1951 Itálie: Double pro Ferrari

Boj o mistrosvský titul dostal nečekaný náboj. Ascari přidal k vítězství v Německu ještě prvenství na domácí půdě a posunul tak rozuzlení do posledního závodu roku.

Alfa přihlásila čtyři vozy pro Fangia, Farinu, Bonetta a Emanuela de Graffenrieda, zatímco Ferrari mělo na startu pět vozů pro Ascariho, Villoresiho, Gonzalese, Taruffiho a Ciceho Landi z Brazílie. Vozy milánské značky prošly před závodem výrazným zlepšením, výsledkem bylo označení modelu 159M, „M“ jako Maggiorata znamenající v překladu „vylepšený“. De Graffenried nahradil chybějícího Sanesiho, ležícího s těžkými popáleninami v nemocnici. Při tréninku dotankování paliva na italskou Grand Prix se část benzinu vylila na jeho záda a hořlavá tekutina vzplála.

Mnoho lidí předpokládalo, že Fangio na nové Alfě odrazí Ascariho útok na titul a nenechá si uniknout celkové prvenství. Vše tomu nasvědčovalo, protože Fangio s Farinou zajeli nejrychlejší kola v kvalifikaci a startovali z první řady. Problém byl v Ascarim. Tento statečný Ital nehodlal promarnit svou šanci a po startu dýchal Fangiovi na záda. Svou příležitost využil na začátku 4. kola a Argentince předjel. Ten si jej v žádném případě nenechal ujet a těsně se držel v Ascariho závěsu. Po dalších čtyřech kolech si opět vyměnili pořadí, ale jakmile se Fangio usadil v čele, začaly jeho problémy s motorem. Ascari získal zpět vedení a s přehledem udržoval značný odstup od zbytku pole. Fangio se propadl až na páté místo, než definitivně odstoupil.

Jediným zástupcem Alfy zůstal Bonetto, čehož využil Farina a v depu si vyžádal jeho vůz. Doktor Farina započal zběsilou misi dostihnout vozy Ferrari. Nejprve překonal Villoresiho a Gonzalese na druhém místě měl přímo na dostřel. To už se ale ozývali mechanici Alfy Romeo s pokyny doplnit palivo – na Farinově Alfettě byla proražena zadní nádrž a vytékající palivo způsobovalo nadměrný úbytek pohonných hmot. V 70. kole, kdy nastřádal cenné vteřiny, musel s vyschlou nádrží znovu do depa. Další litry paliva byly vlity do jeho děravé nádrže. Tentokrát si byl Farina jist, že mu vydrží až do konce. Na promáčené trati po vytékajícím benzínu dojel na třetím místě za Ascarim a Gonzales. A z jakého důvodu mu nebyla vyvěšena černá vlajka? Byl to přece Ital na domácím závodě… Ferrari při Grand Prix Itálie vyvíjelo na Alfu velký tlak, přesto však většina pozorovatelů hádala titul Fangiovi.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy