1951 Španělsko: Fangio mistrem

Finále MS roku 1951 se konalo na španělském okruhu Pedralbes v ulicích na předměstí Barcelony. Dráha Pedralbes umožňovala dosahování vysokých rychlostních průměrů.

Ferrari přijíždělo do Španělska s vyrovnaným skórem v počtu vítězství, Alfa Romeo i Ferrari si rozdělili všech šest Grand Prix v poměru 3:3. Čtyři vozy Enza Ferrariho se dostavily na závěrečný podnik. Stejný počet měl i tým Alfa Romeo. Ta výrazně vylepšila model 159M a snížila spotřebu na 1 galon na 2.5 km.

Scuderia Ferrari rozhodla použít pro závod 16ti-palcové pneumatiky, ale později se ukázalo, jak špatná a katastrofální volba to byla. Pneumatiky sice lépe přenášely sílu motoru na vozovku, jenže rychle se opotřebovávaly a doslova trhaly na kusy.

Předek Ascariho vozu byl pro lepší identifikaci natřen na modro, Villoresi dostal stříbrnou a Gonzales se honosil žlutým bleskem přes „čumák“ Ferrari. Piero Taruffi měl k dispozici vítězný model ze Silverstonu. Tři piloti měli šanci stát se mistrem světa. Stejně jako v předešlém roce byl rozhodujícím závodem poslední podnik ročníku. Fangio (28 bodů) vedl v průběžném pořadí před Ascarim (25 bodů). Pět bodů ztrácel Gonzales a i on měl reálnou možnost slavit zisk titulu.

Ascari získal v kvalifikaci pole-position a nic nenasvědčovalo blížícímu se problému s pneumatikami. Ital dominoval a svým nejlepším časem byl o 1.2 vteřiny rychlejší než druhý Fangio. Na startu Ascari udržel vedení, jeho týmový kolega Gonzales se ho v průběhu jednoho kola držel v závěsu. Pak se začal propadat a předjeli jej Farina, Fangio a Bonetto. Fangio na nic nečekal a rychle využil příležitosti, předjel Farinu a ve čtvrtém kole byl v závěsu za Ascarim. V tu chvíli Argentinec zpozoroval létající kousky gumy z pneumatiky Ascariho vozu. Nesměl čekat na Italovo zaváhání, ale rychle jednat. Ještě ve stejném kole Itala předjel a od té chvíle začal celému poli odjíždět. Před sebe již nikoho nepustil. O další dvě kola se začínaly nad Ferrariho stájí stahovat mračna. První stojící vůz v depu patřil Taruffimu, v dalším kole to byl Villoresi a o dvě kola později i Ascari. Jediný Gonzales startoval s pneumatikami z předešlého závodu, ale i u něj se projevily problémy s drolící se gumou. 16ti-palcové si nechal vyměnit za 17-ti a než to samé provedl i Ascari, ještě dvakrát zastavil v depu. Fangio v patřičně dobré náladě držel vedoucí pozici, kterou již nepřepustil a získal svůj první titul mistra světa a poslední pro Alfu Romeo. Druhý Gonzales se po závodě nechal slyšet: „Jsem spokojený s druhým místem. Fangio je tady mistrem.“ Při Fangiově návratu do rodné Argentiny jej v ulicích Buenos Aires vítaly davy fanoušků a na oslavu prvního titulu pro tuto zemi se tři dny nepracovalo.

Po Grand Prix Španělska již bylo jasné, že Alfa Romeo jela svůj poslední závod ve formuli 1. Vedení továrny dospělo k názoru, že se skoro třináct let starým modelem již nemůže konkurovat novým konstrukcím a nedostatek finančních prostředků na vývoj nového vozu zapříčinil její odchod na vrcholu.

Tímto závodem končí sezóna 1951, ale již připravujeme následující rok. Konečný výsledek šampionátu najdete v sekci "průběžné pořadí".

GP Španělska (Pedralbes)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari2:10.59
2.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA2:12.27
3.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari2:14.01
4.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA2:14.94
5.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari2:16.38
6.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheAlfa Romeo SpA2:16.40
7.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari2:16.80
8.   Felice BONETTO itaAlfa Romeo SpA2:21.80
9.   Robert MANZON fraEquipe Gordini2:23:81
10.   Andre SIMON fraEquipe Gordini2:24.60
11.   Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini2:25.25
12.   Louis CHIRON mcoEcurie Rosier2:30.32
13.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot2:31.00
14.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraSoukromý Talbot2:32.18
15.   Johnny CLAES belEcurie Belge2:34.46
16.   Georges GRIGNARD fraSoukromý Talbot2:36.58
17.   Francesco GODIA espScuderia Milano2:37.45
18.   A Juan JOVER espScuderia Milano2:41.99
19.   Princ BIRA thaEcurie Siam2:45.99
20.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier2:46.78

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Španělska (Pedralbes)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA 92:46:54.10
2.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari 6+ 54.28
3.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA 4+ 1:45.54
 
 
4.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari  + 2 kola
5.   Felice BONETTO itaAlfa Romeo SpA 2+ 2 kola
 
 
6.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheAlfa Romeo SpA  + 4 kola
7.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 6 kol
8.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot  + 7 kol
9.   Robert MANZON fraEquipe Gordini  + 7 kol
10.   Francesco GODIA espScuderia Milano  + 10 kol
 DNF    Andre SIMON fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari  zapalování
 DNF    Johnny CLAES belEcurie Belge  nehoda
 DNF    Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari  zavěšení
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Georges GRIGNARD fraSoukromý Talbot  motor
 DNF    Yves GIRAUD - CABANTOUS fraSoukromý Talbot  přehřívání
 DNF    Louis CHIRON mcoEcurie Rosier  zapalování
 DNF    Princ BIRA thaEcurie Siam  motor
 DNF    A Juan JOVER espScuderia Milano  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy