1951 Británie: Alfa poražena

Závodem v Británii skončila dlouhá nadvláda vozů Alfa Romeo. Vítěznou sérii, která trvala devět Grand Prix v řadě, prerušila stále se lepšící stáj Ferrari

„Plakal jsem radostí, ale slzy nadšení se mísily se slzami smutku, neboť jsem si pomyslel: dnes jsem zabil svoji vlastní matku,“ zněla slova z úst Enza Ferrariho. Vítězství rudého vozu z Maranella znamenal převrat v mistrovství světa formule 1. Už nebylo potřeba motoru s kompresorem. K poražení Alfett stačil jen lehký a úsporný čtyřapůllitrový motor. Byl sice slabší, než motor Alfett, ale neměl takovou spotřebu a na zastávkách v depu mohl ušetřit velmi cenný čas. Na začátku roku to vypadalo, že Ferrari na „159“ ještě nestačí, ale v Silverstone se situace vyrovnala. Automobilka Alfa Romeo ihned uvažovala o dalším odchodu z motoristického sportu.

Dva týdny po evropské Grand Prix hostila Británie další závod MS. K závodním týmům se po dlouhé době připojila i národní hrdost – tým BRM. Příležitost usednout za volant modelu BRM P15 dostali Reg Parnell a Peter Walker. Ke stálicím Alfy Romeo se přidal Consalvo Sanesi a Felice Bonetto, zatímco Ferrari nasadilo již osvědčeného Gonzalese zvaného „býk z Pampy.“ Ačkoli měl Argentinec poměrně starý a unavený vůz z předcházejících závodů, na trati to nebylo znát a v kvalifikaci vyjel pole-position. Vedle něj se postavil jeho krajan Fangio, dále pak Farina a Ascari. Stále dětskými nemoci trpící BRM nedokázalo zajet jediný čas, ale přesto byli Parnell s Walkerem na start připuštěni. Samozřejmě až na poslední místa.

Pár dnů před závodem si Fangio spolu s Gonzalesem projeli trať. Silverstone měl rychlé rovinky a pravoúhlé zatáčky. Profil měl spíše vyhovovat vozům Ferrari než Alfettám. I Fangio to dobře věděl, ale udělal by všechno proto, aby vyhrál právě on. Mechanici Alfy namontovali na auto přídavné palivové nádrže, které měly snížit jeho počet zastávek na jednu.

V tomto ročníku se nekonaly žádné oficiální rozpravy s jezdci, přesto je před startem poctil svou návštěvou ředitel závodu a všechny startující varoval, že kdo vyrazí dřív, než mávne vlajkou, dostane pětiminutový trest. Gonzales ve svém povídání o britské Grand Prix vzpomíná: „Tolik nás to vystrašilo, že když nás startér odmávl, tři auta nás zezadu předjela!“ Právě Bonetto předvedl jedinečný start. Ze sedmé pozice nejlépe zareagoval a do poloviny okruhu vedl. Pak na něj úspěšně zaútočil Gonzales, pronásledovaný Fangiem. Čtyřicet kilometrů trvalo, než si dvě italské automobilky vyměnily pozice. Ale Alfetta nepředváděla svoji klasickou převahu a i přes Fangiovu snahu, mu Gonzales neustále dýchal na záda. V čele se do 48. kola ještě jednou vzájemně vystřídali. Britskou Grand Prix „dělali“ právě tito argentinští přátelé a bojovníci. Bez Fangia a Gonzalese by byl závod nudnou podívanou na nádherné různobarevné stroje projíždějící zatáčky velmi vysokými rychlostmi. Ale s Gonzalesem na Ferrari a Fangiem na Alfě se o prvenství v závodě bojovalo do posledních kol.

Všeobecně známá potřeba natankovat Alfu Romeo 159 přišla ve 48. kole a „býk z Pampy“ převzal zpátky vedení. Nasadil velmi rychlé tempo a než přišel i jeho čas natankovat, vyjel si na Fangia minutu a půl náskok. Ten si od svých mechaniků vysloužil příliš velkou dávku paliva a jeho auto bylo těžší než potřeboval.  Mezitím již v depu posedával odstoupivší Ascari. Jose-Froilan Gonzales chtěl vyskočit z vozu a předat jej Ascarimu. Ten jej zarazil, položil mu ruku na rameno a poručil, ať se závod pokusí vyhrát sám. Zastávka trvala jen 23 vteřin, zatímco mechanikům Alfy Romeo to trvalo necelých 50 vteřin. I přes tlak, který Fangio na Gonzalese vyvíjel, se mladý Argentinec nenechal vyvést z míry a dosáhl prvního vítězství pro stáj Ferrari a prvního vítězství jiného vozu než Alfy Romeo.

GP Velké Británie (Silverstone Circuit)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari1:43.4
2.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA1:44.4
3.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA1:45.0
4.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari1:45.4
5.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari1:45.8
6.   Consalvo SANESI itaAlfa Romeo SpA1:50.2
7.   Felice BONETTO itaAlfa Romeo SpA1:52.0
8.   Peter WHITEHEAD gbrG A Vanderwell1:54.6
9.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier1:56.0
10.   Bob GERARD gbrSoukromá ERA1:57.0
11.   Duncan HAMILTON irlSoukromý Talbot1:57.2
12.   Brian SHAWE - TAYLOR gbrSoukromá ERA1:58.2
13.   Louis CHIRON mcoEcurie Rosier2:00.2
14.   Johnny CLAES belEcurie Belge2:05.8
15.   David MURRAY gbrScuderia Ambrosiana2:06.0
16.   Philip PARKER gbrSoukromé Maserati2:13.2
17.   John JAMES gbrSoukromé Maserati2:17.0
18.   Joe KELLY gbrSoukromá Alta2:18.4
19.   Peter WALKER gbrBritish Racing Motors Ltd.-
20.   Reg PARNELL gbrBritish Racing Motors Ltd.-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Velké Británie (Silverstone Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari 82:42:18.2
 
 
2.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA  + 51.0
3.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari 4+ 2 kola
4.   Felice BONETTO itaAlfa Romeo SpA 3+ 3 kola
5.   Reg PARNELL gbrBritish Racing Motors Ltd. 2+ 5 kol
 
 
6.   Consalvo SANESI itaAlfa Romeo SpA  + 6 kol
7.   Peter WALKER gbrBritish Racing Motors Ltd.  + 6 kol
8.   Brian SHAWE - TAYLOR gbrSoukromá ERA  + 6 kol
9.   Peter WHITEHEAD gbrG A Vanderwell  + 7 kol
10.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 7 kol
11.   Bob GERARD gbrSoukromá ERA  + 8 kol
12.   Duncan HAMILTON irlSoukromý Talbot  + 9 kol
13.   Johnny CLAES belEcurie Belge  + 10 kol
 DNF    Joe KELLY gbrSoukromá Alta  neklasifikován
 DNF    Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA 1spojka
 
 
 DNF    Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari  převodovka
 DNF    Philip PARKER gbrSoukromé Maserati  únik oleje
 DNF    David MURRAY gbrScuderia Ambrosiana  motor
 DNF    Louis CHIRON mcoEcurie Rosier  brzdy
 DNF    John JAMES gbrSoukromé Maserati  chlazení

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy