinový závod a na promáčeném Rouenu bylo jasné, že Ascari to do 80-tého kola nestihne. Tak se poprvé v historii ukončovala Grand Prix po uplynutí časového limitu namísto odjetí plánovaného počtu kol.

GP Francie (Circuit Rouen Les Essarts)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari2:14.8
2.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari2:16.2
3.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari2:17.1
4.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini2:19.3
5.   Robert MANZON fraEquipe Gordini2:20.4
6.   Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini2:21.6
7.   Princ BIRA thaEquipe Gordini2:23.0
8.   Peter COLLINS gbrHW Motors2:21.9
9.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier2:27.0
10.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraHW Motors2:27.5
11.   Harry SCHELL usaEnrico Plate2:29.0
12.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheEnrico Plate2:28.6
13.   Peter WHITEHEAD gbrSoukromá Alta2:29.5
14.   Lance MACKLIN gbrHW Motors2:30.9
15.   Mike HAWTHORN gbrAHM Bryde2:32.0
16.   Gianfranco COMOTTI itaScuderia Marzotto2:36.0
17.   Rudolf FISCHER cheEcurie Espadon2:34.6
18.   Philippe ETANCELIN fraEscuderia Bandeirantes2:33.7
19.   Piero CARINI itaScuderia Marzotto2:37.7
20.   Johnny CLAES belEcurie Belge2:39.6

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Francie (Circuit Rouen Les Essarts)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari 93:00:00.0
2.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari 6+ 1 kolo
3.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari 4+ 2 kola
4.   Robert MANZON fraEquipe Gordini 3+ 3 kola
5.   Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini 2+ 5 kol
 
 
6.   Peter COLLINS gbrHW Motors  + 7 kol
7.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini  + 7 kol
8.   Philippe ETANCELIN fraEscuderia Bandeirantes  + 7 kol
9.   Lance MACKLIN gbrHW Motors  + 7 kol
10.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraHW Motors  + 9 kol
11.   Rudolf FISCHER cheEcurie Espadon   
11.   Peter HIRT cheEcurie Espadon  + 11 kol
12.   Gianfranco COMOTTI itaScuderia Marzotto  + 14 kol
 DNF    Princ BIRA thaEquipe Gordini  zadní náprava
 DNF    Mike HAWTHORN gbrAHM Bryde  zapalování
 DNF    Emanuel DE GRAFFENRIED cheEnrico Plate  brzdy
 DNF    Peter WHITEHEAD gbrSoukromá Alta  spojka
 DNF    Louis ROSIER fraEcurie Rosier  motor
 DNF    Johnny CLAES belEcurie Belge  ojnice
 DNF    Harry SCHELL usaEnrico Plate  převodovka
 DNF    Piero CARINI itaScuderia Marzotto  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy