Náročný závod pro všechny bez ohledu na místopisnou příslušnost započal při 30°C, trať byla ještě o sedm stupňů teplejší, panovala 66 % vlhkost vzduchu a vítr měl naměřených 8,2 km/h. Za těchto podmínek vyrazilo startovní pole do závodu, který už nám také skončil po vypršení časového limitu dvou hodin. Prvních devět pilotů na startu nasadilo červenou směs, jediný Gasly obul nejtvrdší pneumatiky a zbytek vyrazil do Grand Prix na žluté.
Mnozí ještě mají v paměti karambol v roce 2017, letos se na špici žádné "berany berany duc" neodehrály, ale v zadní části startovního pole. Nejdřív přišel o část spoileru George Russell po tvrdém souboji s Danielem Ricciardem, takže mladík musel do boxů vyměnit přední spoiler; následoval ho jak Nico Hülkenberg, tak Carlos Sainz jr. Oba se "potkali v 5. zatáčce: Španělovi trvala jízda do depa podstatně déle a mechanici potřebovali k práci na výměně jeho pneumatik 42,4 vteřiny a celá zastávka se protáhla na 1:09,880!
Pořadí po 1. kole se ustálilo takto: Leclerc, Hamilton, Vettel, Verstappen, Bottas, Albon, Norris, Giovinazzi, Magnussen a Gasly. Vettel po tři první zatáčky zkoušel na Hamiltona něco vymyslet, ale neuspěl, Brit mu poté poněkud poodskočil, ale i když se držel v závěsu Leclerca, přímo ho nedokázal ohrozit.
Výměny začal poměrně brzy - už ve 13. kole - Kvjat, následovali Pérez a Räikkönen. V průběhu 19. kola se v radiokomunikaci ozvala výzva pro Hamiltona k zastávce, ovšem Lewis pokračoval dál - do boxů zamířili současně Vettel a Verstappen. Pokud měl Mercedes plán, že se Hamilton dokáže utrhnout a Vettel, Verstappen a Leclerc (který stavěl v 21. kole a zařadil se za Vettela) nebudou tak rychlí a prodělají i na soupeřích před sebou, kteří ještě nestavěli, tentokrát se mýlil.
Nakonec musel za Hamiltona tahat kaštany z ohně Bottas, jehož box stuttgartské stáje odbavil ve 23. kole. Fin pak dostal pokyn, aby o tři vteřiny zpomalil a umožnil Hamiltonovi, který zajel do boxů v 26. kole, návrat aspoň na čtvrtou pozici. Důvodem byla obrana před Albonem, který se velmi rychle blížil, ale v rozhodující chvíli při výjezdu Hamiltona z boxů, zkusil na Bottase zaútočit a nezvládl pasáž na konci cílové rovinky, musel objet varovný panel a mírně ztratil.
TOP 6 se pak prokousala přes kvarteto Giovinazzi, Ricciardo, Gasly a Stroll - Giovinazzi si skutečně ochutnal pocit vedoucího pilota - a zdálo se, že se závod uklidní. Vettel byl těsně následován Leclercem, Verstappen měl asi tři vteřiny ztráty, Hamilton s Bottasem v zádech odkrajovali desetiny z pětivteřinové ztráty na Red Bull.
Přišlo však 37. kolo a v zatáčce 8 torpédoval Grosjean zezadu Russella. Tím nejen ukončil úžasnou šňůru Williamsu, který doposud ani jednou neodstoupil, ale také zapříčinil první výjezd safety caru na trať. Mercedes možná zvažoval udělat nějaký strategický pokus, ale zoufale mu chyběl čas. Do boxů zajeli pouze Hülkenberg, Kvjat a Sainz. Po restartu ve 41. kole zůstalo čelo ve složení Vettel, Leclerc, Verstappen, Hamilton, Bottas, Albon, Norris, Magnussen, Räikkönen a Pérez, ale nezávodilo se dlouho.
V průběhu 44. kola byl z boxů vyzván Pérez, aby odstavil svůj vůz a Berndt Mayländer vyjel před vozy podruhé. Když zajel ve 48. kole opět na své vyhrazené místo, čekal na třetí pobyt na trati ještě kratší dobu: v nájezdu do 50. kola šel Kvjat pozdě na brzdy a zleva se přimkl k Räikkönenově Alfě Romeo. Fin na to doplatil ulomeným závěsem levého předního kola a další dvě kola se opět nezávodilo.
Samotný závěr už ale žádné drama nepřinesl. O několik vteřin nepadl časový limit, Ferrari poslední kola odkroužilo už ve znamení mírně Leclercovy rezignace (předtím si neustále do rádia nárokoval možnost si vybojovat zpět vedení) a jenom finiš Hamiltona mohl trochu zvýšit napětí, ale Verstappen se ukázal ve skvělé formě a nenabídl Lewisovi jedinou, byť sebemenší chybičkou naději.
Lando Norris zvládl opět nenápadný až neviditelný závod, ovšem obhájil další důležité body pro McLaren. V závěru mu dýchali na zadní spoiler Gasly a Hülkenberg, ale nakonec se také oni nedostali k pořádnému útoku. Alfa Romeo Kimi Räikkönena po druhém restartu jakoby ztratila dech a Fin se postupně propadal až ke své osudné kolizi. Vše dohnal Giovinazzi, který možná v závěru ještě chtěl ohrozit Hülkenberga, ale bod pro něj byl větší jistotou.
Martyrium znamenal závod pro Racing Point. O Pérezovi byla řeč, pohyboval se na hranici bodovaných příček a odstoupení ho značně rozladilo. Stroll se díky delšímu prvnímu stintu vyšplhal až na samou špici, ale kritické pro něj bylo 42. kolo, kdy se po souboji s Gaslym otřel o bariéru a následoval pozvolný defekt pravého předního kola. Kanaďan si pak stěžoval na jízdní vlastnosti svého vozu, ale dokázal si ještě poradit s Kvjatem a Magnussenem.
Haas opět zažil černý den. Magnussen po časném pitstopu se pokoušel vydržet na trati co nejdéle, ale po třetím restartu se propadal děsivým způsobem. Nakonec si v závěru zajel pro červenou směs a aspoň si spravil náladu nejrychlejším kolem. Grosjean i přes zmíněnou kolizi s Russellem dovezl vůz do cíle, ale spokojen rozhodně být nemůže.
Ferrari slaví třetí vítězství v řadě, což se mu nepodařilo od roku 2008, Vettel se napil z lahve šampaňského pro vítěze poprvé od Grand Prix Belgie 2018. A rovněž více než dva roky to trvalo, než si rudé oře z Maranella zopakovaly double - naposledy to dokázali Vettel s Räikkönenem v Maďarsku 2017. Přesto nadále vládne šampionátu se značným odstupem na "hodného" Bottase Lewis Hamilton.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 25 | 1:58:33,667 | |
2. | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | 18 | + 2,641 | |
3. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 15 | + 3,821 | |
4. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 12 | + 4,608 | |
5. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 10 | + 6,119 | |
6. | 23 | Alexander ALBON | tha | Aston Martin Red Bull Racing | 8 | + 11,663 | |
7. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | 6 | + 14,769 | |
8. | 10 | Pierre GASLY | fra | Red Bull Toro Rosso Honda | 4 | + 15,547 | |
9. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | 2 | + 16,718 | |
10. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing | 1 | + 17,855 | |
11. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | + 35,436 | ||
12. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | + 35,974 | ||
13. | 18 | Lance STROLL | can | Racing Point F1 Team | + 36,419 | ||
14. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault Sport Formula One Team | + 37,660 | ||
15. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Red Bull Toro Rosso Honda | + 38,178 | ||
16. | 88 | Robert KUBICA | pol | Rokit Williams Racing | + 47,024 | ||
17. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | + 1:26,522 | ||
DNF | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing | nedokončil | ||
DNF | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Racing Point F1 Team | nedokončil | ||
DNF | 63 | George RUSSELL | gbr | Rokit Williams Racing | nedokončil | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
20 | Kevin MAGNUSSEN |
Haas VF-19 Ferrari 064 |
1:42,301 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ