„Plakal jsem radostí, ale slzy nadšení se mísily se slzami smutku, neboť jsem si pomyslel: dnes jsem zabil svoji vlastní matku,“ zněla slova z úst Enza Ferrariho. Vítězství rudého vozu z Maranella znamenal převrat v mistrovství světa formule 1. Už nebylo potřeba motoru s kompresorem. K poražení Alfett stačil jen lehký a úsporný čtyřapůllitrový motor. Byl sice slabší, než motor Alfett, ale neměl takovou spotřebu a na zastávkách v depu mohl ušetřit velmi cenný čas. Na začátku roku to vypadalo, že Ferrari na „159“ ještě nestačí, ale v Silverstone se situace vyrovnala. Automobilka Alfa Romeo ihned uvažovala o dalším odchodu z motoristického sportu.
Dva týdny po evropské Grand Prix hostila Británie další závod MS. K závodním týmům se po dlouhé době připojila i národní hrdost – tým BRM. Příležitost usednout za volant modelu BRM P15 dostali Reg Parnell a Peter Walker. Ke stálicím Alfy Romeo se přidal Consalvo Sanesi a Felice Bonetto, zatímco Ferrari nasadilo již osvědčeného Gonzalese zvaného „býk z Pampy.“ Ačkoli měl Argentinec poměrně starý a unavený vůz z předcházejících závodů, na trati to nebylo znát a v kvalifikaci vyjel pole-position. Vedle něj se postavil jeho krajan Fangio, dále pak Farina a Ascari. Stále dětskými nemoci trpící BRM nedokázalo zajet jediný čas, ale přesto byli Parnell s Walkerem na start připuštěni. Samozřejmě až na poslední místa.
Pár dnů před závodem si Fangio spolu s Gonzalesem projeli trať. Silverstone měl rychlé rovinky a pravoúhlé zatáčky. Profil měl spíše vyhovovat vozům Ferrari než Alfettám. I Fangio to dobře věděl, ale udělal by všechno proto, aby vyhrál právě on. Mechanici Alfy namontovali na auto přídavné palivové nádrže, které měly snížit jeho počet zastávek na jednu.
V tomto ročníku se nekonaly žádné oficiální rozpravy s jezdci, přesto je před startem poctil svou návštěvou ředitel závodu a všechny startující varoval, že kdo vyrazí dřív, než mávne vlajkou, dostane pětiminutový trest. Gonzales ve svém povídání o britské Grand Prix vzpomíná: „Tolik nás to vystrašilo, že když nás startér odmávl, tři auta nás zezadu předjela!“ Právě Bonetto předvedl jedinečný start. Ze sedmé pozice nejlépe zareagoval a do poloviny okruhu vedl. Pak na něj úspěšně zaútočil Gonzales, pronásledovaný Fangiem. Čtyřicet kilometrů trvalo, než si dvě italské automobilky vyměnily pozice. Ale Alfetta nepředváděla svoji klasickou převahu a i přes Fangiovu snahu, mu Gonzales neustále dýchal na záda. V čele se do 48. kola ještě jednou vzájemně vystřídali. Britskou Grand Prix „dělali“ právě tito argentinští přátelé a bojovníci. Bez Fangia a Gonzalese by byl závod nudnou podívanou na nádherné různobarevné stroje projíždějící zatáčky velmi vysokými rychlostmi. Ale s Gonzalesem na Ferrari a Fangiem na Alfě se o prvenství v závodě bojovalo do posledních kol.
Všeobecně známá potřeba natankovat Alfu Romeo 159 přišla ve 48. kole a „býk z Pampy“ převzal zpátky vedení. Nasadil velmi rychlé tempo a než přišel i jeho čas natankovat, vyjel si na Fangia minutu a půl náskok. Ten si od svých mechaniků vysloužil příliš velkou dávku paliva a jeho auto bylo těžší než potřeboval. Mezitím již v depu posedával odstoupivší Ascari. Jose-Froilan Gonzales chtěl vyskočit z vozu a předat jej Ascarimu. Ten jej zarazil, položil mu ruku na rameno a poručil, ať se závod pokusí vyhrát sám. Zastávka trvala jen 23 vteřin, zatímco mechanikům Alfy Romeo to trvalo necelých 50 vteřin. I přes tlak, který Fangio na Gonzalese vyvíjel, se mladý Argentinec nenechal vyvést z míry a dosáhl prvního vítězství pro stáj Ferrari a prvního vítězství jiného vozu než Alfy Romeo.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 1:43.4 | |
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 1:44.4 | |
3. | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | 1:45.0 | |
4. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 1:45.4 | |
5. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 1:45.8 | |
6. | Consalvo SANESI | ita | Alfa Romeo SpA | 1:50.2 | |
7. | Felice BONETTO | ita | Alfa Romeo SpA | 1:52.0 | |
8. | Peter WHITEHEAD | gbr | G A Vanderwell | 1:54.6 | |
9. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 1:56.0 | |
10. | Bob GERARD | gbr | Soukromá ERA | 1:57.0 | |
11. | Duncan HAMILTON | irl | Soukromý Talbot | 1:57.2 | |
12. | Brian SHAWE - TAYLOR | gbr | Soukromá ERA | 1:58.2 | |
13. | Louis CHIRON | mco | Ecurie Rosier | 2:00.2 | |
14. | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | 2:05.8 | |
15. | David MURRAY | gbr | Scuderia Ambrosiana | 2:06.0 | |
16. | Philip PARKER | gbr | Soukromé Maserati | 2:13.2 | |
17. | John JAMES | gbr | Soukromé Maserati | 2:17.0 | |
18. | Joe KELLY | gbr | Soukromá Alta | 2:18.4 | |
19. | Peter WALKER | gbr | British Racing Motors Ltd. | - | |
20. | Reg PARNELL | gbr | British Racing Motors Ltd. | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 8 | 2:42:18.2 | ||
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | + 51.0 | |||
3. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 4 | + 2 kola | ||
4. | Felice BONETTO | ita | Alfa Romeo SpA | 3 | + 3 kola | ||
5. | Reg PARNELL | gbr | British Racing Motors Ltd. | 2 | + 5 kol | ||
6. | Consalvo SANESI | ita | Alfa Romeo SpA | + 6 kol | |||
7. | Peter WALKER | gbr | British Racing Motors Ltd. | + 6 kol | |||
8. | Brian SHAWE - TAYLOR | gbr | Soukromá ERA | + 6 kol | |||
9. | Peter WHITEHEAD | gbr | G A Vanderwell | + 7 kol | |||
10. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | + 7 kol | |||
11. | Bob GERARD | gbr | Soukromá ERA | + 8 kol | |||
12. | Duncan HAMILTON | irl | Soukromý Talbot | + 9 kol | |||
13. | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | + 10 kol | |||
DNF | Joe KELLY | gbr | Soukromá Alta | neklasifikován | |||
DNF | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | 1 | spojka | ||
DNF | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | převodovka | |||
DNF | Philip PARKER | gbr | Soukromé Maserati | únik oleje | |||
DNF | David MURRAY | gbr | Scuderia Ambrosiana | motor | |||
DNF | Louis CHIRON | mco | Ecurie Rosier | brzdy | |||
DNF | John JAMES | gbr | Soukromé Maserati | chlazení |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ